×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب منطقه شرق اهواز

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفا اهواز، دکتر اسحاق جهانگیری در جریان سفر به استان خوزستان، به همراه وزیر نیرو ، استاندار خوزستان، فرماندار اهواز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، مدیرعامل شرکت آبفا اهواز و نمایندگان مردم شریف اهواز در مجلس شورای اسلامی تصفیه خانه مدرن فاضلاب شرق اهواز را مورد بهره برداری قرار داد.

معاون اول رییس جمهور در آیین بهره برداری از پروژه تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز  گفت: این تصفیه خانه یکی از تصفیه خانه های بسیار مدرن کشور است که با ظرفیت بسیار بالا و با تکنولوژی روز افتتاح می شود.

دکتر اسحاق جهانگیری  با اشاره به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، ادامه داد: آرمان هایی در ذهن امام خمینی (ره) بود تا این انقلاب بتواند آزادی، استقلال و عدالت را به عنوان خواسته های اساسی این ملت در صد سال گذشته اجرایی کند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا عدالت روح حاکم بر همه فعالیت های ما باشد، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا عدالت را به معنای واقعی کلمه در اقصی نقاط کشور در قالب عدالت منطقه ای و فردی اجرایی کنیم تا هر فردی بتواند شرایط مناسبی را برای زندگی داشته باشد و فرقی میان فردی که در مرکز زندگی می کند با فردی که دور از مرکز قرار دارد، وجود نداشته باشد.

جهانگیری با بیان اینکه بسیاری از شعارهای انقلاب محقق شده است، گفت: تا نقطه مطلوب ما فاصله زیادی وجود دارد و باید همچنان آرمان ها و اهداف انقلاب را مدنظر قرار دهیم و برای تحقق آن ها تلاش کنیم تا بتوانیم شعارها و آرمان هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به دنبال آن ها بوده ایم را محقق و اجرایی کنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه خوزستان رو به پیشرفت است و بر تارک پیشرفت ایران می درخشد، گفت: مصائب خوزستان به معنای مصائب ایران است و من به این موضوع باور دارم. همچنین پیشرفت خوزستان به معنای پیشرفت ایران است زیرا کشاورزی، صنعت، بنادر و… در این استان نقش محوری و ملی دارد.

جهانگیری ادامه داد: باید در هزینه کرد منابع در کشور نهایت دقت انجام بگیرد زیرا منابع کشور منابع محدودی است و از این منابع محدود باید بتوانیم بهترین استفاده را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید از کارون به عنوان مهمترین و حیاتی ترین رودخانه ایران از عمق جان حفاظت کرد، گفت: تصمیماتی در شورای عالی آب اتخاذ شده است و باید اقدامات جدی در بحث ساماندهی رودخانه کارون و احیای این رودخانه به معنای جلوگیری از ورود فاضلاب به آن انجام شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی حق ندارند فاضلاب خود را بدون تصفیه وارد رودخانه کارون کنند، عنوان کرد: آن بخش از واحدهای صنعتی و تولیدی که فاضلاب آن ها بدون حساب و کتاب وارد کارون می شود، باید در برنامه ششم به آن ها زمان داده شود تا این مساله را حل کنند و فاضلاب خود را بدون تصفیه وارد کارون نکنند.

فردوس کریمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز  در آیین افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز گفت: سال گذشته با اختصاص اعتبارات مالی، حدود ۹۱ کیلومتر از فرسودگی شبکه آب اهواز اصلاح شد و در ماموریت سه ساله باید با یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی که تزریق می شود ۲۵ درصد از این ۶۱ درصد فرسودگی را ترمیم کنیم.

وی یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب کلانشهر اهواز به شهرهای اهواز، شیبان، ویس، ملاثانی، حمیدیه، رامین و شیرین شهر و کارون با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر خدمات ارائه می دهد.

کریمی با اشاره به برداشت ۶۷۷ هزار مترمکعب آب در شبانه روز خاطر نشان کرد: ۶۰ درصد آب شرب اهواز از طرح آبرسانی غدیر، ۳۰ درصد کارون و ۱۰ درصد از آب حیات شوشتر تامین می شود.

وی با اشاره به افزایش کیفیت آب شرب اهواز عنوان کرد: تلاش شده تا سهم آب شرب اهواز از طرح آبرسانی غدیر افزایش یابد زیرا دارای کیفیت بالاتری است.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز درخصوص فاضلاب این شهر نیز یادآور شد: در شبانه روز حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولید می شود، تصفیه خانه غرب اهواز روزانه ۳۵هزار مترمکعب از این فاضلاب را تصفیه می کند.

وی ادامه داد: تصفیه خانه شرق اهواز نیز با ظرفیت تصفیه ۱۱۲ هزار مترمکعب فاضلاب رد شبانه روز امروز وارد مدار شد، باتوجه به مشکلات زیست محیطی، آلودگی رودخانه کارون و مشکلات بهداشتی مردم تلاش شد تا این تصفیه خانه باوجود تمام فراز و نشیب ها تکمیل شود.

کریمی با اشاره به اینکه ۳۳ ایستگاه پمپاز باقی مانده از طرح جامع از طریق فاینانسور خارجی اجرا می شود، گفت: پیمانکار خارجی ساخت تصفیه خانه غرب اهواز نیز مشخص شده و منتظر اعلام نهایی شرکت خارجی هستیم، این تصفیه خانه که ۱۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت دارد قرار است با ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه ساخته شود.

تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز بزرگ ترین پروژه به روش SBR خاورمیانه و سومین تصفیه خانه به همان روش در جهان است که در صورت بهره برداری توانتصفیه ۱۱۲هزار متر مکعب فاضلاب را در شبانه روز دارد.

سیستم تصفیه فاضلاب در این تصفیه خانه به روش SBR یا همان راکتور ناپیوسته متوالی است،یک فرایند هوازی تصفیه فاضلاب برای اصلاح کیفیت فاضلاب است که آسیب به محیط زیست و اکوسیستم را به حداقل می رساند.

فردوس کریمی در حاشیه افتتاح این تصفیه خانه یادآور شد: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت تصفیه ۱۱۲هزار مترمکعب در شبانه روز برای پوشش جمعیتی ۵۵۰ هزار نفری ساخته شده است .

وی با اشاره به اینکه کلنگ ساخت این تصفیه خانه در سال ۸۸ در مساحتی حدود یازده هزار مترمکعب به زمین زده شد افزود: در این سال ها به دلیل برخی چالش ها، روند اجرایی آن به کندی پیش رفت .

کریمی تاثیر این پروژه بر حفظ زیست محیطی را عاملی برای تسریع در تکمیل آن در این دوره عنوان کرد و ادامه داد: در شرق اهواز روزانه ۱۱۲هزار مترمکعب فاضلاب تولید می شود که از این پس با کمک تصفیه خانه شرق اهواز پساب های فاضلاب برای امور صنعتی و کشاورزی استفاده می شوند.

وی با اشاره به اعتبار یکهزار میلیارد ریالی این پروژه از محل اعتبارات وزارت نیرو خاطر نشان کرد: پیش نیاز فعالسازی این پروژه اجرای سه پروژه دیگر شامل پروژه خط انتقال دوقلوی فاضلاب توسط لوله ۱۴۰۰ م.مgrp در مجموع به طول ۹ هزار متر و سازه های بتنی (توسعه لوله ۱۴۰۰ م.م بتنی از روی پل روگذر )، اجرای پایپ جکینگ به قطر ۱۴۰۰ میلیمتر و خط انتقال ۱۲۰۰ میلیمتر پلی اتیلن شرق اهواز (زیرگذر پل قلعه چنان)، عملیات تکمیلی ایستگاه پمپاژ شامل هزینه تجهیزات و محوطه سازی بوده است.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز با اشاره به اینکه پیش نیازهای این پروژه عظیم با رفع بیش از ۵۰۰ معارض صورت گرفت ادامه داد: تصفیه ۱۱۲ هزار متر مکعب فاضلاب در روز و جلوگیری از ورود آن به رودخانه کارون و همچنین افزوده شدن ۱۱۲هزار مترمکعب آب به چرخه کشاورزی و صنعت شهر اهواز بخشی از مزایای تصفیه خانه شرق اهواز است.

وی ادامه داد: احیای هفت هزار هکتار زمین کشاورزی بایر در اهواز ، اشتغالزایی ۳۵ هزار نفر در زمینه کشاورزی، کمک به حفاظت کیفی رودخانه کارون در راستای مسایل زیست محیطی، جمع آوری برکه ها و دریاچه های فاضلاب تصفیه نشده در حواشی شهر اهواز، استفاده از پتانسیل پساب حاصل از تصفیه خانه به منظور توسعه کمربند سبز و تثبیت خاک و مهار کانون های ریزگرد منطقه و جمع آوری مرداب فاضلاب روبروی شرکت صنایع فولاد و رفع مشکل زیست محیطی از دیگر مزایای این تصفیه خانه است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.