×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

در مباحث فرهنگی اوقاف و امور خیریه یکی از نهادهای ممتاز کشور است

حجت الاسلام مرتضی خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وقف به عموم مردم استان وخادمین مردم در این سازمان با بیان اینکه احسان و نیکوکاری بخش مهمی از فرهنگ دینی و ملی مردم ایران به شمار می‏آید و گستردگی «وقف» در ایران نشان از اهتمام تاریخی مردم این مرز و بوم به امور خیریه و نیکوکاری است ،اظهار داشت : در خوزستان ۴۱۷ بقعه متبرکه امام زاده که از آنها تعداد ۳۵بقعه شاخص و برجسته و بیش از ۱۴ هزار رقبه وجود دارد.

حجت الاسلام خاکباز با بیان اینکه تلاش می کنیم تا خادمین خوبی برای ائمه اطهار (ع) باشیم ،گفت:با توجه به قرار داشتن در هفته وقف برنامه های متعددی در سطح استان خوزستان چه در بعد پروژه های عمرانی و چه در بخش فرهنگی اجرا خواهد شد.

ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت موقوفه ها

وی اظهار نمود:در استان خوزستان موقوفات متعددی برای سرمایه گذاری وجود دارد که در شهرهای همچون شوشتر،دزفول و آبادان در حال برنامه ریزی در این خصوص هستیم و پروژه های نیز در این باب تدوین وتعریف شده است و هدف ما بر این است که با کمک موقوفات بتوانیم از طریق سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی ایجاد کرده و رتبه خوبی برای استان خوزستان ایجاد کنیم .

حجت الاسلام خاکباز، احیا، درآمدزایی و بهره‌وری از موقوفات را از وظایف این اداره کل برشمرد و گفت: وقف موضوعی مردمی است و دولت سهمی در موقوفات ندارد و بر این اساس باید همه منافعی که از نذورات مردم در امامزادگان و موقوفات گردآوری می‌ کنیم در مسیر مردم هزینه شود، عمده کار ما بر محورهای مدیریت بقاع و موقوفات و عمران بقاع و موقوفات است.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه از سال ۸۸ به دنبال سرمایه‌گذاری در عرصه‌های وقفی بوده که این امر را با ظرفیت کمک گرفتن از انسان‌هایی که تمکن مالی دارند،‌ به انجام رساند و سیاست سازمان بر این بود که موقوفه ‌هایی که متروکه و در حال تخریب هستند آباد شوند و هزینه‌های خود را دربیاورند و بعد از آن بتوانند به قشر کم بضاعت جامعه کمک کنند.

 

اجرای ۵۵ پروژه عمرانی در سال جاری

خاکباز در ادامه مباحث عمران و آبادانی بقاع متبرک  امام زادگان خاطر نشان کرد: در راستای احیای موقوفات چند پروژه برای استان خوزستان تعریف شده که حداقل دو پروژه و حداکثر ۶ پروژه در هر شهراجرا خواهد شد و در مجموع امسال۵۵ پروژه در سطح استان خوزستان از قبیل ترمیم و تجهیز ، ساخت تربت خانه ، تعویض ضریح،ترمیم گنبد و ضریح ها در حال انجام است که ازجمله می توان به ترمیم ،بازسازی و نوسازی کامل بقعه امام زاده سلطان ابراهیم  در شهرستان ایذه اشاره نمود.

وی اذعان داشت: در هفته وقف امسال دو شبستان در جوار مقام صاحب شوشتر افتتاح خواهند شد و سه پروژه سرمایه گذاری در شهرستان دزفول کلنگ زنی می شوند.

اخذ سند مالکیت کلیه موقوفات تا پایان سال ۹۸

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره بحث موقوفات  و برنامه ریزی صورت گرفته به جهت جلوگیری از تعدی افراد سودجو نسبت به این اماکن بیان داشت: سه فرآیند برای موقوفات انجام می شود که ابتدا مختصات جغرافیایی آن موقوفه برداشت و در سامانه جی ای اس ثبت می گردد که این سامانه ما خیلی جامع است و وقتی کد تفضیلی یا پلاک موقوفه داده می شود در سامانه موقعیت جهات اربعه آن نشان داده می شود و اگر اتفاقی برای آن موقوفه در حال رخ دادن باشد از این طریق قابل کنترل است ، بخش دیگر  کار سامانه یو تی ام است که با قانونی که اداره ثبت اسناد و املاک دارد افرادی که دارای وقف نامه،اسناد و مدارکی هستند با هماهنگی ثبت در طرح کاداستر جانمایی و ثبت صورت گرفته تا بعنوان اولین مالک موقوفه ثبت شده تا در آینده هیچکس نتواند در خصوص آن مکان در خواست مالکیت بدهد و در مرحله سوم اخذ سند مالکیت موقوفه می باشد.

وی در ادامه گفت: برای امسال قریب ۱۰۰۰ سند مالکیت در دستور داریم که با لینک کردن رقبات و تبدیل اسناد دفترچه ای به سند تک برگ کارها انجام خواهد گرفت که خوشبختانه ۶۰درصد از برنامه زمان بندی شده جلو هستیم که باقی هم تا پایان سال ان شاا… انجام خواهد شد و اولویت ما این است که باید تا پایان سال۹۸ برای کلیه موقوفات اسناد مالکیت گرفته شده باشد و رقبات به آن سند مالکیت متصل شوند و قطعا انجام می شود که بنا داریم در این زمینه از سه شرکت دعوت به همکاری کنیم تا کارها سرعت بیشتری بگیرد.

در مباحث فرهنگی اوقاف و امور خیریه یکی از نهادهای ممتاز کشور است

خاکباز با تأکید براینکه سازمان اوقاف یک نهاد فرهنگی اظهار نمود: بنا به  بفرموده حضرت امام (ره) که ما می خواهیم مردم در سایه امام زادگان به آرامش برسند و همچنین  سخن مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی در واقع معنای این حرف این است که باید امور بقاع در دو بخش پیگیری شود ابتدا مباحث عمرانی که باید مکان آن امامزاده در خور شان آن مکان باشد و دیگری بحث فرهنگی امامزاده است و محوریت همه کارهای فرهنگی با سرمنشأ بقاع باشد و بنا به تعبیری سازمان اوقاف در بحث فرهنگی در جایگاه ممتازی در کشور قرار دارد که از آن جمله طرح تربیت حافظان قرآن کریم که یکی از طرحهای موفق فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه است که قریب ۴ سال پیش آغاز شده و با تعهدی که ریاست سازمان درشروع طرح در بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) دادند تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم توسط این سازمان بود که خوشبختانه تا به امروز کارنامه این طرح بسیار موفق بوده است و سهم استان خوزستان برای امسال ۲۵ نفر چه هز طریق حضوری ، مجازی یا موردی بوده است که بیش از این مقدار نیز ثبت نام شده است و هر سال این آمار ور به افزایش است و امسال نسبت به سنوات گذشته سهمیه خوزستان ۲۰ درصد افزایش یافته است .

خوزستان موقوفه قرآنی ندارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه خوزستان از معدود استان هایی است که موقوفه قرآنی ندارد افزود: باید با فرهنگ سازی ، واقفان را به سمت وقف قرآنی سوق داد.
وی آموزش قرآنی، برپایی مسابقات قرآنی و آموزش و ترویج فرهنگ قرآن از طریق تربیت حافظان قرآن را از وظایف اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد و گفت: اگر موقوفه قرآنی در خوزستان داشته باشیم می توان در نشر و آموزش قرآن و تجلیل از خادمان قرآن گام های بلندتر و موثرتری برداشت.

برپایی موکب اوقاف و امور خیریه خوزستان درایام اربعین حسینی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: در ایام اربعین حسینی موکب حضرت علی اصغر(ع) اوقاف خوزستان با همراهی استان های یزد و اصفهان در نزدیکی گذرگاه مرزی چذابه برای پذیرایی از زائران برپا گردید.
وی با بیان اینکه بخشی از هزینه های پذیرایی از زائران از محل نیات واقفان تامین شد ،افزود:این موکب علاوه بر پذیرایی از زائران اربعین حسینی ، کارهای فرهنگی متنوعی را در مدت سه هفته حضور در چذابه انجام داد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان ، برپایی آیین بصیرت عاشورایی ، تجمع “لبیک یا حسین(ع)” در بقاع شاخص ، برگزاری مراسم “احلی من العسل” با محوریت شهادت حضرت قاسم ابن الحسن(ع) با حضور دانش آموزان و همراهی آموزش و پرورش در مدارس، آیین سنتی” بیرق زنان” در بقعه امامزاده عبداله (ع)شوشتر ، برگزاری آیین معنوی شیرخوارگان در جمعه نخست ماه محرم ، عزاداری هیات های سوگواری در شب های محرم و صفر در بقاع متبرکه ، اعزام ۱۰۰مبلغ بومی و غیربومی به روستاها ، مساجد و حسینیه ها و همایش رهروان حضرت زینب(س) در شب ۱۲ محرم همزمان با اسارت خاندان پیامبر(ص) را ازدیگر برنامه های فرهنگی ، تبلیغی و مذهبی اوقاف و امور خیریه خوزستان در ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدا… الحسین(ع) بیان کرد.

وقف های جدید ،درمان، علم‌آموزی و ترویج قرآنی 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان عنوان کرد: اولویت ما در ایجاد وقف‌های جدید، درمان، علم‌آموزی و ترویج قرآنی است و در این راستا وقف‌نامه‌های جدید و سرمایه‌گذاری در موقوفات را توسعه خواهیم داد.

 ۳۲درصد موقوفه های خوزستان در اختیار دستگاه های دولتی و وابسته دولت است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: هم اکنون ۳۲درصد موقوفه ها استان در اختیار دستگاه های دولتی و وابسته به دولت است که البته بسیاری از آنان حقوق موقوفه را پرداخت می کنند و در مواردی که پرداخت نشده از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به احقاق حقوق(اجاره) موقوفه اقدام شده است.
وی افزود:متاسفانه بسیاری از موقوفه هایی که در دست افراد است حداقل حقوق موقوفه را پرداخت نمی کنند و اینها ظلمی است که متصرفان به موقوفه ها و واقفان می کنند و با این کار غیرشرعی مردم را از برکات موقوفه ها محروم می کنند.

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.