×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

۵۱ پرونده قتل در سال جاری به سازش ختم شد

رئیس شورای حل اختلاف خوزستان از حل و فصل ۵۱ پرونده قتل در سال جاری خبر داد.
اعبدالعباس زبیدی‌نیا در مراسم تجلیل و تکریم از منادیان صلح و سازش پرونده اختلاف بین دو خانواده  که درهواز برگزار شد، اظهار کرد: جامعه ما سنتی رو به توسعه است و در این جامعه سه قشر روستایی، عشایری و شهری وجود دارد که در حال پیش‌ بردن فرهنگ عشایری و روستایی به سمت فرهنگ شهری هستند. این موضوع مسائل مثبت و برخی مواقع موضوعات منفی در پی دارد.
وی ادامه داد: در سال جاری بیش از ۳۲ درصد از پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف خوزستان به تعداد ۱۰۶ پرونده با موضوعات نزاع،دعاوی مالی و اختلافات خانوادگی منتهی به صلح و سازش شدند که بیشترین آمار مصالحه‌ها مربوط به این استان است و این آمار خوزستان را در استان های برتر و موفق در زمینه صلح و سازش در سطح کشور قرار داده است.
زبیدی نیا افزود: اقوام مختلف خوزستان به بهترین وجه صلح و سازش را ایجاد کرده‌اند که ضرورت داشت حداقل از آنها تشکر کنیم.
زبیدی نیا در ادامه با اشاره به نقش مهم و سازنده اقوام و عشایر در ایجاد امنیت اظهار داشت: یکی از اساسی ترین مقوله در جامعه امنیت است و اقوام با توسعه فرهنگ صلح و سازش و پیشگیری از وقوع جرم می توانند نقش مهم و بسزایی در ایجاد امنیت داشته باشند
رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد تنش و اختلاف بین اقوام است تصریح کرد: دشمنان برای خدشه وارد کردن به آسایش، آرامش و امنیت مردم به دنبال ایجاد تنش و اختلاف بین اقوام است اما با هوشیاری و ایستادگی عشایر و اقوام غیور تاکنون نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند.
زبیدی‌نیا اظهار کرد: پرونده‌های مهمی در طول سال داشتیم که تعداد زیادی از آنها حل و فصل شده است به گونه‌ای که در یک ماه بیش از سه هزار پرونده با مصالحه این بزرگان حل و فصل شده است.
وی با تاکید بر لزوم حضور بزرگان عشایر در موضوعات مختلف از جمله طلاق، تصریح کرد: یکی از معضلات جامعه ما معضلات خانوادگی است. می‌بینیم که بزرگان در مراسم شادی شرکت می‌کنند اما آمار طلاق در سطح جامعه خوب نیست که باید در زمینه کاهش طلاق اقدام کنند.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: ازدواج به آسانی انجام نمی‌شود اما بسیاری طلاق را آسان گرفته‌اند. بنابراین بزرگان عشایر صرفا در مراسم خواستگاری و ازدواج حضور نداشته باشند و باید در مراحل اولیه ازدواج و در انتخاب درست جوانان و ازدواج محکم تاثیر داشته باشند.
زبیدی نیا با بیان اینکه مردم باید صبر را سرلوحه خود قرار دهند و درگیری فیزیکی ایجاد نکنند، گفت: ۱۷ سال پیش بر اثر یک کدورت ساده و درگیری خیابانی قتلی رخ داد و چهار سال است که حکم قصاص صادر شده است اما پس از این مدت خانواده مقتول با گرفتن دیه از حق قصاص خود گذشت کردند و این پرونده به صلح و سازش ختم شد. امروز اقوام عرب، بختیاری و دیگر اقوام اتحاد خود را نشان دادند.
در ادامه این مراسم معاون منابع انسانی دادگستری خوزستان با بیان اینکه باید همیشه بین اقوام دوستی و برادری برقرار باشد، اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) بر دو خصلت بین مسلمانان تاکید داشتند، یکی دشمنی با دشمنان اسلام و دیگری دوستی و محبت با برادر مسلمان خود و باتوجه به دسیسه های دشمنان انقلاب در ایجاد اختلاف بین اقوام، بزرگان عشایر باید از کینه و دشمنی با یکدیگر پرهیز کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سعید سعدی افزود: عشایر عرب و بختیاری خوزستان ثابت کردند که در برابر دشمنان و غاصبین نظام مقدس جمهوری اسلامی محکم ایستادگی می کنند و تلاش های دشمنان نتوانسته مانع از حمایت آنان از انقلاب شود.
وی بر لزوم اتحاد بین اقوام و عشایر تاکید کرد و گفت: عفو و ببخشش از خصلتهای عشایر غیور این استان است و اگر اختلافی بین عشایر ایجاد شد باید همه تلاش و کوشش کنیم که این اختلاف را به دوستی و محبت تبدیل کنیم.
در ادامه این مراسم معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان خوزستان با اشاره به تشکیل شورای ساماندهی عشایر در دادگستری استان، خاطر نشان کرد: یکی از ابتکارات مهم دادگستری استان برای ایجاد هر چه بهتر اتحاد بین اقوام و عشایر، تشکیل و راه اندازی شورای ساماندهی عشایر است که با تشکیل این شورا تعامل خوب و سازنده ی بین دادگستری و سران عشایر صورت گرفته است.
حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی بر ضرورت استفاده از ظرفیت بزرگان و سران عشایر جهت پیشگیری از وقوع جرم تاکید و اظهار کرد: سران عشایر می توانند با ثبت نام در سامانه سجام قوه قضائیه در پیشگیری و کاهش جرم در جامعه و کاهش تشکیل پرونده های قضایی در دادگستری ها، کمک شایانی داشته باشند.
در پایان این مراسم از اعضاء و مصلحین شورای حل اختلاف که نقش بسزایی در ایجاد صلح و سازش داشتند با اهدای لوح سپاسی تجلیل شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.