×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

 بهره برداری از ۳۷پروژه در هفته جهاد کشاورزی

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهادکشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی افزود: در هفته جهادکشاورزی ۳۷ پروژه در زمینه‌های آب و خاک، منابع طبیعی، شیلات و دام و طیور در مناطق مختلف خوزستان به بهره برداری می‌رسد.

به گفته چنگلوایی برای اجرای این طرح‌ها که زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار و۴۸۱ نفر را فراهم می‌کند ۳۰۰ میلیارد ریال از منابع استانی، ملی و تسهیلات بانکی هزینه شده است.

کیخسرو چنگلوایی گفت : در تابستان با توجه به بارش های خوبی که در خوزستان داشته ایم پس محدودیتی در تامین آب برای کشت تابستانه نداریم و امسال ۴۳۷ هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت محصولات تابستانه به خصوص ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، برنج، دانه‌های روغنی و صیفی جات می‌رود.

وی درباره محدودیت و ممنوعیت کشت تابستانه که از جانب سازمان آب و برق خوزستان در حوضه‌های مارون و جراحی مطرح شده گفت: در سد مارون ۱.۱ میلیارد متر مکعب آب ذخیره سازی شده و در این حوضه‌ها حدود ۴۵ هزار هکتار زیر کشت محصولات تابستانه خواهد رفت.
چنگلوایی افزود: ۲۲ میلیارد متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره سازی شده که می‌توان با این حجم آب، کشت تابستانه را به صورت کامل انجام داد و قطعا در تامین آب مورد نیاز کشاورزان نباید مشکلی وجود داشته باشد و هیچ نوع محدودیت و ممنوعیت کشت تابستانه را در خوزستان با توجه به ذخایر آب پشت سدهای مخزنی استان نمی‌پذیریم.
وی گفت: توسعه کشت تابستانه می‌تواند بخشی از خسارات وارده به کشاورزان خوزستانی که در سیلاب‌های سال زراعی جاری متحمل ضرر و زیان شدند جبران کند.

خسارت ۸۵ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی خوزستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در جریان بروز سه مرحله سیل در آذر و بهمن ۹۷و سیلاب فروردین ماه ۹۸ در مجموع ۸۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت وارد شد.
وی با بیان اینکه در جریان این سیلاب‌ها، حدود ۱۹۷ هزار هکتار از اراضی مرغوب و آماده برداشت محصول، دچار آبگرفتگی شد افزود: با تلاش‌های صورت گرفته حدود ۱۶۰ هزار هکتار از این اراضی از آب خارج شده و ۶۱ هزار هکتار آن آماده کشت تابستانه شده است.
وی با اشاره به اینکه خسارات ناشی از سیل خوزستان توسط دولت در حال پرداخت است افزود: بر اساس مصوبه هفتم فروردین ماه امسال، دولت در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت خسارات وارده به بخش کشاورزی استان را جبران خواهد کرد.

 ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: هیچ محدودیتی در توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی در خوزستان با توجه به تولید بالای محصولات خام کشاورزی در استان وجود ندارد.
چنگلوایی با اشاره به تولید ۱۶.۲ میلیون تن محصولات بخش کشاورزی و زیرمجموعه آن در استان افزود: هم اکنون حجم تولیدات صنایع تکمیلی، فراوری و بسته بندی در استان ۱.۲ میلیون تن است در حالی که این حجم تولید در سال ۱۳۹۳ حدود ۶۲۵ هزار تن بود.
وی با اشاره به ارزش افزوده بالای بخش صنایع فراوری، تکمیلی و تبدیلی اظهار داشت: ارزش افزوده تولید صنایع تبدیلی و فراوری چندین برابر محصولات خام است بنابراین راه اندازی صنایع تبدیلی، فراوری و سردخانه از مزیت‌های نسبی در استان خوزستان است.

رکورد خرید تضمینی ۱.۳ میلیون تن گندم در خوزستان
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: با وجود بروز سیلاب‌های مهیب در استان و نابودی حدود ۷۵۰ هزار تن گندم آماده برداشت، امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به نرخ تضمینی در استان خریداری شد که نسبت به سال گذشته ۱۹۰ هزار تن بیشتر بوده است.
وی پیش بینی کرد امسال نیز خوزستان برای هشتمین سال متوالی مقام نخست را در خرید و تولید گندم در کشور به دست آورد.
چنگلوایی به نقش خوزستان در تولیدات محصولات اساسی و راهبردی کشاورزی در کشور اشاره کرد و افزود: خوزستان به تنهایی می تواند گندم مورد نیاز ۱۲ میلیون نفر و شکر ۳۱ میلیون نفر را تولید کند و گندم خوزستان به لحاظ مرغوبیت به ۲۳ استان کشور ارسال می‌شود.
به گفته وی نیاز سالانه خوزستان به گندم حدود ۶۵۰ هزار تن می‌باشد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه گفت: خوزستان به تنهایی ۳۸ درصد ذرت کشور، ۹۵ درصد بذر دانه روغنی کلزا و ۱۵ درصد بذر گندم کشور را تأمین می‌کند ضمن آنکه ۳۳ درصد حجم صادرات خرما از خوزستان انجام می‌شود.

آبگرفتگی ۱۷ هزار هکتار از اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دراثر سیلاب 

چنگلوایی درباره خسارت سیلاب به اراضی طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری هم گفت : ۱۷هزاز هکتار از اراضی ۵۵۰هزار هکتاری زیر آب رفته ولی خسارت جدی ندیده است.

وی تصریح کرد : مجوز آب برای فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری صادرشده و مراحل تامین اعتبار آن در حال انجام است و شنبه آینده در تهران با حضور اکتر مدیران اجرایی و اعتبارات این موضوع نهایی می شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان در این نشست گفت: پیش بینی شده امسال ۲میلیون و ۶۰۰هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

وی علت افزایش قیمت خرما در استان خوزستان را اینگونه برشمرد : سال گذشته ۴۴درصد کاهش تولید خرما در استان داشتیم که علت آن شوری بیش از حد آب بوده است.

چنگلوایی اظهار داشت : ۳۳تا ۳۵درصد صادرات خرما کشور متعلق به خوزستان است. ۶۷درصد تولیدات ما خرمای استعمران است که عمده آن صادر شده است.

وی افزود : مبلغ ۱۰میلیارد تومان اعتبارات از طریق استانداری برای رفع این مشکلات در شهرستان های آبادان، خرمشهر لحاظ شده است.

وی در ادامه اضافه کرد : ۱۹۰هزار تن میزان تولید خرمای استان است و برای صدور مجوز صنایع بسته بندی خرما هیچ محدودیتی نداریم.

خسارت بیش از ۲۰۰مزرعه پرورش ماهی در سیلاب خوزستان

غلامرضا افتخاری نسب  سرپرست اداره کل شیلات خوزستان در این نشست خبری  از خسارت سیل اخیر به  ۲۳۳مزرعه پرورش ماهی درخوزستان خبر داد.

غلامرضا افتخاری نسب اظهار کرد : بیشتر این مزارع پرورش ماهی در شهرستان های شوش، شوشتر، حمیدیه و.. بودند که دچار خسارت شدند.

افتخاری نسب خسارت وارده به شیلات استان در اثر سیلاب را ۱۲۰میلیارد تومان بیان کرد وگفت : برای رفع خسارت ناشی از سیلاب، تسهیلات کم بهره و خسارت بلاعوض در نظر گرفته شده که پیگیر هستیم تا بزودی  پرداخت شوند.

افتخاری نسب بیان کرد : یکی از اقدامات شیلات جهت حفظ ذخایر در منابع آبی استان، رهاسازی بچه ماهیان بومی است.

این مقام مسول تصریح کرد :با توجه به بارندگی های خوب امسال پیش بینی ما این است که ۲۵میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شود که ظرف ۱۵روز گذشته  ۵میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شده و این عملیات تا آخر تیرماه ادامه دارد.

وی افزود : طرح مطالعاتی پرورش ماهی در قفس نیز قرار است توسط جهاد نصر میثاق در سد جره آغاز شود و مجوز طرح مذکور توسط سازمان آب و برق و اداره کل محیط زیست خوزستان مورد موافقت قرار گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.