×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گوشت برای حمایت از تولید داخل

ارز ۴۲۰۰ تومانی که در روزهای نخستین تغییر نرخ ارز به همه گروه‌های کالایی اختصاص یافت، در حال حذف کامل است.
دبیر ستاد تنظیم بازار  با اعلام این خبر گفت: براساس آخرین تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، ارز چهارهزارو۲۰۰تومانی که قرار بود به کالاهای اساسی تعلق بگیرد، دیگر به گوشت قرمز، آرد ماکارونی و حبوبات به‌عنوان کالای جایگزین گوشت و برخی اقلام دیگر که در سفره مردم تأثیر دارند، تعلق نخواهد گرفت.
معاون بازرگانی داخلی صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار، می‌گوید حذف ارز چهارهزارو۲۰۰تومانی واردات گوشت قرمز با هدف حمایت از تولید داخل بوده است.
عباس قبادی، درباره دلایل حذف ارز چهارهزارو۲۰۰تومانی برای واردات گوشت قرمز عنوان کرد: گوشت قرمز وارداتی فقط ۱۰ درصد از نیازهای کشور را تأمین می‌کرد، بنابراین حذف آن تأثیری بر قیمت‌های بازار داخل نخواهد داشت.
او با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درباره تخصیص ارز به گروه‌های کالایی مختلف ازجمله تصمیمات کلان دولت است، از تداوم پرداخت ارز چهارهزارو۲۰۰تومانی برای برنج و گوشت مرغ خبر داد.
به گفته قبادی، قیمت گوشت در بازار کشورهای همسایه نظیر عراق به ازای هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان است و ما نمی‌توانیم بهای این محصول را در کشور خود با سرکوب قیمت بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان نگه داریم؛ زیرا دامداران ایرانی تمام نهاده‌های تولید خود را با ارز آزاد خریداری می‌کنند.
گرانی قیمت گوشت را قبول دارم
دبیر ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو گوشت منجمد در بازار را بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو گوشت گرم را بین ۷۰ تا ۹۵ هزار تومان اعلام کرد.
او افزود: هر کیلوگرم گوشت گوسفندی نیز از ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد. قبادی با بیان اینکه بنده گرانی را قبول دارم، هزینه تولید گوشت قرمز در کشور را بالا دانست و گفت: در شرایط فعلی برای تولیدکنندگان به‌صرفه نیست که دام را ارزان‌تر عرضه کنند.
او اضافه کرد: دلیل اینکه در‌حال‌حاضر مردم به سمت روستاها می‌روند و به این مسئله رغبت پیدا کرده‌اند، این است که کار کشاورزی توجیه اقتصادی پیدا کرده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد جمعیت دام زنده کشور از ۴۵ میلیون رأس به ۶۰ میلیون رأس افزایش یافته است.
شرق

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.