×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

اجرای طرح عمرانی در قبرستان تاریخی دزفول حاشیه ساز شد

بخشی از قبرستان تاریخی امامزاده رودبند به عنوان یکی از قبرستان های تاریخی شهرستان دزفول با هدف توسعه شهری دستخوش تغییراتی شده که این موضوع واکنش فعالان فرهنگی را بدنبال داشته است.

قبرستان رودبند یکی از قبرستان‌های تاریخی شهرستان دزفول با قدمت حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال است که آجرکاری و معماری زیبای آن هر گردشگر و علاقه مند به تاریخ را به فکر فرو می‌برد.

بخشی از این قبرستان تاریخی در سال‌های گذشته با هدف توسعه شهری و البته در سایه نا هماهنگی میراث فرهنگی و شهرداری دزفول دچار تخریب‌هایی شد.

اکنون نیز اجرای طرح عمرانی در نزدیکی این قبرستان تاریخی واکنش دوستداران میراث فرهنگی و علاقه مندان به بافت آجری شهر دزفول را به همراه داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول در این باره به ایرنا گفت: شهرداری دزفول از سال گذشته به منظور توسعه شهری و استفاده از فضای محدوده قبرستان رودبند اقدام به تسطیح بخشی از این قبرستان کرد.

حجت اله آریایی با اشاره به پیگیری‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در این خصوص افزود: این موضوع برای جلوگیری از تخریب بیشتر این اثر تاریخی به مراجع قضائی اطلاع رسانی شد که متأسفانه اقدامی صورت نگرفت.

وی گفت: شهرداری بدون هماهنگی با میراث فرهنگی اقدام به تخریب این قبرستان تاریخی کرده در حالی که این اثر بخشی از معماری شهر و دارای تزئینات آجری زیبایی است که حرمت آن باید حفظ شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: طرح توسعه رودبند غیر مجاز است چراکه اجرای هر طرحی در این محدوده باید با هماهنگی اداره اوقاف و میراث فرهنگی باشد.

وی اظهار داشت: با اقداماتی که اخیراً بدون هماهنگی توسط شهرداری صورت گرفته بستر طبیعی رودخانه و صخره بستر تخریب شده و اگر این عملیات ادامه داشته باشد چند دهنه قنات موجود در این محدوده نیز آسیب خواهند دید.

روابط عمومی شهرداری دزفول نیز در این باره به ایرنا گفت: محل مورد نظر از ۳۰ سال پیش درختکاری شده و اقدام جدیدی در این خصوص انجام نشده است.

محسن زرشناس با بیان اینکه این قبرستان در ورودی شهر دزفول قرار دارد، افزود: اقداماتی برای پیاده روسازی و زیباسازی در این محوطه انجام شده ولی قبرستان تخریب نشده است.

وی اظهار داشت: هیچکدام از قبرهای موجود در این محدوده تخریب نشده و فقط دچار خاک گرفتگی شده‌اند که بعد از پیاده رو سازی، پاکسازی می‌شوند.

ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.