×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

هیچ مشکلی در تامین آب مورد نیاز برای کشت تابستانه در خوزستان وجود ندارد

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: به لحاظ تامین آب در تابستان پیش رو مشکلی وجود ندارد و در تمامی حوضه های مختلف استان، رهاسازی آب متناسب با نیازهای معمول انجام می شود.

داریوش بهارلویی با ابراز این نکته که رعایت الگوی کشت و اصلاح آن متناسب با شرایط اقلیمی خوزستان همیشه مورد تاکید همه متخصصان فن بوده و سازمان آب و برق خوزستان نیز چنین نظری دارد، اظهار کرد: تأمین آب به معنای عدم رعایت الگوی کشت و اصلاح آن نیست. آنچه توسط سازمان آب و برق در خصوص تابستان سال جاری اعلام شده است عدم محدودیت خاص در برداشت رودخانه‌ها و کشت متناسب با ظرفیت کانال‌های انتقال و توزیع آب در شبکه‌های کشاورزی است.

بهارلویی بیان کرد: این مهم و تصمیم فقط مربوط به تابستان امسال بوده و به منظور جبران بخشی از خسارات و افزایش توان اقتصادی مناطق درگیر سیل و کشاورزان گرفته شده است. از این شرایط نباید مصرف بی رویه آب، برداشت غیر مجاز و یا توسعه کشت‌های پرمصرف در استان را انجام داد.

وی عنوان کرد: همچنین وقوع سیلاب فروردین ماه نباید بهانه‌ای برای اقدام بی ضابطه و عدم توجه به تمامی جوانب در مصرف آب شود.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: آنچه ماهیت ما را تهدید می‌کند، سیلاب و یا خشکسالی نیست اگر چه هر دو جز بلایای طبیعی بوده و با خسارات فراوان همراه هستند ولی کم ابی و عدم توازن در مصرف بهینه منابع آب سطحی و زیرزمینی است که بزرگترین خطر پیش رو محسوب می‌شود.

بهارلویی با اشاره به اینکه در سیاست‌های بهره برداری آب هیچگاه بحث ممنوعیت و محدودیت مطرح نبوده بلکه هدف گذاری بر مبنای استفاده صحیح و اصولی آب معین می‌شود، افزود: کم آبی خصیصه دائم کشور و از جمله استان خوزستان است.

وی گفت: در سازمان اب و برق خوزستان همیشه رفاه، آسایش و دسترسی به آب مکفی و با کیفیت به مردم استان اولویت اول و دائمی برنامه ریزی آب سدها است ولی این رفاه و استفاده مستمر در سایه توسعه پایدار حاصل می‌شود که یکی از ارکان مهم آن توجه و بهینه کردن مصرف آب به عنوان سرمایه بی بدلیل آبادانی استان و کشور است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره و تاکید بر این نکته که سیاست سازگاری با کم آبی که از ابتکارات و تصمیمات عالی وزیر نیرو و با مشارکت برخی وزارتخانه‌ها و ذینفعان آب در حال اجرا است، گفت: این سیاست به معنای عدم مصرف آب و ایجاد تنگنای آبی نیست بلکه برعکس آنچه ممکن است تصور شود این سیاست دقیقاً دسترسی آسان، توزیع عادلانه آب و استفاده مناسب و هوشمندانه از آب را دنبال می‌کند به گونه‌ای که به ازای استفاده از هر مترمکعب آب بیشترین صرفه، سود و افزایش تولید کشاورزی در واحد سطح برای کشور و عموم مصرف کنندگان حاصل شود.

بهارلویی تصریح کرد: در همین حال تمام جنبه‌های زیست محیطی، تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و استاندارهای جهانی مصرف و بارگذاری بر سیستم رودخانه‌ای و آب‌های سطحی نیز رعایت شود، اجرای این سیاست‌ها بدون شک موجب برون رفت از بحران دائمی آب خواهد شد.

مدیربرنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: سیلاب و ترسالی حادث شده نباید ما را از این سیاست اصولی و کاملاً علمی و صحیح دور کند.

بهارلویی گفت: هم اکنون رودخانه‌های استان خوزستان پر آب هستند و در هیچ نقطه‌ای مشکلی به معنای کمبود منابع آب وجود ندارد ولی مصرف باید متعادل باشد و نیازهای زیست محیطی نیز نباید فدای مصرف بی رویه و کشت‌های پرمصرف در استان شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.