×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

افزایش سگ‌های ولگرد تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: افزایش سگ‌های ولگرد در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است.

دکتر شکراله سلمان‌زاده با ابراز نگرانی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در مناطق شهری اظهار داشت: بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان از مهمترین خطرات حضور سگهای ولگرد در محیط‌های شهری است که از آن جمله می‌توان از بیماری ویروسی بسیار خطرناک هاری نام برد که از طریق گازگرفتگی و یا خراش توسط حیوان آلوده به انسان انتقال می‌یابد و همچنین باعث شیوع بیماری‌های انگلی مثل کیست هیداتیک، سالک و توکسوکارا نیز می‌شوند.

وی افزود: بر اساس مصوبه‌ی شورای سلامت و امنیت غذایی جنوب غرب استان در اواخر سال ۹۷ و دستورالعمل‌های موجود وظیفه‌ی زنده‌گیری و جمع‌آوری حیوانات ولگرد و نگهداری از آنها در اماکن تعیین‌شده به شهرداری‌ها محول شده است، اما با وجود مهیا بودن چنین فضایی در منطقه متاسفانه تاکنون اقدام جدی توسط این نهادهای متولی برای جمع‌آوری حیوانات ولگرد انجام نشده است.

سلمان‌زاده با بیان این که مواردی از هجوم سگ‌ها به کودکان دیده شده است ادامه داد: حفظ و تامین سلامت عمومی وظیفه‌ی اصلی و نظارتی ماست و مردم خواهان رفع مشکل حضور گسترده‌ی سگ‌های ولگرد در معابر عمومی این شهرها هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار داشت: با توجه به افزایش نارضایتی مردمی در پی سکوت شهرداری‌ها در قبال افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد اگر شهرداری‌ها برای رفع این معضل عمومی اقدامی جدی نکنند مجبور به طرح شکایت علیه شهرداری هستیم و عاملان تهدید سلامت عمومی را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

وی گفت: زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد طرح مصوب شورای سلامت جنوب غرب استان است که باید شهرداری‌ها از طریق ارائه ساز وکاری مشخص و تعامل با بخش خصوصی، دستگاه‌های اقتصادی موجود در منطقه و سازمان منطقه آزاد اروند این موضوع را پیگیری کنند.

سلمان‌زاده افزود: بدیهی است ادامه‌ی این روند به‌ویژه در شرایط آب و هوایی حاکم بر استان می‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذیر بهداشتی در منطقه شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.