×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  از اولین کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن کشور در خوزستان

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به همراه جمعی از مسئولان خوزستان از روند اجرایی احداث کارخانه استحصال گاز Bio CO۲ از خمیرمایه در شرکت نیشکر دعبل خزاعی در خوزستان دیدن کرد.

عیسی کلانتری روز سه شنبه به همراه استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استان از کارخانه Bio CO۲ نخستین واحد صنعتی کشور در این زمینه، دیدن کرد.

این کارخانه یکی از صنایع جانبی کارخانه الکل سازی و خمیرمایه رازی در واحد نیشکر دعبل خزاعی به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت خمیر مایه الکل رازی در این باره گفت: این کارخانه با هدف اجرای پروتکل کیوتو و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مکانیسم توسعه پاک برای جلوگیری از گرمایش جهانی و به حداقل رسانی گازهای آلاینده زیست محیطی، تا ۲ ماه آینده در شرکت خمیرمایه و الکل رازی به بهره برداری می‌رسد.

علی احتشامی افزود: راه اندازی کارخانه بازیابی گاز بی و دی اکسید کربن شرکت خمیرمایه و الکل رازی گامی مؤثر در راستای دستیابی به صنعت سبز و تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده است.

وی گفت: جلوگیری از ورود یک هزار کیلوگرم بر ساعت گاز دی اکسید کربن به جو، کاهش میزان قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از دیگر تأثیرات زیست محیطی بهره برداری از این کارخانه در خوزستان است.

احتشامی بیان کرد: این کارخانه معادل ۳۲۷ هزار و ۲۷۲ تعداد درخت در سال در راستای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن به یاری محیط زیست منطقه می‌آید؛ هر درخت در سال توانایی جذب حدود ۲۲ کیلوگرم دی اکسید کربن دارد.
وی گفت: پس از دریافت موافقت لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی، از سال ۱۳۹۵ با تأمین قطعات و تجهیزات ثابت و دوار و ادوات و ابزاردقیق پیشرفته، نصب و راه اندازی خط تولید، نسبت به جمع آوری گاز بی و دی اکسید کربن حاصل از فرآیند زیستی بخش تخمیر کارخانه اتانول اقدام، و نخستین کارخانه بازیابی گاز CO۲ Bio در کشور با ظرفیت خالص سازی یک هزار کیلوگرم بر ساعت، آماده بهره برداری و عرضه محصول جدید است.

وی ادامه داد: واحد تولید گاز بی و دی اکسید کربن نخستین کارخانه به روش تخمیر است.

وی افزود: با بازیابی و عرضه دی اکسید کربن تولید شده در این کارخانجات می‌توان از مصرف سوخت‌های فسیلی یا مواد معدنی برای تولید این گاز جلوگیری، و به میزان قابل توجهی از نشر گازهای گلخانه‌ای جلوگیری، و باعث بهبود شرایط محیط زیست شد.

احتشامی گفت: هم اکنون CO۲ مصرفی در کشور ناشی از سوخت‌های فسیلی است و با بهره برداری از این کارخانه، در کنار کاهش گازهای گلخانه‌ای، گامی جدید در عرضه محصول سالم به صنایع ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خمیر مایه الکل رازی ادامه داد: در این کارخانه‌ها بخشی از کربن موجود در مواد قندی در اثر فعالیت میکروارگانیسم های مورد استفاده در فرآیند تولید، به گاز دی اکسید کربن تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: گاز Co۲ از فرآیند تخمیر استحصال می‌شود و بدین لحاظ در رده گرید غذایی قرار می‌گیرد که در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی و تولید نوشابه، صنایع پزشکی، دارویی، صنایع قند و شکر، صنایع نوین کشاورزی و بیولوژیکی، صنایع فلزی و ریخته گری، و صنایع نفت و … کاربرد فراوان دارد.

واحد کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی یکی از واحدهای هفتگانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان است که حدود ۴۵ کیلومتری جنوب اهواز واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.