×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

شرکت نفت مکلف شده است حق آلایندگی را به شهرداری اهواز پرداخت کند

رئیس شورای شهر اهواز گفت: جنگ تحمیلی به دلیل گسترش حاشیه نشینی و پروژه‌های ملی به دلیل پرداخت نکردن حق آلایندگی از عوامل اساسی مشکلات اهواز هستند.

 عبدالزهرا سنواتی  در نشست خبری  با اصحاب رسانه در اهواز ، اساس  مشکلات شهر را در دو مقوله جنگ و پروژه‌های ملی دانست و اظهار کرد: جنگ تحمیلی باعث شد تا اهالی جنگ زده به اهواز مهاجرت و مناطق حاشیه نشین به وجود بیاید آید و افراد نخبه بدلایل مختلف ازاستان خارج شوند یعنی همان شهروندانی که توان کمک به شهرداری را از طریق پرداخت عوارض داشتند و از سوی دیگر نیز  پروژه‌های ملی مثل فعالیت‌های نفتی و صنعتی در اهواز آفت شهر شده‌اند که برخی از آنها از سال ۹۳ تاکنون حق آلایندگی خود را به شهرداری پرداخت نکرده‌اند.

شرکت های بزرگ اقتصادی موجب  آسیب رسانی به زیر ساخت های شهر شده اند

وی عنوان کرد: بیش از ۲ هزار شرکت وابسته به نفت، حفاری و فولاد در استان خوزستان فعالیت می کنند؛ وجود این صنایع بزرگ، سبب از بین رفتن زیرساختهای معیشتی و اقتصادی ساکنان بومی مناطق و در نتیجه به حاشیه کشاندن آنها شده است.

سنواتی با بیان اینکه شرکت‌های نفت و گاز مارون و کارون بیشترین چاه‌ها را در اطراف اهواز دارند، تصریح کرد: مبلغ حق آلایندگی فعالیت‌های نفتی از سال ۹۳ تا ۹۷ بیش از پنج هزار میلیارد تومان و جریمه کرد آن بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: با شکایت شورای شهر اهواز، حق آلایندگی برای شهرداری در دادگاه بدوی و تجدید نظر قطعی شده و فقط در مرحله چگونگی پرداخت آن توسط شرکت نفت قرار داریم.

رئیس شورای شهر اهواز به حاشیه نشینی شهر اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰۰ هزار نفر بدون زیرساخت در حاشیه‌های شهر اهواز زندگی می‌کنند که باعث مشکلات زیادی است.

شورا در انتصابات  شهرداری فقط نقش مشورتی دارد

رئیس شورای شهر اهواز در خصوص انتصابات شهرداری توضیح داد: شورا فقط نظر خود را می‌دهد و تحمیلی برای انتصابات بر شهردار نمی‌کند و نقش نظارتی را دارد.

توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی در گروه همکاری وزارت کشور

عبدالزهرا سنواتی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل اهواز اظهار کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مشروط به تامین اعتبار از سوی وزارت کشور است. یک سوم اعتبار توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باید توسط دولت پرداخت شود اما وزارت کشور در چند سال گذشته این بودجه را به شهرداری اهواز نداده است.

وی افزود: بر اساس سرانه جمعیت، اهواز نیازمند یک هزار دستگاه اتوبوس است اما در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در اهواز فعال است. همچنین حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در انبارها وجود دارد که باید با اتوبوسهای جدید تعویض شوند.
رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: یکی از دلایل عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز استقبال کم بخش خصوصی است؛ سال گذشته ۵۰ دستگاه اتوبوس برای واگذاری به بخش خصوصی وارد اهواز شد اما استقبال خوبی نشد.
هیچ گونه مجوزی برای ساخت وساز بدون پارکینگ داده نمی‌شود
سنواتی در پایان در خصوص ساخت مرکزهای تجاری بدون پارکینگ تصریح کرد: مصوباتی در دوره‌های گذشته مبنی بر ساخت و ساز مراکز تجاری بدون پارکینگ بوده که در این دوره لغو شده و هم اکنون هیچ گونه مجوزی برای ساخت وساز بدون پارکینگ داده نمی‌شود.
سنواتی با اشاره به انعقاد قرارداد احداث ۴۰ سرویس بهداشتی در ۱۰ منطقه اهواز، خاطرنشان کرد: برای ساخت سرویس بهداشتی در برخی نقاط مانند پارکهای ساحلی مشکل داریم. سال گذشته دو سرویس بهداشتی در اطراف جاده ساحلی توسط سازمان آب و برق تخریب شد.
فریب دادن شهرداری اهواز در پروژه مترو  
رئیس شورای شهر اهواز در خصوص پروژه متروی اهواز بیان کرد: دولتهای مختلف در ۱۲ سال گذشته شهرداری اهواز را در اجرای پروژه مترو فریب داده اند زیرا در سایر کلانشهرها این پروژه از اعتبارات دولت ساخته شده اما قرار شد که متروی اهواز از طریق فاینانس ساخته شود که با وجود تحریمها به مشکل برخورد. متروی اهواز باید با اعتبار دولت و شهرداری ساخته می شد اما هر دو در انجام وظایف خود قصور کردند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی در اهواز اولویت تکمیل مترو نیست. شرکت کیسیون مدعی طلبی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال شده که البته در کمیته فنی استان مورد تایید قرار نگرفته است. طبق قرارداد، کمیته داوری این پرونده در خارج از کشور قرار دارد اما توافق شد تا در کمیته فنی استان مورد بررسی قرار گیرد. شورای شهر دوره قبل نیز زیر بار ادعای پیمانکار نرفت و این مساله بدون تعیین تکلیف باقی ماند.
لزوم همکاری دستگاههای مختلف در توسعه کمربند سبز اهواز 
سنواتی با اشاره به پروژه کمربند سبز اهواز بر لزوم همکاری دستگاههای ذیربط بر توسعه این پروژه تاکید کرد و گفت: دستگاههای مختلفی مانند شهرداری، محیط زیست، شرکت نفت و سایر صنایع آلاینده در توسعه کمربند سبز دخالت دارند. مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردها به شهرداری اهواز اختصاص یافته که برای توسعه کمربند سبز اختصاص می یابد.
زباله گردها یکی از عوامل آتش سوزی سایت دفن زباله صفیره   
رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به آتش سوزی سایت دفن زباله صفیره، تصریح کرد: یکی از دلایل آتش سوزی در سایت دفن زباله صفیره، وجود زباله گردها است که برای دسترسی به مواد تفکیکی مانند آهن، دست به این اقدام می زنند. در این خصوص مستنداتی مانند فیلم نیز موجود است.
سنواتی ادامه داد: بخشی از سلول دفن زباله سایت صفیره دچار اشکالاتی بود و در دادگستری نیز پرونده ای در این زمینه وجود دارد اما راهکارهایی برای استفاده مجدد از این سلول در دست اقدام است.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی جهت تفکیک زباله از مبدا، بیان کرد: از سالهای گذشته بحث فرهنگ سازی تفکیک پسماندها آغاز شده است اما مساله مهم، ساماندهی زباله گردها است. روزانه حدود ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله در اهواز تولید می شود که جمع آوری و دفن آنها هزینه بسیاری به شهرداری تحمیل می کند.
رئیس شورای شهر اهواز ادامه داد: مناقصه انتخاب پیمانکار برای طرح تفکیک زباله از مبدا انجام شده و در حال حاضر در کمیته فنی در حال بررسی است. در این خصوص سازمانها و دستگاههای مختلفی مانند شهرداری، نیروی انتظامی، بهداشت، محیط زیست و دامپزشکی مسئولیت دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.