×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

خوزستان پنجمین تولید کننده بزرگ گوشت قرمز در کشور است

دکتر مصطفی کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه دامپزشکی یکی از ادارت مهم در سطح کشور است، اظهار داشت: اهمیت این اداره به واسطه این است که دامپروری و صنعت پایین دست آن در خوزستان جایگاه و اهمیت خاص و ویژه ای دارد.

وی افزود: این اهمیت در وهله نخست به این سبب است که خوزستان به واسطه صنعت کشاورزی از لحاظ دامپروری جزو پنجمین استان کشور بوده و در بعد حمایت از صنعت دامپروری نیز دامپزشکی در جایگاه ویژه ای قرار دارد.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان با اشاره به گرمای خوزستان گفت: شاید در نگاه نخست همه تصور کنند که به سبب گرمسیر بودن خوزستان امکان فعالیت دامپروری در آن معنا نداشته باشد اما آمار پرورش دام ،طیور و آبزیان در خوزستان نسبت به کشور تکان دهنده است.

خوزستان ششمین تولید کننده طیور در کشور

کنارکوهی ادامه داد: خوزستان پنجمین استان تولید کننده گوشت قرمز با ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک و ۴۰۰ هزار رأس دام سنگین و ششمین تولید کننده طیور با ۴۵ میلیون قطعه جوجه ریزی سالیانه هستیم که بر این آمار باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دام عشایر را نیز اضافه کرد.

وی تصریح کرد: ما دومین استان تولید کننده آبزیان گرمابی کشورهستیم. همچنین به سبب وجود آبراه مشترک با کشور عراق و مرز خاکی تبادلات مرزی با منشا دامی بسیار زیاد است که اهمیت حضور دامپزشکی را دو چندان می کند.

واردات ۸۰ درصد نهاده های دامی کشور از خوزستان

مدیر کل دامپزشکی خوزستان با اشاره به ورود نهاده های دامی کشور از خوزستان گفت: ۷۵ تا ۸۰ درصد نهاده های دامی کشور از بندر امام خمینی (ره) وارد می شود که به نقاط مختلف کشور می رود و اهمیت پایش و نظارت بر این نهاده ها را زیاد می کند.

کنارکوهی درباره بروز برخی بیماری در آبهای عراق و انتشار ان عنوان کرد: در ماه های گذشته نوعی ویروس به آب های عراق وارد شد که سبب به وجود آمدن تلفات سنگینی در بخش آبزیان این کشور شد.

وی ادامه داد: پس از شناسایی این بیماری در آزمایشگاه های دامپزشکی خوزستان عملیات لازم جهت جلوگیری از ورود این بیماری به مزارع آبی کشور انجام و مبادی ورودی و خروجی به عراق کامل پایش شد.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: با مراقبت ها و آموزش های صورت گرفته و هوشیاری کارشناسان دامپزشکی حتی یک مورد از این بیماری در ایران و خوزستان مشاهده نشد و اکنون بیماری در عراق ریشه کن شده و خطری ما را تهدید نمی کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.