×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

عبور از لمپن یا نوکیسه ها

نوشته :دکتر ایرج مزارعی
کارشناس علوم سیاسی و مدرس دانشگاه
یکی از پدیده های سیاسی و اقتصادی در جامعه امروز کشور ما که ذهن بسیار از مخاطبان را به خود جلب کرده است واژه ای است بنام نوکیسه یا همان مکتب لمپن ایسم . مکتبی که پیدا کردنشان سخت نیست و خودشان به آسانی معرف خوبی برای مجموعه اشان میباشد .
وقتی که این مفهوم و پدیده سیاسی را تعریف میکنیم به قشری از سطوح مختلف جامعه میرسیم که از نظر در آمد به طبقه بالا ولی از نظر فرهنگی و اجتماعی به طبقه ای دیگر وابستگی دارند .
این گروه و طبقه که متاسفانه در جامعه امروز کشور ما به جهت نبود عدالت اجتماعی در حال زیاد شدن نیز میباشند از مختصات و ویژگی هایی چون تظاهر ، ریا ، دیده شدن ، به رخ کشیدن و نوچه پروری برخوردار میباشند .
در یک نگاه کلی و گذرا به این طبقه از جامعه به این مهم میرسیم که این طبقه نو ظهور و به اصطلاح نو کیسه از یک طبقه اجتماعی مبدا به یک طبقه اجتماعی مقصد پرتاپ شده اند.
پرتاب ناگهانی که همراه با سرعت خیره کننده بوده است و بر اثر یک اتفاق یا استفاده از رانت و شرایط و التهابات اقتصادی رخ داده است . یکی از مشکلات این طبقه و گروه در این است که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نه خود را به طبقه اجتماعی مبدا متعلق می دانند و نه با جایگاهی که اکنون کسب کرده اند، سنخیت و هارمونی لازم را دارند .
لمپن ها و نوکیسه برای این که به طبقه سابق خود ثابت کند که دیگر به آن ها تعلق ندارد ، مجبور به تظاهر میباشند و ساده ترین راه برای تظاهر، خرید دیوانه وار کالاهای تجملاتی ، لوکس،ماشین، عروسی های تجملاتی و خانه های آن چنانی شان است.
بخش اعظم جامعه متفاوت از نوکیسه ها میباشند و طبقات مختلف چون نخبگان علمی ، فرهنگی و شخصیتهای مذهبی از این از نوکیسه ها متنفرند . چرا که انها می دانند نوکیسه ها بر خلاف سرمایه واقعی شکل گرفته اند و سرمایه خود را نه در کار آفرینی بلکه در دلالی صرف می کنند .
غرض و غایت از این نوشتار نیز این بود که ما در بررسی و واگذاری موقعیت ها و منصب ها در جامعه نباید صرفا به ثروت و دارایی توجه کنیم بلکه باید به تحصیلات و امتیازات علمی و سرمایه اجتماعی هم توجه کنیم . بنابراین باید از تبدیل این گروه و طبقه به جامعه مرجع در کشور جلوگیری کرد چرا که وجود انها در قدرت میتواند موجب باز تولید فکر و اندیشه انها در جامعه سنتی و اسلامی ما بشود . بنابراین ما راهی بجز عبور از این طبقه نوظهور نداریم
وحذف این طبقه وارداتی در جامعه گذار امروز در کشور یک اصل اجتناب ناپذیر است که باید مورد توجه ویژه آحاد مختلف جامعه قرار بگیرد .

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.