×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

ریل باس اهواز در ایستگاه اول

 به قلم : سیدغلامرضاشریفی

🔹 برخلاف روند روبه نزول سالهای اخیر توسعه و سیاست زدگی این مقوله در خوزستان و عدم توجه مسئولان در مقاطع مختلف به ظرفیتهای استان و اهواز به عنوان مرکز آن، اخیرا از اردوگاه مدیریت شهری خبر خوبی به گوش می رسد که گویا فراتر از شعار رفته و تابلوهای راهنما در نزدیکی ایستگاهها در برخی مناطق شهری حاکی از راه اندازی ریل باس و یا به تعبیر صحیح تر بهره گیری از زیرساخت ریل آهن برای توسعه ناوگان حمل ونقل درون شهری در آینده ای نزدیک است،ظرفیتی که به گفته متولیان امر می تواند پاسخگوی بخش قابل توجهی از نیاز شهروندان به این خدمات باشد.

🔹 این اقدام در خور توجه شهرداری اهواز و مشخصا معاونت حمل و نقل و ترافیک این شهرداری به خوبی بیانگر این واقعیت است که اگر ظرفیت های متعدد اهواز و در سطح کلان استان دیده شوند و کم کاریها و ناکارآمدی ها را به مفاهیمی چون عزم ملی و لزوم تخصیص اعتبار و… گره نزنیم هرچند دیر اما می توان به توسعه استان دل بست.

در مفهوم کلی ریل باس در زمره قطارهای حومه ای به شمار می رود و عموما قطارهای حومه ای به آن دسته از قطارهایی اطلاق می شود که برای اتصال شهرهای اقماری به کلان شهرها و یا نقاط حومه به هسته های مرکزی شهرها مورد استفاده قرار می گیرد موضوعی که باتوجه به امتداد خطوط آهن در اهواز از مناطق غربی و شرقی و مرکز شهر و همچنین وجود شهرهای اقماری در مجاورت شهر اهواز راه اندازی ریل باس می تواند علاوه بر رفع کمبود ناوگان عمومی به حل گره های ترافیکی در برخی مناطق نیز کمک شایانی نماید.

🔹 به گفته مسئولان امر ریل باس قادر است در هر سفر حدود ۵۰۰ نفر و روزانه تا ۲۵۰۰ نفر را در نقاط مختلف شهری جابجا کند امری که با توسعه آن در آینده شاید بتوان به پرشدن خلاء قطار شهری اهواز نیز امیدوار بود.

🔹 گام مثبت معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اهواز در شناسایی این ظرفیت مغفول می تواند پایلوت گام های توسعه ای بعدی حداقل در حوزه مدیریت شهری باشد،یقینا این ظرفیتها در دیگر حوزه های شهری هم به وفور وجود دارد که اگر به درستی دیده شوند شاخص سرانه ها در برخورداری شهروندان از خدمات شهری در تمامی ابعاد ارتقاء خواهد یافت.

🔹 به نظر می رسد به موازات راه اندازی ریل باس، توجه به مولفه هایی چون تجهیز ایستگاهها به امکانات رفاهی،تعبیه تابلوهای راهنما ترجیحا هوشمند جهت اطلاع رسانی و تعمیم فرهنگ استفاده از این خدمات،پیش بینی مشاغل جانبی مرتبط در آینده و… از ملزومات این امر است.همچنین باتوجه به ضرورت شناخت شهروندان از این خدمات و ایجاد مشوق برای آنها و نهادینه ساختن فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی،نیم بها ویا در صورت امکان رایگان نمودن سفرها طی ۶ ماه و یا یکسال اول راه اندازی ریل باس همانند خط بی آر تی تهران که یکسال اول راه اندازی آن در پایتخت رایگان بوده است پیشنهاد می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.