×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

افزایش دستفروشان ایرانی در کردستان عراق

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: پدیده‌ای که در چند ماه اخیر روند به شدت روند صعودی داشته حضور دستفروشان ایرانی در عراق بوده است. معمولا این افراد ماشین خود را که محل خواب و اقامت آن‌ها نیز محسوب می‌شود کاپوتاژ کرده و با سفر به نقاط مختلف عراق به خصوص مناطق توریستی اقلیم کردستان، شروع به فروش اجناس مختلف می‌کنند

علی شریعتی در خصوص حضور نیروی کار ایرانی در عراق گفت: در اقلیم کردستان بیشتر مردم استان‌های غربی به خصوص کرد‌های آذربایجان غربی حضور دارند، اما در سلیمانیه اهالی کردستان و کرمانشاه حضور پررنگ‌تری دارند. در قسمت جنوب عراق یا عرب نشین نیز ساکنان استان لرستان و خوزستان بیشتر هستند.

وی ادامه داد: پدیده‌ای که در چند ماه اخیر روند به شدت روند صعودی داشته حضور دستفروشان ایرانی در عراق بوده است. معمولا این افراد ماشین خود را که محل خواب و اقامت آن‌ها نیز محسوب می‌شود کاپوتاژ کرده و با سفر به نقاط مختلف عراق به خصوص مناطق توریستی اقلیم کردستان، شروع به فروش اجناس مختلف همچون صنایع دستی، آباژور، تابلو‌های دیواری، لوازم جانبی موبایل می‌کنند و با توجه به افزایش روز افزون آن‌ها به نظر می‌رسد که وضعیت درآمدی خوبی دارند.

شریعتی ادامه داد: اکنون حداقل حقوق یک کارگر ساده به همراه غذا و جای خواب ۵۰۰ دلار در ماه است.

وی گفت: در کار‌های تخصصی ساختمانی به طور کامل استاد کار‌های ایرانی بازار را قبضه کرده‌اند به طور مثال یک گچ کار یا سنگ کار ایرانی حداقل روزی ۲۵ هزار دینار یا ۲۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند که در صورت رونق کار ساختمانی در ایران باز هم چنین رقمی به یک اوستا کار پرداخت نمی‌شد.

وی اظهار داشت: فروشندگان، مدیران مارکتینگ و کارمندان اکثرا سوری و ترک هستند، اما در چند ماه اخیر خانم‌های ایرانی حضور پررنگی در اقلیم کردستان داشتند و توانستند در حوزه‌های مختلف از جمله امور کارمندی جای ثابتی پیدا کنند. نکته‌ای که جدیدا در جنوب و شمال عراق به وجود آمده برده‌داری مدرن است به طوری‌که شما با پرداخت ۳ تا ۴ هزار دلار می‌توانید مالک یک نوکر و یا کلفت فلیپینی و بنگلادشی شوید.

وی در خصوص سوء استفاده از نیروی کار ایرانی گفت: با توجه به حضور گسترده نیروی کار ایرانی در این کشور لازم است سفارت ایران برای حمایت از این قشر تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ کند. بحث صدور نیروی کار و ارز آوری آن‌ها یک مبحث اقتصاد جهانی است و کشور‌هایی که نیروی مازاد دارند یا اسیر رکود هستند با استفاده از این ظرفیت علاوه بر ارزآوری برای خود با پشتیبانی از این افراد، زندگی بهتری برای آن‌ها به وجود آورده‌اند.

وی ادامه داد: بیشتر ایرانی‌های حاضر در عراق پس از پایان ویزا و مدت اقامت خود باز هم در این کشور می‌مانند و اگر کارفرما حقوق آن‌ها را به هر علتی پرداخت نکند، چون آن‌ها غیرقانونی در این کشور هستند عملا امکان طرح دعوی را ندارند یا اینکه از همان اول پاسپورت آن‌ها به عنوان ضمانت گرفته می‌شود و دیگر اجازه تمدید اقامت به آن‌ها داده نمی‌شود.

ایلنا

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.