×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

عزل ترامپ با اکراین گیت

نوشته: دکتر ایرج مزارعی (کارشناس مسایل سیاست خارجی)

چند روزی است که مجددا طرح استیضاح دونالد ترامپ در دستور نمایندگان دموکرات مردم آمریکا قرار گرفته است . نمایندگانی که در اکثریت هستند و با ۲۱۹ رای موافق از مجموع ۴۳۵ رای خواستار استیضاح ترامپ هستند .
نانسی پلوسی ریس مجلس نمایندگان آمریکا اتهامات ترامپ را خیانت به سوگند نسبت به امنیت ملی و کمک گرفتن از یک کشور خارجی با هدف حذف رقیب خود “جو بایدن “دموکرات از صحنه انتخابات آتی در سال ۲۰۲۰ میداند.
در کنار حمایت قاطع نمایندگان و حدود ۳۰۰ مقام سابق سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا از استیضاح دونالد ترامپ ، نظرسنجی ” موسسه یوگاو ” نیز از حمایت ۵۵ درصدی مردم آمریکا و ۶ درصدی جمهوری خواهان از استیضاح ترامپ بخاطر کمک ار ریس جمهور اکراین برای دخالت در روند انتخابات اتی سخن میگویند.
روند استیضاح هم با ایراد رسمی اتهامات در مجلس نمایندگان آغاز میشود که پس از تصویب اکثریت یا همان نصف بعلاوه یک به مجلس سنا ارسال میشود و بعد از ان نوبت سنا است که تا مراسمی شبیه محاکمه برگزار کند . محاکمه ای که مجلس نمایندگان در نقش “دادستان ” و اعضا سنا که تعداد آنها ۱۰۰ نفر است ، در نقش ” هیئت منصفه ” و ریس دیوان عالی آمریکا نیز نقش ” ناظر نهایی ” را ایفا میکنند.
حال باید در چند روز آینده منتظر ماند که آیا ماجرای واترگیت نیکسون در سال ۱۹۷۴ میلادی بار دیگر در آمریکا تکرار میشود و این اشوب فزاینده و متلاطم در کاخ سفید همراه با دو سوم آرا مجلس سنا رای به عزل ترامپ میدهند تا معاون ایشان “مایک پنس ” طبق قانون امریکا نقش ریس جمهور را تا انتخابات بعدی ، در ژانویه ۲۰۲۱ ایفا نماید و ما شاهد یک رسوایی و آبروریزی دیگر و بعبارتی صحیح تر واتر گیت دیگری از نوع نارنجی و اکراینی آن در کاخ سفید باشیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.