×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

سعی و صبر در محیط کارگری عامل به حرکت درآمدن چرخ صنعت است

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان مشاور نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و استاد حوزه و دانشگاه، در نشست بصیرتی در مسجد رسول اکرم (ص) فولاد خوزستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان تلاشگران عرصه تولید افزود: خداوند در آیه ۳۹ سوره نجم “وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست” به مسئولیت پذیری و ظرفیت انسان ها اشاره می کند؛ در واقع این آیه بر صبر و سعی انسان ها تاکید و رسیدن به نتیجه مطلوب را توجه به این دو اصل می داند.
حجت الاسلام پناهیان سعی و صبر را ارزش های به جای مانده از انسان دانست و افزود: این دو گوهر گرانبها برای انسان ارزش ایجاد می کنند. در روز جزا، افراد با توجه به عملکردشان مورد قضاوت قرار می گیرند. انسان هایی که بتوانند با تکیه بر صبر و سعی در مهار نفس عمل کنند، در روز قیامت مورد رحمت قرار می گیرند. در روز قیامت، هیچ کس از روی ظاهر قضاوت نمی شود،‌ چه بسا افرادی که ظاهرا خوب بودند، محاکمه شوند و بالعکس افرادی که ظاهرا بد بودند، به درجات بالا دست پیدا کنند.
استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به حاکمیت نظام تقوایی اشاره کرد و افزود: در جامعه اسلامی نباید نظام اخلاقی، حاکم باشد‌؛ بلکه نظام تقوایی باید رواج پیدا کند. خداوند در  قرآن می فرماید: “لا یقبل الله الأعمال إلا من المتقین؛ ملاک قضاوت انسان اخلاق و ایمان نیست، بلکه تقوا است.” معنی تقوا یعنی سعی کردن به خاطر خدا و درجه بندی افراد باید میزان سعی شان‌ باشد. همین روند باید در مراکز آموزشی اجرایی شود. میزان نمره دهی به دانش آموزان باید بر اساس میزان سعی و تلاش باشد و نه حفظ کردن دروس؛ آخرین دریافت های علوم‌ تربیتی حاکی از آن است که نباید فقط به شکوفایی استعداد بها داده شود، بلکه باید به میزان رنج و زحمت امتیاز داد.
مشاور نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، تقویت آستانه صبر را راز موفقیت کشورهای اروپایی دانست و ادامه داد: کلید موفقیت و سنگ بنای توسعه افزایش آستانه ی صبر است. از طرفی خوی استعماری این کشورها باعث شده، شرایطی ایجاد کنند، که آستانه ی تحمل کشورهای جهان سوم کاهش پیدا کند. برای مثال در کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا فجایعی در حال رخ دادن است که اگر در کشورهای در حال توسعه شکل می گرفت، این‌کشورها تا مرز فروپاشی پیش می رفتند، اما به دلیل تقویت آستانه ی تحمل در میان تک تک افراد جامعه، به راحتی با این موارد کنار می آیند؛ نمونه بارز آن تظاهرات شنبه های پاریس است.

پناهیان در پایان سخنان خود سعی و صبر در محیط کارگری را عامل پیشرفت و به حرکت درآمدن چرخ صنعت نام برد و افزود: کار برای رضای خدا جهاد است. در محیط های کارگری مانند شرکت فولاد خوزستان با سعی و صبر می توان به پیشرفت دست پیدا کرد. کار و تلاش جهاد در راه خداست. اخباری که از شرکت فولاد خوزستان به دست می رسد،‌ نشان از حاکم بودن محیطی مذهبی و سرشار از تلاش و جهاد است. جامعه اسلامی نیازمند چنین محیطی است. لذا برای کار کردن نیت معنوی داشته باشید، چرا که در این صورت سعی و تلاش تان رنگ و بویی خدایی می گیرد. کار کردن یعنی مجاهدت در راه خدا. پیشنهاد می کنم، زیبایی کار کردن و عرق ریختن را در جای جای شرکت فولاد خوزستان تبلیغات کنید و کار با معنویت را در مجموعه نهادینه کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.