×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب برای اتفاقات اخیر

نوشته :دکتر محمد کیانوش راد

پس از ناآرامی‌های اخیر در شهرهای مختلف و خسارت‌های جانی و مالی که برجا گذاشت، بحث تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مطرح شد و روز گذشته نامه‌ای از رئیس مجلس درخواست شد تا کمیته مذکور زیر نظر هیأت رئیسه مجلس تشکیل شود.

در اینگونه موارد اولین وظیفه ذاتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیگیری طرح تحقیق و تفحص پیرامون حوادث اتفاق افتاده است. حجم خرابی‌ها و خون‌های ریخته شده نیازمند به بررسی جدی ریشه‌ها و دلایل چنین اتفاقی را در کشور ضروری می‌نماید. هرگونه شفاف‌سازی صادقانه در این جهت می‌تواند به عنوان قدرت برای مواجهه با حوادث پیش رو در آینده مورد استفاده دوگانه مسئولان و مردم قرار بگیرد. در واقع شفاف‌سازی در اینگونه موارد می‌تواند به افزایش آگاهی‌های اجتماعی و همچنین ایجاد موانع برای اقدامات خارج از چارچوب منجر شود.

در هر صورت این وظیفه اولیه‌ای است که باید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به انجام آن مبادرت ورزد و در غیر این صورت نمایندگان مجلس می‌توانند با امضای طرح تحقیق و تفحص چنین امری را پیگیری کنند.

متاسفانه از آنجایی که در برخی از اینگونه موارد مجلسی‌ها نیز محرم تلقی نمی‌شوند، حتی نمایندگان نیز از دسترسی به اطلاعات درست محروم می‌شوند. معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد آماری که توسط رسانه‌های خارجی در باب کشته شدگان اعلام شده است آماری دروغ و غیر واقعی است. این در حالی است که اگر معاون سیاسی وزارت کشور به آماری درست و شفاف اقدام نمی‌ورزد قاعدتا فضا برای شنیدن حرف‌های دیگران در میان مردم فراهم می‌شود. بهتر آن است که مجلس، دولت و قوه‌قضائیه در این طرح تحقیق و تفحص همکاری مشترکی داشته باشند و همچنین کمیسیون اصل۹۰ با دریافت شکایت‌ها از گروه‌های مختلف، مردم و همچنین نهادها نسبت به بررسی ابعاد چنین حادثه‌ای اقدام شایسته را انجام دهد. از طرف دیگر صادقانه باید گفت حادثه‌ای چون آبان ۹۸ فصل جدیدی در جامعه ایران بود. حتی اگر از حوادث ۸۸ و حادثه سال ۹۶ عبور نماییم، از دید سیاسی و جامعه شناختی بدون تردید اتفاقات سال ۹۸ فصل نوینی است که می‌توان جامعه و نظام ایران را به قبل و بعد از حادثه سال جاری تقسیم‌بندی نمود. به این ترتیب همه مسئولان و دلسوزان نظام باید نسبت به آگاه‌سازی موضوع از حساسیت بالایی برخوردار باشند. بدون تردید ایجاد فضای خود سانسوری و فضای بسته در زمینه اطلاع‌رسانی به رشد اطلاعات و اخبار ناصحیح منجر خواهد شد.

اگر اخبار و جریانات به صورت کاملا بی‌طرفانه و شفاف در صداوسیما و مطبوعات امکان طرح و بحث بیابد بخشی از فشارهای موجود اجتماعی تخلیه خواهد شد. از ناامیدی بخش عمده‌ای از مردم که به‌سوی خشم خواهد رفت باید نگران، و از اینکه عصبانیت تعدادی از مردم به نفرت تبدیل شود باید هراسناک بود. نباید به گونه‌ای عمل نمود که نارضایتی به خشم و خشم به نفرت تبدیل شود. برای ساخت جامعه ایران نیازمند اتحاد، محبت و دوری از نفرت و خشونت هستیم. طرح موضوع در رسانه‌ها می‌تواند به آرامش در جامعه کمک کند. دولت و مجموعه نظام باید به دنبال تمهیداتی برای اعتماد‌سازی با مردم اقدام نمایند. هنگامی که رئیس دولت از بدیهی‌ترین نحوه ارتباطات با مردم و اطلاع‌رسانی بهره نمی‌گیرد باید در انتظار بی‌اعتمادی مردم نیز به نهادهای اطلاع‌رسان دولت بود. البته هنوز هم فرصت برای ایجاد اعتماد و گسترش اتحاد و انسجام اجتماعی و آشتی مردم وجود دارد و با غفلت و نادیده گرفتن اصل اعتراضات نمی‌توان به آینده امیدوار بود.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.