×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

موشکی که عین الاسد را ویران کرد

پس از پنج روز از به شهادت رساندن سردار سلیمانی توسط آمریکا در فرودگاه بغداد، جمهوری اسلامی ایران به وعده اش و خواست عمومی مردم پاسخ داد و در بامداد روز گذشته پایگاه اشغالگران آمریکایی در عین الاسد در غرب عراق را موشک باران کرد. به گفته یک منبع آگاه، در این عملیات از ۱۵ فروند موشک استفاده شده که از نوع قیام و فاتح ۳۱۳ بوده اند.

فاتح ۳۱۳؛ پنهانکاری کشنده

موشک فاتح ۳۱۳ یک موشک سوخت جامد، بالستیک کوتاه برد ساخت ایران است که توسط وزارت دفاع ساخته شده و جزو نسل‌های جدید خانواده موشک‌های فاتح به شمار می‌رود.

مشخصات این موشک تقریباً مشابه نسل قبلی خود یعنی موشک فاتح ۱۱۰ بوده و تغییرات وزنی کمی داشته‌است. در طراحی این موشک سطح به سطح علاوه بر سبک‌سازی بدنه، نسل پیشرفته‌ای از پیشرانه‌های سوخت جامد، مرکب و سنسور که با دانش بومی طراحی شده نیز به کار گرفته شده است. برد فاتح ۳۱۳ نسبت به مدل‌های قبلی با افزایش ۲۰۰ کیلومتری به حدود ۵۰۰ کیلومتر رسیده ضمن این که ۴۵۰۰ کیلوگرم وزن، ۸.۸۶ متر طول و جلوبرنده موتور تک مرحله‌ای سوخت جامد مرکب دارد.

سقف پرواز این موشک، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر است و می‌تواند به سرعت ۴.۳ ماخ برسد. همچنین قابلیت هدایت تا لحظه آخر را دارد و نقطه زنی با دقت ۱۰ متر از دیگر ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. نکته مهم در این عملیات درباره انتخاب این موشک قدرت بالای آن در پنهانکاری و رادار گریزی است که انهدام آن را توسط سامانه‌های پدافندی دشمن بسیار سخت می‌کند.

قیام پس از داعش به نبرد آمریکا رفت

همچنین موشک قیام از جمله موشک‌هایی است که قابلیت نصب چند سر جنگی را دارد و می‌تواند قدرت تخریب چند موشک را همزمان داشته باشد. وزن این موشک ۶.۱۵۵ کیلوگرم، طول آن ۱۲ و قطرش ۰.۸۸ متر است. همچنین می‌تواند اهدافی تا حدود ۸۰۰ کیلومتر را با موتوری که سوخت جامد دارد، منهدم کند. این موشک با سقف پروازی ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر به سرعت ۴.۵ تا ۵ ماخ می‌رسد و دقتی حدود ۱۰ متر دارد.

قیام در عملیات دیرالزور سوریه و ضربت محرم در مقابل داعش استفاده شد. این موشک از سکوی پرتاب متحرک استفاده می‌کند که مکان یابی و انهدام پرتابگر‌های آن را از سوی نیرو‌های دشمن دشوار می‌کند. قیام پس از شلیک از جو خارج می‌شود و با رسیدن به بالای سر هدف، به سمت آن شیرجه می‌رود.

روزنامه خراسان

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.