×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

انتقال پایه‎ ستون‎های هخامنشی محوطه آپادانا شوش

پایه ‎ستون‎های هخامنشی محوطه آپادانا شوش به بخش پژوهشی باغ‎ موزه پایگاه میراث جهانی چعازنبیل و هفت ‎تپه منتقل شدند.

مدیر پایگاه میراث جهانی چعازنبیل و هفت ‎تپه منظوراز انتقال این پایه ستون ها را حفاظت بیشتر و مکان‎ یابی جدید برای این پایه ستون ها اعلام کرد و گفت: این پایه‎ ستون‎های زنگوله ‎ای هخامنشی در زمان افتتاح موزه هفت‎ تپه در دهه ۴۰ شمسی از محوطه آپادانا در نزدیکی شوش به این محوطه منتقل شده بودند.
عاطفه رشنویی افزود: این پایه‎ ستون‎ها در معرض مستقیم عوامل مخرب محیطی مانند نور شدید خورشید ، باران‎های سیل‎آسا و عوامل انسانی ناشی از عدم شناخت و برخورد با آثار تاریخی قرار داشتند که به منظور حفاظت بیشتر به حیاط مرکزی بخش پژوهشی چغازنبیل و هفت ‎تپه منتقل شدند.
وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از وارد شدن شوک ناشی از جابه‎جایی و انتقال از مکانی که پایه‎ ستون‎ها در آن به تعادل رسیده‎ اند، تمهیدات و تجهیزات لازم برای جابجایی این پایه‎ ستون‎ها پس از انجام مطالعات تاریخی و بررسی‎ های محیطی به کار بسته شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی چعازنبیل و هفت‎ تپه خاطرنشان کرد: همچنین پس از این جابه‎جایی، مطالعات پاکسازی و آسیب ‎زدایی پایه ‎ستون‎ و مکان‎ یابی جدید برای آن‎ها در دستور کار قرار گرفت.

کاخ آپادانای شوش متعلق به دوران هخامنشیان، در سال ۱۳۸۰ و با شماره‌ی ۳۹۸۱ به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است و یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان است. حفاری‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این منطقه در ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد محل سکونت کشاورزان بوده، در ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد  مردم این مکان  در قلعه زندگی می‌کردند و از ۴۰۰۰ سال پیش، نخستین مکان روی زمین است که در آن زندگی شهری ایجاد شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.