×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در دوران پساکرونا کدام بازار است؟

اوضاع اقتصاد ایران به خاطر شیوع کرونا از حالت عادی خارج شده است؛ اقتصادی که البته در شرایط معمولی حال و روز خوبی نداشت، حال با شرایط کنونی بیش از گذشته به مشکل برخورده است. این موضوع در تمام حوزه‌های اقتصادی جاری است؛ کارشناسان می‌گویند بازار خودرو به دلیل گرانی به طور کامل خوابیده و از معامله خبری نیست. فقط مصرف‌کننده‌ها در این بازار هستند و خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری و معامله اصلا توصیه نمی‌شود.

صرافی‌ها نیز هیچ تحرکی در بازار ندارند و سیاست‌های دولت و بانک مرکزی بر حفظ قیمت دلار در این وضعیت است البته این احتمال بسیار وجود دارد که قیمت دلار از اردیبهشت بالا برود؛ چه آنکه یکی از عوامل کاهش قیمت دلار در فصل بهار از بین رفته است و هر ساله مسافرانی که دلارهایشان را در سفر‌های خارجی خرج نکرده‌اند، برای بازگشت به ریال وارد بازار ارز می‌کنند. این مورد تا حدودی باعث افزایش نسبی عرضه دلار می‌شد، اما امسال با توجه به تعطیلی سفر‌های نوروزی، دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد و می‌تواند در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار باشد.

بازار سکه و طلا هم وضعیت مشابهی دارند و نسبت به ماه‌های گذشته قیمتشان رشد داشته است؛ سکه کامل چند وقتی است که به بالای ۵ میلیون تومان رسیده است.

یکی از عوامل تعیین کننده در بازار طلا، قیمت جهانی اونس است که این روز‌ها شرایط مساعدی ندارد. از زمان شیوع ویروس کرونا در کل دنیا، اونس جهانی از کانال هزار و ۶۰۰ دلاری خداحافظی کرده و این روز‌ها به محدوده هزار و ۴۷۰ دلار رسیده است. این کاهش ۱۰ درصدی به احتمال زیاد می‌تواند روی قیمت طلا در بازار ایران تاثیرگذار باشد. کما اینکه در روز‌های پایانی سال ۹۸ با وجود افزایش قیمت دلار، طلا در جا می‌زند و حتی در روز‌هایی شاهد کاهش قیمت آن تا ۵۷۰ هزار تومان به ازای هر گرم بودیم.

اوضاع بازار مسکن بدتر از بازار‌های دیگر است. هیچ خریداری نیست و قیمت مسکن آن‌قدر در سال‌های گذشته افزایش یافته که دیگر غالب مردم اجاره‌نشین شدند و ترجیح می‌دهند اندک پولی که دارند را برای رهن خانه بدهند، چون هیچ طوری نمی‌شود یک خانه هرچند کوچک خرید؛ وام‌های بانکی نیز فاصله بزرگ قیمتی مسکن را پر نمی‌کنند.

در این میان البته شرکت‌های بورسی در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا ضرر کردند اما به نسبت سایر بازارها باثبات‌تر بود. بورس در سال گذشته شرایط خوبی را پشت سر گذاشت و پیش‌بینی می‌شود امسال با عبور از بحران ویروس کرونا نیز شاهد رونق بیشتری باشد، چون سرمایه‌ها دارد به این سو کشیده می‌شود.

آلبرت بغازیان در مورد وضعیت بازار‌های مختلف در سال جدید و در دوره پساکرونا می‌گوید: اگر همین روال ادامه داشته باشد و تحریم‌ها شدت نگیرد و طمع افراد به بازارساز‌ها به همین میزان باقی بماند دلیلی برای افزایش بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد بنابراین به نظر نمی‌رسد هزینه تمام شده کالا‌ها بیش از این مقدار رشد کند و ثبات قیمت‌ها برای تولید کننده نیز به صرفه است تا تولیدات خود را به همین منوال ادامه دهد.

بغازیان می‌گوید: در صورتی که دو اقدام مرتبا صورت گیرد، قیمت‌ها رشد نمی‌کند؛ اول نظارت دولت روی قیمت‌ها و دوم مقابله با گرانفروشان و اقدامات عملی برای به حداقل رساندن تخلفات قیمت این دو مورد در صورتی که اجرا شود می‌تواند به ثبات شرایط کمک کند.

این اقتصاددان با اشاره به قیمت خودرو در انتهای سال و رشد قیمت این کالا ادامه می‌دهد: در بازار خودرو همیشه تبانی وجود دارد و به بهانه ممنوعیت واردات خودرو و کمبود قطعات قیمت‌ها را دستکاری می‌کنند این در حالی است که مگر خودرو چقدر از تحریم‌ها آسیب دیده است و چرا با وجودی که گفته می‌شود بیشتر قطعات خودرو داخلی سازی شده است باز هم این کالا گران است؟ لذا به نظر می‌رد التهابات قیمت خودرو به دلیل عرضه قطره چکانی آن است که مردم همیشه از این موضوع لطمه دیده‌اند.

او در مورد قیمت ارز و طلا نیز می‌گوید: این دو کالا به دلیل سهولت در خرید و فروش به نسبت خودرو و مسکن برای سرمایه‌گذاری از اولویت بیشتری برخوردار است و همیشه افرادی هستند که حاضر به سرمایه‌گذاری روی این کالا‌ها هستند.

بغازیان با انتقاد از عملکرد بانک‌ها می‌گوید: بانک‌ها باید به سمت انجام وظیفه خود و نقل و انتقالات مالی بروند نه بنگاه‌داری و واسطه‌گری، البته سیاست بانک مرکزی طی یک سال گذشته در زمینه مدیریت ارزی سیاست درستی بوده و باید همین رویه را ادامه دهد.

بغازیان می‌گوید: در بازار مسکن نیز تنها افرادی که نیاز واقعی به خرید مسکن دارند فعلا ورود پیدا می‌کنند و افراد سرمایه‌گذار فعلا دست نگه داشته‌اند.

او می‌گوید: مردم حتما باید محلی امن برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند تا جلوی بی‌ارزش شدن پولشان را بگیرید. بانک در شرایط فعلی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. در نتیجه، باید با پس‌اندازتان کاری راه بیندازید یا اگر علم سرمایه‌گذاری در بورس دارند؛ پولشان را به سمت بورس ببرند تا بتوانند از آن سود کسب کنند.

بغازیان می‌گوید: به نظر می‌رسد در صورتی که اتفاق مهمی رخ ندهد بازار‌ها ملتهب نخواهد شد و با این شرایط رشد اقتصادی خواهیم داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.