×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

در زلزله‌ی بم پزشکان بدون مرز کمک کردند

جهانبخش خانجانی می‌گوید در زمان زلزله‌ی بم از کمک‌های بین المللی و همچنین پزشکان بدون مرز استفاده کردیم و همچنین آلمانی‌ها در زلزله‌ی رودبار، در منجیل و رودبار بیمارستان‌هایی ساختند و حتی دو هواپیمای باری از آمریکا به ایران کمک ارسال شد.

چندی پیش حضور پزشکان بدون مرز در ایران برای ساختن یک درمانگاه ۴۸ تختخوابی صحرایی جنجال برانگیز شد و از فعالیت در ایران بازماندند و پس از خبر ورود پزشکان بدون مرز به کشور، وهاب زاده مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت در توئیتی واکنش نشان داد و گفت: ضمن تشکر از پزشکان بدون مرز، با اجرای طرح بسیج ملى مقابله با کرونا و نیز استفاده از تمام ظرفیت درمانی نیروهاى مسلح، فعلا نیازى به برپایى تخت بیمارستانى توسط نیروهاى خارجى نیست و این حضور منتفی است. همچنین وهاب زاده در پیام دیگری اعلام کرد: در گروه پزشکان بدون مرز اعزامی به ایران، هیچ متخصص عفونی یا مرتبط با کرونا حضور نداشت. یک پزشک اورژانس و میزان کمی تجهیزات مصرفی که تولید داخل هم دارد و دارو‌هایی که داروی خاص و تحریمی هم نبوده که به کاهش اثرات تحریم کمک کند، وارد کشور شدند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، و درمان در واکنش به حواشی سفر پزشکان بدون مرز در ایران بیان کرد: این گروه قرار بود یک بیمارستان ۴۸ تختخوابی صحرایی برپا کنند، اما بیش از ۱۰ هزار تخت خالی از سوی نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های دیگر برقرار شده‌ بود و در بیش‌تر استان‌ها هم با کنترل ورودی بیمارستان‌ها با طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، ظرفیت‌های خالی داریم و فکر کردیم که این ۴۸ تخت، ضرورتی ندارد. البته این تیم به دعوت ایران به کشور ما آمدند و گفتیم که از مرکز‌های درمانی خالی بازدید کنند و اگر زمانی ضرورتی بود، می‌توانیم از این ظرفیت آنها استفاده کنیم.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم گفت: از هر اقدامی در ارسال کمک به ایران استقبال می کنیم مگر اینکه مبدا آن دولت آمریکا و رژیم اشغالگر قدس باشد، البته حساب گروه های مردمی از دولت آمریکا جداست و برخی نهاد‌های بین المللی به ویژه بعضی دولت‌ها در صورتی که قصد کمک به مردم ایران دارند، ترجیحا برای لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران که خلاف موازین حقوقی و اقدامی علیه بشریت است، تلاش کنند.

ضمن سپاس از اقدام این عزیزان، باید توجه داشت که نیازی به این سرویس در این بعد در آن منطقه نیست، البته اگر تمایل داشته باشند برای اتباع خارجی در برخی استان‌های مرزی می‌توان زمینه را فراهم کرد تا این امکانات در کنار امکاناتی که برای خدمت به اتباع خارجی فراهم شده، در اختیار اتباع خارجی قرار گیرد و این امر با نیات سازمان ارسال کننده نیز هماهنگ است.»

 نباید جهان را سراسر از توطئه بدانیم

جهانبخش خانجانی مشاور، سخنگو و مدیر کل اسبق روابط عمومی وزارت کشور در دولت سید محمد خاتمی، با بیان اینکه در زمان زلزله‌ی بم از کمک‌های بین المللی و همچنین پزشکان بدون مرز استفاده کردیم، به انصاف نیوز گفت: «در زمان وقوع زلزله‌ی بم سخنگوی وزارت کشور بودم در ابتدایی ترین لحظات که زلزله اتفاق افتاد با مسئولین‌ محترم و دوستان کرمانی و شخصیت‌های سیاسی‌ای که در استان بودند، در تماس بودم. از همان ابتدا متوجه عمق فاجعه شدیم و در اولین مصاحبه در صبحگاه پنجم دی ۱۳۸۲ بود که گفتم عمق فاجعه و زلزله شدید است و طبیعی است که از هرگونه کمک بین المللی استقبال می‌کنیم به غیر از کشور اسرائیل. در آن زمان هم به خاطر دارم از کشورهای مختلف ابراز آمادگی برای کمک کردند.

از جمله ایالات متحده آمریکا که دو فروند هواپیمای باری از کمک‌های صلیب سرخ و دولت را اعزام کردند. البته به خاطر ندارم که هواپیما در شیراز نشست یا کرمان اما به هر حال ما پذیرای این کمک‌ها بودیم و کشورهایی مثل دانمارک، فنلاند ،فرانسه و ترکیه کمک‌هایی را ارسال کردند و حتی ان‌ جی او های بین المللی و پزشکان بدون مرز کمک کردند. سیستم امنیتی ما مثل وزارت اطلاعات و نهادهای دیگر اشراف کامل داشتند تا این کمک‌های بین‌المللی را کنترل کنند که درست خدمت‌رسانی کنند و ضرری به منافع و امنیت ملی نرساند. حتی یک‌مورد مفقود شدن آمبولانس یکی از کشورها را داشتیم که کمک کردند و پیگیری شد تا آبروی جمهوری اسلامی نرود و ناشی از خطای بعضی از عوامل دست اندرکار بود. یا در زلزله‌ی رودبار هم کمک‌های بین المللی را پذیرا بودیم و کشورهایی مثل آلمان در منجیل و رودبار به ساختن بیمارستان مبادرت کردند و یا فرانسوی‌ها با سگ‌های زنده یاب خود حضور پیدا کردند.

هلال احمر و گرو‌ه‌های امدادی و ان جی اوهای ما هم در عرصه‌ی بین المللی حضور داشتند و این یک رابطه‌ی بین المللی است و نباید آن را خدشه‌دار کنیم. به غیر از ماجرای آمبولانس یادم نمی‌آید در آن زمان مشکل دیگری پیش آمده باشد. همکاری‌های خوبی بین نیروهای امنیتی مثل سپاه، نیروی انتظامی و بسیج و همه‌ی قوا وجود داشت. همه‌ی آنها تحت مسئولیت وزیر وقت کشور که رییس شورای امنیت کشور هم بود، حضور داشتند و تبعیت می‌کردند.»

این فعال سیاسی در ادامه بیان کرد: «به هر حال هر کشوری پروتکل‌های مناسب امنیتی خود را باید داشته باشد، برای صیانت و حفاظت مسائل امنیتی خود و کشورهایی که با آن در ارتباط هستند باید راهکارها و سیستم‌های مناسبی را طراحی کند. به نوعی بدون اینکه جلب توجه کند، در مواقع مقتضی چنانچه خطری منافع ملی و امنیت کشور را تهدید کند، بر عهده بگیرد. اینکه ابتدا به ساکن نسبت به هرگونه رفتار و یا رابطه‌ی بین المللی‌ای واکنش نشان دهیم و بدبین باشیم، ناشی از یک نوع توهم و رفتار غیر منطقی است. از نظر من نباید جهان را سراسر و پر از توطئه اقدام علیه امنیت ملی برای خود ببینیم. باید مراقب باشیم هر پدیده‌ای را با مکانیزم‌‌های خاص خودش مورد کنکاش قرار دهیم و وظایف اطلاعاتی و امنیتی خود را انجام دهیم. اینکه یک مجموعه بین المللی را دعوت کنیم و بعد از آن تحت فشارهای جریانات مختلف آنها را اخراج کنیم و یا از خدمات آنها بهره نبریم. به لحاظ اخلاقی و بین المللی خیلی جنبه‌ی مناسبی ندارد.

اگر جایی از یک گروهی خطایی هم سر زد، باید از منافع ملی خود دفاع کنیم و شفاف بگوییم فلان فرد یا فلان گروه در اینجا اقدام خلاف عرف دیپلماتیکی‌ انجام دادند. همه تحت مسوولیت وزیر وقت کشور که رئیس شورای امنیت کشور هم بود، حضور داشتند و تبعیت می‌کردند. آنطور نبود که کسی خارج از آن چارچوب بخواهد اقدامی کند. ممکن بود در  تاکتیک‌های وقت اختلاف نظر وجود داشته اما این گونه نبود که ما در سطح کلان دچار مشکل شویم. اگر همکاری میان قوا نبود طبیعتاً خیلی از مشکلات را نمی‌توانستیم پشت سر بگذاریم و جا دارد از کسانی که در آن زلزله جان فشانی کردند، قدردانی کنیم. نباید مسائل داخلی کشور را آلوده به غرض‌های سیاسی کنیم و کشور دچار التهاب شود.»

انصاف نیوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.