×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

اپیدمی کرونا ؛ ضرورت ها ، بایدها و نبایدها!

نوشته : جمشید کمایی

حال که شرایط قرنطینه توسط دولت به هر دلیل مهیا نیست ، می توان با وضع قوانین و تنظیم دستورالعمل های به صورت استانی یا شهرستانی اقدامات موثری انجام داد تا از شدت انتشار ویروس کاست و آن را تا حدودی کنترل کرد . پیشنهاد می شود :

۱- راهنمایی و رانندگی در سطح شهرها جلوی تردد غیر ضرور ماشین ها را بگیرند . یا آن ها را به خیابان های خلوت تر هدایت کند.

۲- پلیس راه ها برای تردد بین شهری محدودیت ایجاد نمایند . سواری های بین شهری و تاکسی ها از سوار کردن سه نفر در صندلی عقب منع شوند . حداکثر دو نفر با رعایت موارد بهداشتی.

۳ – نانوایی ها نان بسته بندی شده عرضه نمایند و بجای پول نقد از کارت خوان استفاده نمایند .

۴- قصابی ها گوشت و مرغ بسته بندی ارائه نمایند .

۵- کلیه سوپر مارکت ها مجهز به دستکش یکبار مصرف و مواد ضدعفونی دست شوند . افراد قبل از ورود دست های خود را ضد عفونی و از دستکش استفاده نمایند و هنگام خروج کلیه مواد خریداری شده ضد عفونی شوند و افراد دستکش ها را در سطل زباله درب دار بگذارند و دست های خود را مجددا ضد عفونی نمایند .

۶ – کلیه مغازه های میوه فروشی مجهز به روشویی همراه با صابون مایع شوند . افراد قبل از خرید به مدت ۲۰ ثانیه دست های خود را با آب و صابون بشویند و از دستکش یکبار مصرف استفاده نمایند و قبل از خروج مجددا دست های خود را شسته و ضد عفونی نمایند .

۷ – بانک ها مجهز به دست کش یکبار مصرف و مواد ضدعفونی شوند .

۸ – فروشگاه ها و مراکز فروش و ارائه خدمات متناسب با ظرفیت اجازه ورود بیش از دو نفر را ندهند . و فاصله مراجعه کنندگان با همدیگر رعایت شود .

۹- شهرداری ها در خیابان های اصلی و مراکز تجمع با هماهنگی بهداشت و درمان و با فاصله های منظم مخازن آب و صابون مایع به صورت موقت مستقر نمایند .

۱۰- گروه های نظارتی ، بهداشتی ، شهرداری ، بسیج ، موسسه های مردم نهاد ، هلال احمر و … بر این موارد نظارت کامل نمایند . و به مردم بیرون از خانه آموزش های لازم و تذکرات موکد بدهند .

۱۱- بر سرویس های بهداشتی عمومی در شهرها ، جاده ها ، پمپ بنزین ها و مکان های عمومی نظارت بیش تری صورت پذیرد .

۱۲- در جایگاه های پمپ بنزین ، ماموران پمپ بنزین خود اقدام به سوخت گیری وسایل نمایند و وجوه از طریق کارت خوان دریافت شود .

۱۳- خدمات دور کاری و خرید های مجازی و اینترنت گسترش یابد .

۱۴- با همکاری ارتش و نیروهای مسلح نسبت به پاکسازی خیابان ها و کوچه ها و ضدعفونی معابر به صورت مرتب اقدام شود .

۱۵- به طور جدی از افرادی که در میان زباله ها به دنبال مواد بازیافتی می گردند و باعث پاره شدن کیسه های زباله و انتشار آلودگی می شوند ، جلوگیری به عمل آید . فعلا سلامت عمومی مطرح است .

۱۶- کلیه رستوران ها و مراکز طبخ غذا به صورت بیرون بر فعالیت نمایند .

۱۷- برای کسانی که به ضرورت از خانه خارج می شوند ، دستکش ، ماسک و مواد ضد عفونی تهیه شود .

۱۸- در مناطق مختلف شهر مراکزی برای توزیع دستکش ، ماسک و مواد ضدعفونی در نظر گرفته شود تا با قیمت مناسب توزیع نمایند و بر این مراکز نظارت کامل صورت پذیرد .

۱۹- صدا و سیما ، هنرمندان ، چهره های اجتماعی ، فرهنگی و حتی سیاسی از طریق صدا و سیما پیام های بهداشتی تهیه و پخش نمایند استفاده از فضای مجازی فرصت خوبی است . لذا از کلیه رسانه ها ، سایت ها ، خبرنگار ها ، خبرگزاری ها دعوت به عمل آید و دستور العمل واحدی برای آن ها تنظیم شود تا عمل نمایند و از توصیه های غیر ضرور جلوگیری شود .

۲۰ – و بالاخره ضمن رعایت این موارد باید با متخلفان برخورد قاطعی صورت پذیرد شوخی بردار نیست جان ده ها و شاید صدها انسان در خطر است . دولت باید به وظایف حاکمیتی خود عمل نماید .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.