×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

اجرای سه‌هزارو۷۰۰ برنامه در سالروز آزادسازی خرمشهر و روز دزفول

سردار عباس یوسفی عصر سه شنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز آزاد سازی فتح خرمشهر و روز مقاومت مردم دزفول اظهار داشت : برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی در روزهای ارزشمند و تاریخی چون سوم و چهارم خرداد یادآور ایثارگری و استقامت مردم غیور و انقلابی استان خوزستان در دوران دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ برنامه فرهنگی، اجتماعی، ادبی، هنری و نظامی در سطح استان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد و بیش از ۹۰۰ برنامه در حوزه های مختلف به مناسبت چهارم خرداد روز دزفول پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد : در چهلمین سالگرد دفاع مقدس برای تحقق و اثبات شعار «ما قوی هستیم» در تمام ویژه برنامه های امسال پرداختن به جهاد و ایثار مومنانه مدافعان عرصه سلامت به عنوان ردپایی ماندگار از فرهنگ دوران دفاع مقدس مورد توجه است.

یوسفی همچنین گفت:رسانه ها همواره در انتقال ارزش های دوران دفاع مقدس نقش برجسته ای دارند که در این روزها نیز باتوجه به شیوع ویروس کرونا بار دیگر مسئولیت سنگینی عهده دار هستند.

عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه های دفاع مقدس به شمار می‌ رود به طوری که می توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عنوان کرد. این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.
این عملیات در۳۰ دقیقه بامداد ۱۰اردیبهشت ۱۳۶۱با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور خود از رودخانه کارون و در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.
نیروهای ایرانی در این عملیات به دستاوردهای بزرگی دست یافتند که از آن جمله می توان به انهدام بیش از ۲ لشکر نیروی های عراقی، بازپس گیری حدود پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و خارج کردن شهرهای اهواز- حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) اشاره کرد. سرانجام پس از رشادت و دلاورمردی های فراوان ارتشیان و سپاهیان در ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر، آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران برفراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نامگذاری کرده‌ است.

همچنین به پاس ایستادگی و مقاومت مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس چهارم خرداد به عنوان روز مقاومت و پایداری – روز دزفول در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شد.
شهرستان دزفول در طول هشت سال جنگ تحمیلی مورد اصابت ۱۷۶ موشک دوربرد ،۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما قرار گرفت.
مردم دزفول ۲ هزار و ۶۰۰ شهید ، افزون بر چهار هزار جانباز تقدیم کرده اند.

ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.