×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

قالیباف به ریاست مجلس نزدیک‌تر شد

روزگذشته علی‌رضا زاکانی منتخب مردم قم از نامزدی ریاست مجلس اعلام انصراف داد. او در توئیتی اعلام کرد که “برای حفظ انسجام نیرو‌های انقلاب” این تصمیم را گرفته است. دلیلی که نشان می‌دهد در جریان اصولگرا که اکثریت مطلق مجلس یازدهم را به دست گرفته اختلاف دیدگاه بر سر انتخاب رییس مجلس وجود دارد.
علیرضا زاکانی در توئیتر خود نوشت: “ایجاد تحول و کارآمدسازی مجلس به نفع مردم، اهداف مهمی است که لزوما با ریاست مجلس به دست نمی‌آید. ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیرو‌های انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را ان شاء الله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد نمایندگان دنبال خواهم نمود.”
او یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای کرسی ریاست مجلس آینده بود. حتی برخی تحلیلگران معتقد بودند نامزدی او از شهر قم در همین راستا و برای کسب اعتبار بیشتر بوده است. البته روشن است که این کناره‌گیری پس از مذاکره و لابی ممکن شده است. گفته می شود زاکانی نامزد نایب رئیسی مجلس  و یا ریاست مرکز پژوهش‌ها می‌شود.
زاکانی سیاستمداری پرنفوذ میان اصولگرایان است و حمایت گروه‌های زیادی را با خود دارد. تفاوت او با محمدباقر قالیباف این است که مخالف جدی در جریان اصولگرا ندارد. جبهه پایداری و طیف احمدی‌نژاد مهمترین رقبای قالیباف برای کسب کرسی ریاست مجلس هستند. اگر زاکانی در فرآیند رقابت باقی می‌ماند حتی امکان حمایت این دو گروه از او وجود داشت که این می‌توانست کار را برای قالیباف دشوار کند. به این ترتیب کناره گیری زاکانی به سود قالیباف است.
شب گذشته قالیباف به انصراف زاکانی از رقابت بر سر ریاست مجلس آینده واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد. او توئیت زاکانی را ریتوئیت کرد و نوشت: “به لطف خدا این مجلس، مجلس کار، همکاری و برادری در حل مسائل مردم خواهد بود. ” قالیباف از هشتگ “مجلس قوی” استفاده کرد.

قالیباف به ریاست مجلس نزدیک‌تر شد

گفته می شود زاکانی رییس مرکز پژهش‌های مجلس می شود

رقابت برای رقابت با قالیباف!

با انصراف زاکانی صحنه رقابت برای ریاست مجلس یازدهم شفاف‌تر شده است. تاکنون نامزدی محمد باقر قالیباف قطعی است و در کنار او شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد احتمالا به عنوان نماینده جریان احمدی نژاد و فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم نامزدی خود را اعلام کرده‌اند. حزب موتلفه نیز اعلام کرده میرسلیم گزینه مناسب برای ریاست مجلس است.
مرتضی آقاتهرانی عضو ارشد جبهه پایداری، علی نیکزاد وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد، حاجی‌بابایی وزیر پیشین آموزش و پرورش و نماینده کنونی همدان از جمله نامزد‌های احتمالی دیگر برای کسب کرسی ریاست مجلس‌اند.
در همین حال گزارش‌هایی در دست است که هفته گذشته نشستی با حضور قالیباف، آقاتهرانی، میرسلیم، زاکانی، حاجی‌بابایی، تقوی، نیکزاد و میرتاج الدینی برگزار شده است که در این نشست تصمیماتی برای نحوه انتخاب هیات رئیسه مجلس اتخاذ شده است.
این نشست برای هماهنگی بهتر برگزار شده شروطی در آن به تصویب رسیده است.
به گزارش رسانه‌های اصولگرا برخی از این شروط عبارتند از؛ هیچکدام از نامزد‌های هیئت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی، خود را مورد حمایت دستگاه‌های خاص معرفی نکنند، شورای ائتلاف از هیچ کاندیدایی حمایت نکند، هیچ یک از نامزد‌ها خود را از دیگر نمایندگان، نماینده‌تر نداند و حق خاصی برای خود قائل نشود، شرط کاندیداتوری برای ریاست مجلس آن باشد که فرد مورد نظر، خود را کاندیدای ریاست جمهوری سال ١۴٠٠ نکند.
تعیین این شروط نشان دهنده نگرانی و البته رقابتی است که در جریان اصولگرا برای انتخاب رییس مجلس وجود دارد. در هیچ دوره‌ای از مجلس انتخاب رییس مجلس اینچنین چالش برانگیز نشده است. بیشتر اوقات رایزنی‌ها پس از آغاز به کار مجلس قوت می‌گیرد، اما حالا در مجلس یکدست اصولگرا اختلافات روشنی وجود دارد.

اصولگرایان تلاش می‌کنند این اختلافات از همان ابتدای مجلس نمایان نشود و احتمالا با برگزاری جلساتی پیش از آغاز به کار پارلمان تصمیماتی درباره ترکیب هیات رئیسه مجلس بگیرند.

قالیباف به ریاست مجلس نزدیک‌تر شد

در مجلس آینده به بیش از یک دهه ریاست علی لاریجانی پایان داده خواهد شد

احتمال حذف پایداری؟!

قاعدتا محمد باقر قالیباف در این ترکیب بیشتر شانس را برای ریاست مجلس دارد. با این حال رقبای دست و پا بسته‌ای هم ندارد. باکناره گیری زاکانی مرتضی آقاتهرانی مهمترین رقیب اوست. او که دبیرکل جبهه پایداری است در جریان انتخابات مجلس بیشترین زاویه را با قالیباف داشت و حتی تا جایی پیش رفت که شکست ائتلاف اصولگرایان محتمل بود. با این حال آقاتهرانی ائتلاف را پذیرفت، شاید به این امید که ریاست مجلس را به دست بیاورد.
مشخص نیست آقاتهرانی وارد رقابت با قالیباف شود، او تحرک آشکاری دراین باره ندارد. اگر آقاتهرانی از رقابت کنار برود قطعا به این خاطر بوده که شانسی برای پیروزی نداشته است.
غیر از آقاتهرانی از دو رقیب جدی دیگر برای قالیباف نام برده می‌شود. اولی حمیدرضا حاجی بابایی وزیر پیشین آموزش و پرورش است که چند دوره تجربه حضور در مجلس را دارد و مورد اعتماد گروه‌های مختلف اصولگراست و دیگری شمس الدین حسینی است که ظاهرا طیف احمدی نژاد او را برای ریاست مجلس مناسب می‌بیند.
اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه در جلسه هفته پیش سران اصولگرای مجلس توافق شده حاجی بابایی رقیب قالیباف باشد و نیکزاد، میرسلیم و زاکانی برای نایب رئیسی مجلس تلاش کنند. با این سناریو ریاست قالیباف قطعی است، اما چیزی که در این سناریو عجیب است آن است که پایداری هیچ جایی در آن ندارد. آیا ممکن است اصولگرایان به سمتی بروند که جبهه پایداری را از هیات رئیسه مجلس حذف کنند؟
این سناریو البته از سوی شمس‌الدین حسینی رد شده است.
با این حال اگر این سناریو درست باشد قالیباف به ریاست مجلس نزدیک‌تر شده است. به نظر نمی‌رسد رقبایی همچون حاجی بابایی و حسینی بتوانند او را شکست دهند.
فرارو

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.