×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

لانه سازی یک لک لک با آسودگی و به کمک مردم +ویدئو،عکس - Sputnik Iran

باغ موسوم به لک لک‌ها واقع در مسیر روستای بن جعفر دزفول سالها است محل زیست ۱۰‌ها لک لک بوده که بر روی درختان خشک آن لانه کرده‌اند.

همواره بر سر نحوه نگهداری و محافظت از این اثر طبیعی بحث بوده و مشکل اصلی، شخصی بودن باغ عنوان شده است.

اخیرا راه‌اندازی یک کارگاه بلوک زنی در جوار باغ لک لک‌ها این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است سروصدای دستگاه‌های بلوک زنی باعث فراری شدن لک لک‌ها از باغ شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: باغ لک لک‌ها واقع در جاده محمد بن جعفر از سال‌ها پیش به عنوان یکی از زیستگاه‌ها و محل‌های لانه‌گذاری گونه ارزشمند لک لک به شمار می‌رود و به همین دلیل حفظ و نگهداری آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مصطفی استاد چینی‌گر با بیان اینکه باغ لک لک‌ها دارای مالکیت خصوصی است، افزود: با توجه به فوت شدن مالک، اکنون باغ در دست ورثه و افراد حقیقی است لذا امکان معرفی آن به عنوان مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد.
وی بیان کرد: در سال‌های گذشته، با توجه به اختلاف ورثه و امکان تخریب و آسیب رساندن به این باغ از دادگاه تقاضای رسیدگی شد که طبق حکم دادگاه پلمب و پس از مشخص شدن مالک، فک پلمب شد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات برعهده سازمان محیط زیست نیست، ادامه داد: تعدادی درخت آکالیپتوس در این باغ وجود دارد که آشیانه لک لک‌ها بر روی آنها ساخته شده که طبق آخرین بازدید مشکلی برای آنها پیش نیامده است.
وی درخصوص واحد بلوک زنی نیز گفت: واحد بلوک زنی مستقر در محل جزو باغ لک لک‌ها نیست و هیچ آشیانه‌ای در آن وجود ندارد و یک واحد مستقل و فاقد مجوز زیست محیطی است.

به هر حال با توجه به اینکه کارگاه بلوک زنی در نزدیکی باغ لک لک‌ها است بیم آن می‌رود که سروصدای ناشی از فعالیت دستگاه‌های بلوک زنی باعث آزار و درنهایت فراری شدن لک لک‌ها شود که در این صورت آسیبی جبران ناپذیر برای محیط زیست شهرستان خواهد بود.

این باغ یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان دزفول و استان خوزستان بوده و یکی از معدود محل‌های لانه گذاری و جوجه‌آوری لک لک‌ها است لذا همه افراد و نهادها باید در راستای حفظ آن تلاش کنند.

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول نیز خود را متولی کنترل و نظارت بر این باغ نمی‌داند ولی اعلام کرده آماده همکاری برای حفظ و نگهداری از آن است.
باغ لک لک‌ها با مساحت پنج هکتار در جاده روستای بن جعفر واقع شده که از ۵۰ سال پیش زیستگاه انواع لک لک‌ها و دیگر پرندگان بومی است.
بیش از ۱۶ درخت آکالیپتوس در این باغ محل لانه سازی و زیستگاه پرندگان و نیز لک لک‌های بومی است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.