×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

سازمان بورس اوراق بهادار تهران و منطقه آزاد کیش تفاهم نامه همکاری ...

«رضا آریاراد» امروز (دوشنبه) به رشد اخیر شاخص بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقد به رشد شتاب زده شاخص بورس هستند اما این رشد را می‌توان با بیان سه عامل اصلی ارزیابی کرد و رشد آن را حداقل تا پایان سال مورد تحلیل قرار داد.

وی به عوامل تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس تاکید کرد و گفت: نخستین عامل رونق و رشد در بازار سرمایه را می‌توان جذابیت این بازار در بین بازارهای موازی مانند طلا،‌ ارز، سکه، مسکن مورد نظر قرار داد، همچنین نقدشوندگی بالا و سود متناسب و بدون ریسک در مقابل سایر بازارهای موازی به عنوان اصلی‌ترین ویژگی ممتاز بازار سرمایه محسوب می‌شود.

تاثیر تحریم در رشد معاملات بورس

آریاراد خاطرنشان کرد: داخلی‌سازی کارخانجات تولیدی به سبب تحریم‌ها که زمینه افزایش تقاضا و وابستگی به مصرف تولیدات داخلی را در چند سال اخیر فراهم کرده است در رشد اخیر معاملات بورس بی تاثیر نبوده است.

وی به پتانسیل داخلی‌سازی کارخانجات تولیدی کشور اشاره کرد و افزود: با وجود تصورات غلط جامعه اقتصاددانان غربی، مبنی بر وابستگی بیش از ۴۰ درصدی صنایع تولیدات داخلی به مواد اولیه و دستگاه‌های خارجی، کارخانه‌های تولیدی داخل کشور توانسته‌اند با اتکاء به توانمندی‌ها و منابع ارزان داخلی زمینه داخلی‌سازی و تولیدات باکیفیت خود را افزایش دهند.

آریاراد افزود: در چند سال اخیر با شروع تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه استکبار جهانی، با وجود تبلیغات گسترده و القاء اثرات مخرب تحریم و فشار حداکثری اقتصادی بر کشور، شاهد افزایش خودباوری و وابستگی در داخلی سازی و اتکا به محصولات ساخت داخل هستیم، به نحوی که به توجه حداکثری دولتمردان و نخبگان کشور به تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش بنیان و مبتکرین و مخترین داخل انجامیده و سرآغاز فصل جدیدی در رشد وشکوفایی کارخانجات تولیدی، توسعه زیرساخت‌ها و فراهم شدن بسترهای داخلی سازی و تمرکز و توجه به تولیدات داخل شده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل‌های بالای تولیدکنندگان داخل و تلاش حداکثری کارگران خطوط تولید، مجموعه کارخانجات کشور که در عرصه اقتصاد مقاومتی در حال فعالیت هستند بیشترین شرایط رشد و بالندگی و افزایش میزان داخلی‌سازی محصولات با کیفیت و متناسب با نیازهای جامعه را ایجاد کرده اند.

وی با بیان اینکه تحریم به هرشکل آن توسط قدرت‌های استکباری، به منظور در تنگنا قراردادن و انزوای ملت‌ها بکار گرفته شده است، اظهار داشت: این وضعیت که فرصت‌هایی را برای مبتکرین، خلاقین و تولیدکنندگان مطرح کشور به منظور کاهش واردات و افزایش میزان داخلی‌سازی با کیفیت محصولات فراهم کرده است، از یک طرف موجبات رشد و شکوفایی بازار سرمایه که با اتکا و تمرکز بر سرمایه‌ها و پس انداز های مردمی ایجاد کرده و از طرف دیگر باعث ارزشمندتر شدن بهای سهام و رشد شاخص بورس شده است.

نظر مثبت مسئولان دولتی به بورس

آریاراد به دیگر عامل تاثیرگذار در رشد شاخص بورس اشاره کرد و افزود: نظر مثبت دولت و مسئولان اجرایی کشور نسبت به بازار سرمایه به عنوان یک بازار مولد از جمله عامل مثبتی تلقی می‌شود که اخیرا سبب اثرگذاری بیشتر بر روند صعودی بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: امروزه شاهد برنامه‌های جامع داخلی‌سازی در ستادهای مختلف توسعه و تعمیق ساخت داخل صنایع مختلف خودرویی،‌ دارویی،‌ پتروشیمی و نفتی هستیم که همه آنها با موفقیت‌های چشمگیر در دوراق طلایی تحریم‌ها، فرصت‌های ظهور را پیدا کرده‌اند و در تداوم رشد و جهش تولید قرار گرفته‌اند که این موضوع در رشد بازار سرمایه بی تاثیر نبوده است.

وی اظهار داشت: در این زمینه می‌توان از برنامه‌های موفق برخی از شرکت‌های خودروسازی اشاره کرد که علاوه بر کمک‌های مستقیم در پیک شیوع ویروس کرونا به جامعه و کادر پزشکی، با برنامه‌های جامع تعمیق ساخت داخل توانسته است در مدت کوتاه شش ماهه دوم سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۱ قطعه به میزان ۵۸ میلیون یورو داخلی سازی کند.

آریاراد خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های خودروسازی در برنامه سال ۱۳۹۹ در نظر دارد با بومی کردن تعداد ۱۱۱ قطعه از قطعات منفصله خودرویی به میزان ۶۰۰ میلیون یورو در صرفه جویی ارزی و کاهش هزینه‌های سربار و بهای تمام شده خودرو و البته حفظ پایدار اشتغال مولد، گام‌های اساسی بردارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سایر شرکت‌های بزرگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار نظیر شرکت‌های دارویی، پتروشیمی، معدنی و … توانسته‌اند در این خصوص بسیار موفق عمل کنند که عملکرد آنها در گزارش‌های ارائه شده در سایت کدال به خوبی مشهود بوده و همچنین برآیند آن را می‌توان در افزایش معقول و منطقی ارزش سهام مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد با تداوم عرضه سهام شرکت‌های تولیدی تحت تملک دولت و ورود سرمایه‌های سرگردان و پس‌اندازهای خانگی به بازار سرمایه که از بازارهای موازی منفک شده و در مسیر کسب منفعت از محل افزایش رونق در تولید و سودآوری شرکت‌های بورسی قرار گرفته‌اند، همچنان با وجود اصلاح‌های معقول و منطقی، شاهد رشد در شاخص، جلب توجه سرمایه گذاران، سهامداران و ورود نقدینگی بیشتر در این بازار بوده و به عبارتی شاهد بازگشت تاریخی سرمایه به بورس خواهیم بود.

ایرنا

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.