×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

آمریکا نمی‌تواند مانند قبل تحریم‌های ایران را به سرعت بازگرداند

«ماتیو  پتی»، خبرنگار امنیت ملی تارنمای «نشنال اینترنست» در یکی از جدیدترین نوشته های خود به این پرسش پاسخ داده است که آیا «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا می تواند سازمان ملل متحد را وادار کند ایران را مجازات کند یا روسیه جلوی آمریکا خواهد ایستاد؟

این تحلیلگر آمریکایی که طی روزهای گذشته سه گزارش پی در پی درباره ایران منتشر کرده است،‌ در این باره می نویسد: «مقامات سابق آمریکا درباره عواقب این کار هشدار می دهند. «برایان هوک» مسئول امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا این هفته، یک روز پس از اینکه نماینده روسیه در سازمان ملل، طرح تیم ترامپ را «مسخره» توصیف کرد، اظهار داشت ایالات متحده آماده است از تمامی گزینه های مشروع موجود استفاده کند تا سازمان ملل را وادار کند تا تحریم های تسلیحاتی خود را علیه ایران تمدید کند.»

نویسنده در همین راستا یادآور می شود: «شورای امنیت سازمان ملل موافقت کرد که به تدریج تحریم های مربوط به ایران را به عنوان بخشی از  توافقنامه هسته ای برجام سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی لغو کند. اما هریک از «اعضای مشارکت کننده» در این توافق می تواند در پاسخ به هر گونه دست از پا خطا کردن ایران، به طور خودکار تحریم ها را به جای خود برگرداند و  تیم ترامپ نیز قصد دارد طی چند ماه از این اهرم استفاده کند.»

نشنال اینترسنت در ادامه یادآور می شود که  «هوک»  روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه (۱۳ می) در مقاله ای در روزنامه «وال استریت ژورنال» اظهار داشت که تیم ترامپ پیش نویس قطعنامه ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران تهیه کرده و اگر این قطعنامه تصویب نشود، این امر باعث بازگشت خود به خودی تحریم ها علیه ایران خواهد شد.

نویسنده در این باره می افزاید: «هوک همچنین از نامه ای نام برده است که اخیرا اکثریت سناتورهای کنگره آن را امضا کرده و از ترامپ خواسته اند از انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان)، جلوگیری کند؛ این در حالی است که تعداد زیادی از آنها به روشنی اعلام کرده اند که از بازگشت خود به خودی تحریم ها به جای خود نیز حمایت نمی کنند.»

«تیم ترامپ در ماه های گذشته ادعا کرده است که همچنان یکی از «اعضای مشارکت کننده» است و هدف آن مجازات ایران برای نقض (برجام) است. «هوک» نیز در ۳۰ آوریل (پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) استدلال کرد که واژه «مشارکت کننده» به معنای «مشارکت کننده در برجام» نیست. وی همچنین در گفت و گوی هفته گذشته خود با شبکه تلویزیونی «سی. ان. بی. سی» گفت: «وقتی تیم ترامپ کاخ سفید را ترک کند چیز زیادی از برجام باقی نمی ماند که بخواهند به آن محلق شوند.»

«واسیلی نبنزیا»  (Vassily Nebenzia)، نماینده روسیه در سازمان ملل، روز سه شنبه در پاسخ به خبرنگاران درباره بازگشت خود به خودی تحریم های ایران گفت: «این مسخره است. آنها (آمریکا) عضو (برجام) نیستند و این حق را ندارند که مکانیزم بازگرداندن تحریم ها را به جای خود کلید بزنند.»

این تارنمای آمریکایی در ادامه می نویسد: «اتحادیه اروپا نیز با تفسیر ایالات متحده مخالف است، اما مکانیزم بازگشت خود به خودی تحریم ها با هدف جلوگیری از وتو شدن  از سوی سایر اعضای سازمان ملل طراحی شده است.  ایالات متحده از شورای امنیت می خواهد که مجازات ها را لغو کند و سپس به سادگی قطعنامه خودش را وتو می کند و مانع از انقضای آنها طبق تفسیر آمریکا می شود.»

نویسنده نشنال اینترست در پایان روی دیگر این سکه را از زبان «ریچارد نفیو»  (Richard Nephew)، طراح اصلی تحریم های ایران و یکی از مذاکره کننده های اصلی پشت پرده تیم آمریکا در مذاکرات برجام مطرح می کند. این سیاستمدار برجسته آمریکایی که کتابی درباره راهنمای تحریم ایران نوشته است، در این باره تصریح می کند: «نکته این است که هیچ مرجع عالی قضایی وجود ندارد که اعتبار یا عدم اعتبار تفسیر ایالات متحده را تعیین کند. بله اجرای این قطعنامه، به تصمیم کشورهای عضو سازمان ملل متحد بستگی دارد. تیم ترامپ نگفته است که  اگر چین و روسیه با جلوگیری از فروش اسلحه به ایران مخالفت کنند، چه خواهد کرد. ما می بایست با جدیت و بسیار هوشمندانه کار کنیم تا بتوانیم مکانیزم  بازگشت خود به خودی تحریم ها را به برجام بازگردانیم. ما نمی توانیم فورا این مکانیزم را بار دیگر اجرا کنیم.»

ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.