×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

ستاد مرکزی کرونا خوزستان با بازگشایی‌ها مخالف بود

به گزارش روز پنجشنبه از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اسعد شرهانی افزود: با شروع اپیدمی ویروس کرونا، منحنی اپیدمی در خوزستان در مدت اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه خانگی با شیب ملایم به سمت بالا حرکت می‌کرد.

وی ادامه داد: مشاهدات میدانی ما در سطح استان، نشان از تمکین و همکاری خوب مردم نسبت به تعطیلی اصناف و ادارات در آن زمان داشت؛ حدود ۱۰ روز پس از بازگشایی‌‎ها و حساسیت زدایی از مردم نسبت به جدی بودن خطر بیماری و انتقال آن، الگوی رفتاری مردم کاملا تغییر پیدا کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با باز شدن قانونی اصناف و تجمع مردم در بانک‌ها، دفاتر کارگزاری، دفاتر پیشخوان (جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه سجام)، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و خیابان‌ها، انتظار افزایش موارد بیماری را داشتیم.

وی افزود: در این مدت تعداد آزمایشگاه‌های استان را به چهار آزمایشگاه افزایش دادیم و همزمان ظرفیت انجام تست را بالا بردیم؛ می‌توان گفت قسمتی از این افزایش آمار، مربوط به افزایش تست است اما قسمت عمده‌ای از افزایش موارد بدلیل تغییر الگوی رفتار مردم در جامعه به علت برداشتن محدودیت‌ها و بازگشایی بود و این عامل مهمی است که نمی‌توان از آن صرفنظر کرد.

این اپیدمیولوژیست گفت: موارد شدید و مرگ هم افزایش پیدا کرد که این موارد حاکی از وخامت اوضاع در خوزستان دارد؛ طبیعتا با افزایش تعداد بیماران بستری بخصوص در ICU و محدود بودن تعداد پرستاران به آستانه تحمل سیستم درمانی نیز نزدیک می‌شویم.

وی اضافه کرد: تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران ما در بهداشت و درمان استان خوزستان با حمایت همه جانبه استاندار انجام شد اما با تعلل ستاد کشوری کرونا بی نتیجه ماند و شاهد افزایش موارد در استان شدیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: این دانشگاه تمام تلاش خود را برای کنترل بیماری انجام داد، اما بدلیل مسائلی که خارج از اختیارات ما بود، استان به سمت وضع فعلی پیش رفت.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر از تمام ظرفیت، امکانات و توانمان برای کنترل اپیدمی استفاده می‌کنیم، گفت: خوزستان ظرفیت انجام تست کرونا را با الگو گرفتن از کشورهای موفق در کنترل اپیدمی مثل کره جنوبی و سنگاپور، بالا برد و درحال حاضر به لحاظ تعداد انجام تست، پس از استان فارس، رتبه دوم کشور را داریم.

شرهانی یادآور شد: برخی دانشگاه‌های استان ها با شیوع بالا بخاطر انجام تست کمتر طبیعتا تعداد کمتری بیمار گزارش می‌دهند؛ در طی روزهای آینده با تلاش همکارانمان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پنجمین آزمایشگاه تشخیص کرونا  راه‌اندازی خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان تاکید کرد: توصیه ما همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

استاندار خوزستان ظهر روز یکشنبه اعلام کرد: ادارات، بانک‌ها و اصناف غیر ضروری از دوشنبه تا پایان هفته جاری در ۹ شهرستان خوزستان شامل باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجد سلیمان تعطیل هستند.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزایش بیماریابی و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی از عوامل افزایش ابتلا به کرونا در خوزستان بوده است.

ویروس کرونا نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده است که سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.