×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

واکنش شدیداللحن ترکیه به بیانیه پنج کشور علیه آنکارا / توافق امارات و اسرائیل برای گشودن سفارت در دبی

حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واکنش به بیانیه منتشره از سوی کشورهای مصر، یونان، قبرس، فرانسه و امارات که آنکارا را به دخالت نظامی در لیبی متهم کرده بودند اظهار داشت: کسانی که با سیاست‌های خود آشفتگی و بی ثباتی در منطقه را رقم زده و با بی تفاوتی حملات یک دیکتاتور کودتادگر علیه مردمی که بدنبال دموکراسی هستند را نظاره می کنند، زمانی که طرح‌هایشان از سوی ترکیه نقش بر آب شده، به هذیان گویی روی آورده‌اند که این موضوع یک نمونه خوب از دو رویی آنهاست.

ترکیه مزاحمت برای بالگرد وزیر دفاع یونان را رد کرد - خبرگزاری مهر ...

وی افزود: یونان و قبرس جنوبی به جای اینکه در موضوع مدیترانه با ترکیه و قبرس شمالی به مذاکره و گفتگو بپردازند، درباره مسائل بی ربط از کشورهای خارج از منطقه، که استعمارگر هستند، انتظار همراهی دارند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه افزود: ترکیه بر اساس حقوق بین‌الملل، منافع ملی مشروع خود را تعقیب می کند و ادعاهای غیرحقوقی و غیرقانونی این کشورها را به هیچ عنوان نمی پذیرد.

آکسوی با اشاره به مصر نیز اظهار داشت: مقامات این کشور به جای محافظت از حق مردمشان مدتی طولانی است که از آنها فاصله گرفته‌اند.

وی درباره امارات نیز گفت: مسائل مدیترانه هیچ ارتباطی به امارات نداشته و تنها ناشی از دشمنی با ترکیه است. سابقه این کشور در دشمنی با ترکیه و لیبی روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در خصوص فرانسه با بیان اینکه عملیات چشمه صلح، ضربه‌ای سنگین به طرح های این کشور در حمایت از گروه تروریستی و دولت سازی توسط این گروه بود، یادآور شد: در چنین وضعیتی، محور شرارت در مقابل ترکیه قرار گرفته است. تمام این کشورها را به عقل سلیم، رعایت حقوق بین‌الملل و تعامل دعوت می کنیم. صلح و ثبات در منطقه نه با اتحادهای شرورانه بلکه با گفتگو و مذاکره و همکاری می تواند شکل بگیرد.

توافق امارات و اسرائیل برای گشودن سفارت در دبی

رادیو ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد که امارات و اسرائیل توافق کردند، سفارت این رژیم موقت در امارت دبی در ماه های آینده گشوده شود.

به گفته این رادیو، دوطرف توافق کردند که سفارت در ماه اکتبر برپا شده و شش ماه علنی فعالیت کند.

بر پایه این گزارش، برپایی سفارت رژیم اسرائیل در دبی در آستانه افتتاح نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ در امارات خواهد بود که شرکت‌های فناوری از کشور‌های مختلف را گرد هم خواهد آورد.

واکنش شدیدالحن ترکیه به بیانیه پنج کشور علیه آنکارا/توافق امارات و اسرائیل برای گشودن سفارت در دبی/ توافق اشرف غنی با عبدالله بر سر قدرت در افغانستان/دیدار فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه با وزیر دفاع قطر

رسانه‌های اماراتی گفته‌اند که افتتاح این نمایشگاه به خاطر شیوع کرونا به تعویق افتاده است.

رادیو ارتش رژیم اسرائیل این گام امارات را “تحول سیاسی” توصیف کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل پیشتر گفته بود که این رژیم در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ شرکت خواهد کرد. این گفته‌ها برملا کننده تلاش برخی رژیم‌های  عربی برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل است.

توافق اشرف غنی با عبدالله بر سر قدرت در افغانستان 

یکی از منابع کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفت:‌ عبدالله عبدالله، مدیر سابق اجرایی دولت افغانستان دیگر تصمیمات مقام‌های افغانستان را به چالش نمی‌کشد و وتو نمی‌کند و اشرف غنی، رئیس جمهوری از سوی وی به رسمیت شناخته می‌شود.

به گفته این منبع مطلع، عبدالله در روند صلح نقش رهبری خواهد داشت و نقش وی در داخل دولت نیز بعدا اعلام می‌شود.

هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله پس از انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشه سپتامبر گذشته میلادی خود را رئیس جمهوری افغانستان می‌دانستند.

واکنش شدیدالحن ترکیه به بیانیه پنج کشور علیه آنکارا/توافق امارات و اسرائیل برای گشودن سفارت در دبی/ توافق اشرف غنی با عبدالله بر سر قدرت در افغانستان/دیدار فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه با وزیر دفاع قطر

 

اشرف غنی مجبور شد تا با عبدالله که اکنون مسئول نیمی از پست‌ها در کابینه وزرا خواهد بود، موافقت کند.

این منبع مطلع در کاخ ریاست جمهوری افغانستان همچنین گفت، دو طرف قرار است در روزهای آتی توافق اشتراک قدرت را امضا کنند.

اعلام آماده باش نیروهای امنیتی افغانستان 

 اشرف غنی در واکنش به حملات اخیر در ولایت‌های کابل، ننگرهار و لغمان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان دستور داد که از حالت دفاع فعال به‌ حالت تهاجمی تغییر موضع دهند.

غنی روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت در بیانیه‌ای گفت: طالبان خلاف خواسته‌های مکرر مردم و حکومت افغانستان و جامعه‌ جهانی مبنی بر آتش‌بس و کاهش خشونت، حملات‌شان را شدیدتر کرده و به جنگ و «افغان‌‌کشی» ادامه داده است.

واکنش شدیدالحن ترکیه به بیانیه پنج کشور علیه آنکارا/توافق امارات و اسرائیل برای گشودن سفارت در دبی/ توافق اشرف غنی با عبدالله بر سر قدرت در افغانستان/دیدار فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه با وزیر دفاع قطر

وی‌ همچنین با اشاره به حملات امروز در ولایات‌ کابل و ننگرهار گفت که افغانستان بار دیگر شاهد حملات «تروریستی» گروه‌های طالبان و داعش بوده که در نتیجه‌ این حملات، غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان و نظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

وی تأکید کرد که به‌ منظور جلوگیری و دفع حملات تروریستی بر مردم، نیروهای دولتی و تأسیسات عمومی، نیروهای دولتی باید از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر موضع دهند.

او همچنین به این نیروها دستور داد که حملاتشان را بر گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از سر گیرند.

غنی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود از طالبان خواست که از «کشتن افغان‌ها به دستور بیگانگان» دست بردارند و برای مبارزه با ویروس کرونا و استقرار صلح دایمی آتش‌بس کنند.

در دو حمله‌ای که امروز به بیمارستانی در کابل و یک مراسم تشییع جنازه در ولایت ننگرهار صورت گرفت، دست‌کم چهل تن کشته و ۸۴ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند؛ اکثر کشته‌شدگان غیرنظامی هستند. تاکنون مسئولیت این دو حمله را شخص و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

این تصمیم در حالی از سوی دولت افغانستان اتخاذ شد که طی هفته‌های اخیر ‌و به رغم آغاز ماه مبارک رمضان و درخواست مقامات افغانستان و نهادهای بین‌المللی از طالبان برای کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس، طالبان حملات خود را تشدید کرده‌اند.

دیدار فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه با وزیر دفاع قطر

«خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر و ژنرال «جوزف گاستلا جونیور» فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی نظامی آمریکا در جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) در دیدار با یکدیگر در پایتخت قطر درباره تقویت همکاری دو کشور گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا) وزارت دفاع قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد، در نشست وزیر دفاع قطر با فرمانده آمریکایی روابط همکاری میان دو کشور و راه‌های تقویت و توسعه آن مورد بررسی قرار گرفت.

این بیانیه همچنین به حضور شماری از افسران ارشد نیروهای مسلح قطر اشاره کرد، اما جزئیات بیشتری از دیدار مذکور را بیان نکرد.

واکنش شدیدالحن ترکیه به بیانیه پنج کشور علیه آنکارا/توافق امارات و اسرائیل برای گشودن سفارت در دبی/ توافق اشرف غنی با عبدالله بر سر قدرت در افغانستان/دیدار فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه با وزیر دفاع قطر

پایگاه نظامی هوایی العدید در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب دوحه است. در این پایگاه علاوه بر نیرو‌های قطری، نیرو‌های انگلیسی و آمریکایی نیز حضور دارند. پایگاه العدید مقر فرماندهی مرکزی آمریکاست.

در سال ۱۹۹۹ میلادی، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر وقت قطر، خطاب به مسئولان آمریکایی گفت که مایل است ۱۰ هزار افسر و سرباز آمریکا دایم در قطر باشند. به گزارش رسانه‌ها این پایگاه میزبان ۱۱ هزار افسر و نظامی آمریکایی و بیش از صد جنگنده است.

تابناک

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.