×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

چمران: اختلاف‌ها بر سر ریاست مجلس راهبردی نیست، سلیقه‌ای است

زمان برای تشکیل مجلس یازدهم به روزشمار رسیده، شاید از همین روست که اخبار مربوط به ترکیب و فراکسیون بندی‌های مجلس شدت گرفته است. هفته‌های اخیر لیست منتخب ائتلاف بزرگ اصولگرایان با حواشی متعددی همراه بوده است؛ از برگزاری جلسه و محافل خصوصی سرلیست آنها در ایام ممنوعیت تجمع به دلیل شیوع کرونا تا برگزاری مهمانی‌هایی که احمد توکلی آن را اشرافی خوانده است.

حالا به نظر می‌رسد انتقادات درونی اصولگرایان به بالاترین سطح خود رسیده است؛ اخیراً سید مصطفی میرسلیم، نفر دوم منتخبان تهران با اشاره به اینکه رئیس مجلس در واقع سخنگوی مجلس است و تفاوتی با دیگر نمایندگان ندارد، درباره ریاست آینده مجلس گفته است « نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلاً بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است بین برخی نمایندگان، که مجلس را سکو قرار می‌دهند تا به جایگاه دیگر برسند. اگر کسی نماینده مجلس شود و اهداف دیگری داشته باشد، ظلم و جفا به مردم و مجلس است، زیرا مجلس را دست کم می‌گیرد». اسدالله بادامچیان، هم قطار میرسلیم در حزب موتلفه اسلامی درباره همین موضوع تأکید کرده است: «رئیس مجلس باید میان عموم مردم مشهور به پاکی و سلامت اقتصادی و سیاسی باشد. رئیس مجلس نباید دچار حاشیه باشد، فساد اقتصادی همواره لطمه‌های جدی به ریشه‌های اقتصاد کشور وارد می‌کند و به‌نوعی حق مردم در این فرآیند به‌شدت تضییع می‌شود، بنابراین کسی که جایگاه ریاست مجلس گام دوم را کسب می‌کند باید همت عالی و اصلی‌اش، ریشه‌کن کردن فساد باشد؛ لذا با این استدلال شایسته نیست در کارنامه‌ خدمتی نامزدهای رئیس و هیئت رئیسه‌ مجلس، حرف و حدیث و حاشیه و شائبه باشد». هر چند این دو چهره از طیف موسوم به اصولگرایان سنتی نامی از کسی نبرده‌اند، اما افکار عمومی این اظهارات را کنایه به محمدباقر قالیباف تعبیر کرده است.

با هر مراسم اشرافی باید برخورد کرد
مهدی چمران، از اعضای شاخص ائتلاف اصولگرایان درباره این اختلاف نظرها و چالش‌ها بر سر ریاست مجلس پیش از شروع آن به ایرناپلاس می‌گوید: بالاخره اختلاف نظرهایی وجود دارد و ممکن است هر کس نظری داشته باشد، اما این اختلاف نظرها طبیعی است. به هرحال، ۸ تا ۱۰ نفر برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند و هر کدام علاقه‌مندند به این منصب دست پیدا کنند.
وی در ادامه تأکید می‌کند: این اختلاف نظرها هم عجیب نیست و نباید آن را بزرگ کرد؛ چراکه به‌منزله اختلاف مسیر، راهبرد و ایدئولوژی نیست. این صرفاً اختلاف نظر و سلیقه است؛ یکی می‌گوید من این را می‌پسندم و دیگری می‌گوید من آن را می‌پسندم. در نهایت هم هر کس که نمایندگان مجلس صلاح ببینند، رئیس خواهد شد؛ از الان هم نیاز نیست بیش از این درباره‌اش صحبت کرد.
این فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه از رایزنی‌های منتخبان شورای ائتلاف اصولگرایان اطلاع دارد یا نه، می‌گوید: به هر حال دوستان در حال مکالمه و جمع کردن نیروهای خود هستند. البته در نهایت نمایندگان مجلس تصمیم گیرنده‌اند.
چمران درباره اظهارات اخیر احمد توکلی در نقد برگزاری مراسم‌های اشرافی برای رایزنی جناحی در مجلس آینده، تأکید می‌کند: نباید این‌گونه باشد؛ من که شخصاً در مراسم نبودم و ندیدم. اما قاعدتاً هر جا و توسط هرکسی مراسم اشرافی برگزار شود، باید با آن برخورد کرد.

ایرنا

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.