×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

عضو هیات‌علمی دانشگاه چمران:اثرات مخرب کرونا با تقویت اعتماد ملی قابل جبران‌است

دکتر مسعود خداپناه روز جمعه به تبعات و تغییرات ناشی از شیوع ویروس کرونا بر جامعه و بخصوص اقتصاد استان خوزستان و کشور اشاره کرد و گفت: به صورت معمول بیماری های واگیردار می توانند شرایط اقتصادی یک کشور و یک استان را دستخوش تغییرات کند ؛ هرچه گستردگی و آسیب‌های این ویروس به تولید ملی و استانی بیشتر باشد اثرات مخرب اقتصادی بیشتری نیز به دنبال دارد و از طرفی جبران خسارت های ناشی از چنین بیماری‌هایی از نظر درمانی و هزینه نیز تبعاتی برای کشورها به دنبال دارد.

وی همچنین به بخشی از خسارت های ناشی از بیماری کرونا به جامعه اشاره کرد و گفت:از کار انداختن چرخه تولید در بخش های مختلف و افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان از جمله خسارت های ناشی از شیوع این بیماری است  البته بیماری کرونا در بسیاری از کشورها اثرات مخربی را به دنبال داشته و در کشور ما نیز که بحران های اقتصادی بیشتری ناشی از تحریم‌ها را متحمل شده است خسارت های بیشتری را به بخش های مختلف  از جمله  تولید ملی وارد کرده است.

خسارت های بیماری کرونا به بخش‌های صنعتی و خدماتی کشور بیشتر بوده است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که همه گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی را در سطح ملی ایجاد کرده است، گفت:این بیماری شاید به بخش‌ کشاورزی به دلیل بارندگی های اخیر خسارت چندانی وارد نکرده باشد  اما در بخش‌های صنعتی و خدماتی کشور که بیشتر با نیروی انسانی سروکار دارند، خسارت ها بیشتر بوده است.

دکترخداپناه همچنین در خصوص پایداری برخی از تغییرات حتی در درازمدت اشاره کرد و گفت: زمانی که قرنطینه  اجرا و تردد شهری به صفر می رسد، بخش های خدماتی نیز کاهش پیدا می کند ؛ این بیماری در سطح ملی و استانی بسته به درگیری در بخش های مختلف خسارت های فراوانی را به همراه داشته و دارد؛ ویروس کرونا انگیزه‌های لازم را در بخش‌های تولیدی کاهش داده و تمامی ذهن‌ها را به سمت جبران و تلاش برای پیشگیری سوق داده است ؛ بیماری های واگیردار معمولا تبعاتی را تا مدت ها پس از آن، در کشورهای مختلف بر اساس ساختارهای اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی آن کشور به دنبال دارند.

مهار ویروس کرونا برای کشورهای جنگ زده دشوار تر است

وی همچنین در این رابطه که چرا برخی سیاست مداران کرونا را بزرگترین بحران جامعه خود در دهه های اخیر دانسته اند و اینکه آیا کرونا در حوزه اقتصاد پدیده ای بحران زا تلقی می شود، گفت: کرونا بحران بزرگی در جهان است اما در برخی از کشورها که تنش زیادی نداشته اند و جنگ و تحریم را مانند ایران تجربه نکرده اند مهار این ویروس آسان تر است و برای کشورهایی نظیر ایران به دلیل شرایط ناشی از تحریم های اقتصادی دشوار تر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا در سال های ۱۹۲۸ تا۱۹۳۰ چنین بحرانی وجود داشته و خسارت های زیادی به بخش تولید و اقتصاد آن ها وارد کرده است.

وی همچنین به راهکارهای پیشنهادی در حوزه اقتصاد برای زیستن در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: این بیماری شاید حداقل یک سال وجود داشته باشد و ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر درگیر این بیماری خواهد بود؛ اگرچه نمی‌توان به صورت کامل در این مدت کشور را تعطیل و اقتصاد را متوقف کرد، پس باید به دنبال راه کارهایی باشیم تا بتوانیم این بیماری را کنترل و درکنار آن چرخه اقتصادی را نیز فعال نگهداریم.

دکترخداپناه گفت: در زمینه پایداری تغییرات نیز، ممکن است در برخی زمینه ها از جمله کنترل بهداشت عمومی و بهداشت فردی در جامعه باقی بماند اما امید است فرهنگ مثبتی برای بالا بردن سطح بهداشت عمومی جامعه به جای بماند .

وی ادامه داد: این بیماری در بخش های تولیدی و صنعتی به مدیریت بحران در جامعه تجربه های ارزشمندی را اضافه کرده است تا در چنین شرایطی راه های جایگزین بهتر از گذشته مد نظر قرار گیرد.

ویروس کرونا بیشترین خسارت را در جهان به بخش گردشگری وارد کرده است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین در این رابطه که آیا ایران پس از کرونا، از نظر اقتصادی متفاوت از ایران پیش از کرونا خواهد بود گفت: پس از ویروس کرونا قطعا کشورها با تغییراتی درحوزه اقتصادی مواجه می شوند و یکی از بخش‌های مهم شاید بخش گردشگری باشد که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و بسیار آسیب دیده است و دولت‌ها باید از این بخش بیشتر از گذشته حمایت کنند تا سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای ماندن در این حوزه داشته باشند.

وی بیان کرد: این بیماری نکات ارزشمندی را به مدیریت بحران و مدیران کشورها آموخت که در چنین شرایطی توان و آمادگی بهتری را برای مقابله با این نوع بحران ها وچگونگی مدیریت اقتصاد داشته باشند؛ بی‌شک کشورهایی که در چنین شرایطی مدیریت بحران بهتری دارند، می‌توانند هرچه سریعتر از این وضعیت خارج شده و خود را به شرایط اقتصادی گذشته بازگردانند.

دکتر خداپناه افزود: هرچه مردم از نظر اجتماعی و فرهنگی شرایط بهداشت فردی را رعایت کنند، می‌توانیم بیشتر و بهتر اقتصاد را حمایت کنیم یا از طریق فضای مجازی بسیاری از کارها را انجام دهیم و اگر حضور فیزیکی لازم است، با کم‌ترین تنش و مشکل می تواند باشد؛ با رعایت فاصله اجتماعی می‌توان ویروس را مدیریت کرد و اکنون بسیاری از کشورها نیز به این سمت در حرکتند.

پذیرفتن محدودیت های فردی و بهداشتی، توانمندی ما را در بحث آموزش مجازی بیشترمی کند

وی اظهار داشت: باید محدودیت های فردی و بهداشتی را بپذیریم و با آن کنار بیاییم ؛ اگر با این نگاه پیش برویم، می‌توانیم به راحتی اقتصاد را حمایت و مشکلات را کاهش دهیم؛ این نوع نگاه، توانمندی ما را در بحث آموزش مجازی بیشتر و خدمات مجازی را افزایش می دهد؛ بخش های زیادی از کارهای اقتصادی را می توان در فضای مجازی ایجاد کنیم .

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: کشورهای نظیر آلمان و ژاپن بحران‌های بزرگ‌تری را نظیر جنگ جهانی دوم پشت سر گذاشته و در مدت کوتاهی دوباره به چرخه عادی بازگشتند ؛ کشورهایی که این بحران را پذیرفته اند و نیروی انسانی کارآمد و دانش عمومی را بهتر بکار گرفته اند، سریعتر از این بحران خارج می‌شوند.

کشورهای قدرتمند توان حمایت از بهداشت جهانی را نداشتند

دکتر خداپناه گفت: تقویت بهداشت فردی، بالابردن بهداشت عمومی، توانمند ساختن ساختار بهداشت و نظام پزشکی کشور از نکات مثبت چنین بحران هایی است ؛ ایران و کشورهای پس از کرونا تجربه های ارزشمندی را به دست آوردند اما از طرفی نیز در این دوره، کشورهای قدرتمند نیز حمایت لازم را از بهداشت جهانی نداشتند.

وی افزود: کشورهای قدرتمند جهان نیز حتی توان مقابله با این بیماری را در شهرهای خود نداشتند و چه برسد به این که در این زمینه به کشورهای ضعیف تر و فقیر کمک کند؛ در چنین شرایطی کشورها باید به خود متکی باشند و توانمندی خود را بالا ببرند تا به استقلال اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دست پیدا کنند و انتظار کمک از دیگران حداقل در کوتاه مدت را نداشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امید است کشور ما با توجه به تجربه های ارزشمند گذشته و فعلی بتواند مدیریت خوبی در این بحران داشته و با حمایت عموم مردم مشکلات را برطرف کند؛ بی شک اقشار آسیب پذیری نظیر کارگران صدمات زیادی دیده اند و نهادهای بیمه ای باید از آن ها در دراز مدت حمایت کنند.

شیوع ویروس کرونا بر تمامی بخش های کشور و جهان تاثیر گذاشته است.خوزستان بر خلاف بسیاری از استان های دیگر ایران همچنان با سیر صعودی ابتلا به کرونا درگیر است و در پی شیوع این بیماری بازار و ادارات خوزستان با دستور شورای تامین استان در ۲ مرحله ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه و یکم تا پنجم خرداد ماه تعطیل شدند.

به گفته قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افزایش بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان نشان می‌دهد که این استان همچنان در شرایط نگران کننده‌ای به‌سر می‌برد.

ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.