×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

پرداخت تسهیلات واحدهای تولیدی آسیب دیده از کرونا

اخلاق محمدیان روز سه‌شنبه ایرنا بیان کرد: این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد ،ذو دوره بازپرداخت ۲۸ ماه به صاحبان صنایع پرداخت میشود.

وی گفت:بسته به میزان تاثیر پذیری واحدهای صنعتی و تولیدی از کرونا ، مقدار پرداخت تسهیلات متفاوت است و دستورالعمل آن در سامانه کارا بارگذاری شده است.

غافلگیری صنایع از بحران کرونا

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ادامه داد: شیوع ویروس کرونا به عنوان یک پدیده آنی و غیرمترقبه باعث غافلگیری صنایع مختلف و تمام کسب وکارها شده و این پدیده اثر منفی بر واحدهای صنعتی گذاشته است.

وی گفت: مشکلاتی همچون تامین مواد اولیه، تعطیلی بازار، وقفه در فعالیت کارگاه‌ها به دلیل لزوم نوبت بندی کارکنان، مشکلات قراردادی برای شرکت‌های پروژه محور و عقب افتادگی در برخی از بخش‌ها از تاثیرات منفی شیوع این ویروس در حوزه صنعت است.

محمدیان بیان کرد: هم اکنون صنایع قطعه سازی و تولید کننده تجهیزات صنعتی طبق روال سابق به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ گروه صنایع بهداشتی و تجهیزات حفاظتی با توجه به گسترش شیوع کرونا با افزایش تولید و تغییر و توسعه خط تولید ( به ویژه تولید ماسک و دستکش و البسه و گان های پرشکی ) روبه رو بودند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان ادامه داد: از دیگر بخش هایی که در این شرایط فعالیت خوبی داشتند گروه صنایع غذایی است که با توجه به شرایط نیاز مردم و جامعه فعال بوده اند.

وی گفت: گروه صنایع شیمیایی نیز به دلیل تامین مواد اولیه واحدهای الکل سازی و ضد عفونی کننده در سه نوبت کاری فعال بودند.

محمدیان ادامه داد:عمده سرمایه گذاری صنایع کوچک و متوسط خوزستان در زمینه‌‎ شیمیایی، غذایی، وفلزی (ساخت تجهیزات نفت وگاز) است که با توضیحات ارایه شده این صنایع به دلایل فوق فعال بوده و کرونا تاثیر چندانی در این گروه ها نداشته است.

شوک کرونا بر صادرات و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان بیان کرد: به‌طور کلی، شوک اقتصادی ناشی از بحران کرونا از جهت تامین مواد اولیه و صادرات محصولات واحدهای صنعتی اثرگذار است.

وی گفت: اختلال در زنجیره تامین، شوک‌های مستقیمی را به تولید وارد می‌کند و حتی شرکت‌های داخلی و خارجی را در زمینه تامین نیاز خود به دلایل کاهش شدید عرضه و نااطمینانی از شرایط موجود و آینده دچار کرده است.

محمدیان ادامه داد: شرکت‌هایی که در مناطق کمتر تاثیر پذیر از کرونا مستقر هستتند و مواد اولیه خود را از شرکت‌های مستقر در مناطق با شیوع بالا تامین می‌کنند با مشکلات زیادی به دلایل مسایل ذکر شده روبه رو هستند و این به معنی قطع زنجیره تامین و رکود صنعت است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان بیان کرد: در مقوله صادرات با توجه به شیوع کرونا در کشورهای همسایه و با توجه به اینکه عمده صادرات زمینی ایران به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان و ترکیه بوده و این مرزها در چند ماه گذشته بسته بودند به تدریج در حال بازگشایی هستند و صادرات دریایی و هوایی نیز به همین شکل در حال انجام است.

وی گفت: در این حالت با کاهش شدید تقاضا و بسته بودن مرزها،  بازارهای صادراتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و در چنین شرایطی محصولات کشورهای دیگر جایگزین محصولات کشور ما خواهند شد که منجر به وارد نشدن ارز به کشور ما شده و کاهش شدید صادرات غیرنفتی را به همراه دارد.

آغاز تعیین خسارت کرونا بر واحدهای تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان بیان کرد: تعیین خسارت تعیین شده در بخش‌های مختلف کسب و کارها آغاز شده و در حال رصد و پایش واحدها هستیم.

وی گفت: تاثیر مالی و پولی کرونا بر صنایع مختلف در ماه‌های آتی رویت و عیان خواهد شد و تاثیر آن در تغییرات سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف ، تغییرات تولید و از دست دادن بازارهای داخلی و خارجی که منجر به محاسبه تعیین خسارت می‌شود در ماه های آتی محاسبه می‌شود.

وی افزود: این خسارت چون تدریجی بوده در گذر زمان خودش را بیشتر عیان می‌سازد و مانند سیل و زلزله به صورت آنی و لحظه‌ای پایان نمی‌پذیرد و در طول زمان ادامه دارد.

در استان خوزستان ۳۴ شهرک و ۳۹ ناحیه صنعتی وجود دارد که در ۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی واگذاری زمین به متقاضیان صورت می‌گیرد و بقیه در حال احداث و تکمیل زیرساخت‌های اولیه هستند.

شرایط کرونایی بر بسیاری از بخش های اقتصادی از جمله اصناف و صنایع و صادرات تاثیر گذاشته است، آمار ابتلا به کرونا در ۲ هفته اخیر در خوزستان روند صعودی داشته که باعث تعطیل شدن اصناف و ادارات شده است.

ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.