×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

کمبود شدید نیرو و تجهیزات برای مقابله با آتش‌سوزی در خوزستان

کوروش کیانی روز یکشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان بیان کرد: برخی از نیروهای ما به ویروس کرونا مبتلا شده و برخی دیگر بیماری زمینه‌ای دارند؛ تعدادی از کارکنان نیز خانم هستند که در مهار آتش نمی‌توانند کمک کنند  این عوامل ما را در حوادث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی توضیح داد: امکانات و تجهیزات ما بسیار محدود و کم است به عنوان مثال در حدود ۲۵ دمنده داریم که حتی به هر شهرستان خوزستان یک دستگاه هم نمی‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خوزستان در ادامه وقوع آتش‌سوزی در جنگل خسرج حمیدیه و منطقه حفاظت شده خاییز بهبهان را عمدی خواند و گفت: عاملان وقوع این آتش‌سوزی شناسایی شده و تلاش برای دستگیری آنها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۱فقره آتش‌سوزی  علاوه بر آتش‌سوزی خسرج و  خاییر در خوزستان به وقوع پیوسته بیان کرد:  ۷۰ درصد این آتش‌سوزی ها در مراتع و ۳۰ درصد در جنگل‌های دست‌ کاشت بوده است.

کیانی ادامه داد: تعداد آتش‌سوزی‌هایی که کنترل آنها سخت بوده کم بوده و به محض وقوع مهار شده‌اند لذا در تعداد آتش‌سوزی نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سطح بیشه‌زارهای خوزستان یک میلیون هکتار و مراتع ۲.۵ میلیون هکتار است بیان کرد:  بارندگی‌ها سال آبی گذشته و جاری موجب متراکم شدن  پوشش گیاهی خوزستان شده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری همچنین گفت: با توجه به استفاده از دیده‌بان در نقاط بحرانی خوزستان، به ندرت در این مناطق آتش‌سوزی به وقوع پیوست و  آتش‌سوزی‌های اخیر نیز در مناطقی بوده که  در ۲ دهه اخیر گزارش آتش سوزی در آنها نداشته‌ایم.
وی ادامه داد: ماه های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد بیشترین میزان وقوع آتش در خوزستان رخ می‌دهد و افزایش دما نیز به آن دامن زده است.

کیانی بیان کرد: بیشتر آتش‌سوزی‌های مراتع در خوزستان عمدی مانند اختلافات عرفی یا تصرف زمین توسط سودجویان است.

ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.