×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

مسئولان جهت اجرای تعزیه در فضاهای باز با گروه‌های نمایشی همکاری کنند

«محمد یاقوت‌پور»  از آمادگی انجمن نمایش خوزستان در خصوص اجرای تعزیه در ایام محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و اظهار کرد: تا فرا رسیدن ایام محرم و برپایی بیرق حسینی زمان کوتاهی باقی است و طبق سنت هر ساله گروه‌های تعزیه استان در تعزیت حسینی نسبت به اجراهای تعزیه فاخر و با نسخ معتبر مبادرت می‌کردند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان افزود: قطعا به این مهم اعتقاد کامل داریم که از میان سنت‌های نمایشی ایرانی، شاید هیچ یک به اندازه آئین‌های اجرایی تعزیه نتوانسته است پیشینه ایرانی اسطوره‌ای را به باورهای دینی پیوند زند.

وی با اشاره به اینکه تعزیه از دیرباز از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در حوزه علوم اجتماعی و انسانی در ایران بوده است اضافه کرد: در توجه به شیوع ویروس کرونا، مقام معظم رهبری بر حفظ پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسمات عزاداری ایام محرم تاکید دارند.

یاقوت‌پور عنوان کرد: در دیدگاه اسلام، عزاداری و سوگواری اهل‌بیت (ع) می‌تواند در قالب‌ها، فرم‌ها و ابزاری که در میان ملل و اقوام مختلف مرسوم بوده، محقق شود و به شیوه‌های گوناگون از جمله تعزیه تجلی یابد.

وی ادامه داد: از این رو انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با ایجاد کانون تخصصی نمایش‌های آئینی و تعزیه با حضور متخصصان کاربلد این امر می‌تواند با مشارکت گروه‌های تعزیه اجراهای فاخری را در کلیه شهرستان‌های استان در ایام محرم و صفر اجرا کند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان ابراز کرد: پیشنهاد ما این است که کارگروه‌های اجرایی با حمایت فرمانداران و شهرداران شهرستان‌ها در حمایت از اجراهای تعزیه تشکیل و میدان‌گاه‌های بزرگی در نظر گرفته شود که بتوان با حفظ فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی میان عزاداران حسینی، تعزیه را در فضاهای باز در نقاط مختلف استان اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه از قدیم‌الایام تعزیه جزء لاینفکی از آئین‌ها و عزاداری‌های مردم ما در خطه خوزستان بوده و همواره مورد مطالبه و خواست شهروندان است تاکید کرد: تعزیه یک رسانه مهم و تأثیرگذار است و می‌تواند پیام‌رسان باشد و از طریق آن فلسفه قیام ابا عبدالله‌الحسین (ع) را به دنیا عرضه کرد و هر ایده و طرحی که در قالب هنر مطرح شود، ماندگاری و تأثیر بیشتری خواهد داشت.

یاقوت‌پور اذعان داشت: با اشراف به اینکه در انجمن هنرهای نمایشی استان و کانون تعزیه استان گروه‌های فاخر و کاربلد امر تعزیه با نسخ معتبر هر ساله به اجرای تعزیه در تمام شهرهای استان می‌پردازند پیشنهاد ما به استانداری این است که دستوری صادر کنند تا با تشکیل کارگروه‌های اجرایی در راستای همکاری مدیران و مسئولان شهرستان‌ها با ایجاد میدان‌گاه‌هایی در تسهیل شرایط اجرایی تعزیه‌ها در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری جهت حضور و مشارکت عزاداران حسینی همکاری لازم را داشته باشند تا در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در حفظ ضوابط ستاد کرونا بتوان تعزیه‌های استان را نیز در این ایام برای مخاطبان و عزاداران حسینی کنیم.

شبستان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.