×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

نرخ شیوع مواد مخدر در استان خوزستان ۶ برابر نرخ کشور است

«محمد صفری» امروز (سه‌شنبه ۲۱ مرداد) در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان اندیمشک اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری اعتیاد اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی جامعه ایران و به نوعی مادر همه آسیب‌های اجتماعی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خوزستان با اشاره به اینکه امسال شعار جهانی هفته مبارزه با مواد مخدر «آگاهی بیشتر، مراقبت بهتر» نامگذاری شده است افزود: به هر مقداری که اطلاعات ما در حوزه مواد مخدر بالاتر باشد، در نتیجه مراقبت بیشتر و بهتری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حدود ۲/۸ تا سه میلیون نفر درگیر مواد مخدر هستند و اکثرا ۱۵ تا ۶۴ سال سن دارند اذعان داشت: حدود ۷۰ درصد زنان زندانی به‌صورت مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند.

صفری با اشاره به اینکه استان خوزستان دارای ۱۲ هزار زندانی است که ۹۰ درصد آنها با مواد مخدر ارتباط دارند تصریح کرد: اگر تعداد افراد زندانی استان خوزستان را در ضریب بعد خانوار چهار نفر حساب کنیم، می‌توانیم دست یابیم که حجم زیادی از جامعه این استان با مواد مخدر در ارتباط هستند.

وی بالاترین میزان مرگ و میر بعد از حوزه تصادفات و بالاترین میزان آلودگی به ایدز را مربوط به حوزه مواد مخدر دانست و عنوان کرد: ۶۵ درصد همسر آزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها، ۳۵ درصد سرقت‌ها، ۲۵ درصد قتل‌ها، ۲۳ درصد نزاع‌ها و درگیری‌ها و ۲۰ درصد جرائم منکراتی مربوط به حوزه مواد مخدر هستند و ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی کشور صرف مواد مخدر می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خوزستان نرخ شیوع مواد مخدر در استان خوزستان ۲۸ درصد و ۶ برابر نرخ کشور عنوان کرد و ادامه داد: شهرهایی مانند بهبهان، ماهشهر، هندیجان و اندیمشک گذرگاه هستند ولی این تنها دلیل تعداد بالای معتادان و موضوع مواد مخدر نیست بلکه ناشی از تعداد معتادان و مشکلات موجود در شهرها است.

وی با اشاره به اینکه پلیس ما با تقدیم حدود چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در حوزه مواد مخدر بهترین به‌عنوان پلیس دنیا شناخته شده است اضافه کرد: به طور میانگین پلیس‌های دنیا ۱۰ تا ۱۲ درصد مواد مخدر را کشف می‌کنند ولی در ایران این آمار ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

صفری خاطر نشان کرد: ۶۵ سازمان مردم نهاد در مرکز استان خوزستان به‌صورت مستقیم در حوزه مواد مخدر مشغول به فعالیت هستند اما در شهرستان اندیمشک هیچگونه ngo یا سمن مردم نهادی در این حوزه وجود ندارد.

وی در پایان به ارائه پیشنهادات، راهکارها و اقدامات مناسب در حوزه مواد مخدر جهت اجرا توسط نهادها و دستگاه‌هایی از جمله بهزیستی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری و … پرداخت.

شبستان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.