×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

ممکن است بعد از انتخابات آمریکا تا پایان دولت فعلی مذاکرات محرمانه و مخفی با آمریکا داشته باشیم

یک کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط فعلی به نظر من هم متغیر های اقتصادی میتوانند کارایی خود را داشته باشند . با نگاه به عملکرد بانک مرکزی و انضباط پولی که دکتر همتی و همکارانش به راه انداخته اند میتوان نتیجه گرفت در صورت همراهی سایر قوا و بدنه دولت با بانک مرکزی می توان انتظار داشت که در ایران نرخ ارز و تورم کنترل شود.

علی حیدری کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی اقتصاد ایران گفت: وضعیت فعلی اقتصادی نتیجه رویه ای است که از سال ۱۳۵۰ به لطف محمد رضا شاه پهلوی رویکرد اقتصادی به رویکرد سیاسی تغییر یافت و از همان سال تا کنون ریل اقتصاد کلان ایران بیشتر به نظرات و حرکت های سیاسی فردی وابسته است، و تا به امروز می توان گفت که حرکت های سیاسی فردی در کنار خودشیفتگی مسئولین از دهه ۵۰ تا کنون نه تنها هیچ امتیاز خاصی از لحاظ اقتصادی برای ایران حاصل نشده بلکه روز به روز خطا ها و تصمیمات فردی بیشتر شده و از این رو ضرر های حاصل بر اقتصاد برای ایران دردناک تر خواهد شد .

حیدری در ادامه افزود: در شرایط فعلی به نظر من هم متغیر های اقتصادی میتوانند کارایی خود را داشته باشند . با نگاه به عملکرد بانک مرکزی و انضباط پولی که دکتر همتی و همکارانش به راه انداخته اند می توان نتیجه گرفت در صورت همراهی سایر قوا و بدنه دولت با بانک مرکزی می توان انتظار داشت که در ایران نرخ ارز و تورم کنترل شود، شرایط فعلی نیازی به کنترل و مبارزه ندارد در این شرایط باید اوضاع را مدیریت کرد . از این رو به نظر من اگر همسویی سایر قوا با بانک مرکزی باشد می توان امیدوار بود که تورم و مشکلات اقتصادی به صورت مرحله در ایران مدیریت شود.

حیدری مطرح کرد: در کنار بازار سکه و طلا، مسکن، خودرو، بازار سهام ایران نیز به نوعی معلول عملکرد اقتصادی مسئولین است که در شرایط فعلی به عبارت شفاف تر از دهه ۵۰ خورشیدی تا کنون بی نظمی و آشفتگی در اقتصاد کلا و به تبع آن عدم سود آوری شرکتها به لطف ضعف مدیریت اقتصادی است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اوضاع فعلی این بازار مطرح کرد: بازار بورس ایران مفعول تصمیمات خودشیفته و سیاسی با رویکرد دهه ۱۳۵۰ میدانم، در حقیقت تصمیمات فعلی مسئولین کشور ۵۰ سال از بطن جامعه عقب تر است. در حقیقت ما در ایران بازار بورس نداریم، بورس نیازمند نرم  افزار، شبکه های مناسب اولیه و قوانین جدید اقتصادی است که در حال حاضر تنها چیزی که در سهام ایران  به خوبی جولان میدهد خرید و فروش سهام به صورت حراجی است، یعنی هرکس که پیشنهاد بالاترین قیمت را بدهد مالک سهم است، این حتی تعریف سهام و بازار سهام برای این بازار زیادی است و بیشتر به بازار حراجی شبیه است .

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران نیز افزود: ناگفته پیداست که نزدیک به ۵۰ درصد از رشد اقتصادی دنیا وابسته به اقتصاد ایالات متحده است، تنها ایران بلکه تمام بازار های بین المللی منتظر تعیین و انتخاب رئییس جمهور هستند اما سرمایه گذاران در همه جای دنیا به خوبی می دانند که در اقتصاد های قدرت مند و اقتصاد های صنعتی رو به رشد فعلی تنها چیزی در کنار یک رئیس جمهور مهم است چگونگی  عملکرد رئیس جمهور است.

حیدری افزود: به طور کلی احزاب در اقتصاد های قوی تفاوت چندانی با یک دیگر ندارند، فقط در چگونگی  اجرا در تصمیمات و قوانین است که نزد احزاب و ریاست جمهور ها متفاوت است، به همین خاطر به نظر من با توجه به تورمی که حاصل مدیریت ضعیف اقتصادی مسئولان است، خیلی آینده بازار سهام ایران را مشروط به انتخابات آمریکا نمی دانم.

این کارشناس اقتصادی درباره بهترین راه حل سرمایه گذاری در شرایط فعلی گفت: اگر میزان سرمایه بالا باشد بهترین پیشنهاد مهاجرت است و با سرمایه کم تشکیل سبد در بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن، دلار، سکه، سهام و یا انتقال بخشی از آن به سپرده بانکی می باشد . با تشکیل این سبد می توان هرگونه نوسان را به خوبی مدیریت کرد در غیر این صورت ورود به یک بازار به دلیل پیچیدگی هایی که وجود دارد و عدم اطلاع دقیق سرمایه گذاران از مبانی علم اقتصاد در شرایط فعلی احتمال ضرر حداکثری سرمایه گذاران وجود دارد .

علی حیدری درباره آینده اقتصاد ایران بعد از انتخابات آمریکا گفت: آینده اقتصاد ایران بعد از انتخابات آمریکا ابزاری خواهد بود در دست سیاست گذاری داخلی تا به وسیله آن بتواند خود را به خاطر ناکامی ها و سیاست های غلطی که در حیطه مالی انجام می دهد توجیه کند که در مرحله اول این امتیاز خوبی برای سیاست گذار خواهد بود و در مجموع برای اقتصاد ایران، با همین رویه که اشتباهات مدیریتی که در مسائل اقتصادی پیش می آید نیازی به فکر کردن درباره انتخابات آمریکا نیست زیرا وضعیت فعلی به شکلی فاجعه بار می باشد . به این دلیل که اکثر مسئولین فعلی انتخابات آمریکا را بهانه ای کرده اند برای گذراندن روزمرگی دولت تا انتخاباتی برگزار شود. به نظر من بعد از انتخابات مذاکرات چند جانبه و حتی دو جانبه ای شکل می گیرد که پایه گذار انتخابات ایران و حتی اثر گذار نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ ما شود . این مذاکرات ممکن است به صورت محرمانه و مخفی پیش برود تا رئیس جمهور بعدی ایران ادامه دهنده آن باشد اما روند فعلی اقتصاد تا ۱۴۰۴ به همین شکل کجدار و مریز خواهد بود.

حیدری در پایان مطرح کرد: اگر دولت فعلی و آینده سیاست های مالی خود را  در راستای سیاست های پولی که در حال حاضر بانک مرکزی به لحاظ علمی پایه گذار آن در جامعه است هماهنگ کنند می توان امید داشت که شرایط بهتر شود. به عنوان مثال دولت فعلی اگر یک بار برای همیشه از دلار ۴۲۰۰ تومانی کنار بکشد انضباط پولی به شکل مناسبی اجرا خواهد شد و این کمک میکند تا بانک مرکزی بتواند سیاست گذاری پولی منسجمی را اجرا نماید و حتی در مدیریت تورم نیز می تواند توانمند عمل کند . در کنار همسویی سیاست های مالی دولت و یا بدنه حاکمیت با بانک مرکزی می توان انتظار داشت که مجلس و نمایندگان آن یک بار برای همیشه استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسند تا بانک مرکزی بتواند در شرایط تحریمی و خود تحریمی فعلی با دست باز در حیطه بین المللی حتی با سازمان تجارت جهات و یا صندق بین المللی پول به مذاکرات چند جانبه بپردازند و این می تواند ابزاری برای مدیریت ارزی کشور باشد.

اقتصاد نگار

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.