×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

هوای اهواز پس از ۱۷ روز به شرایط قابل قبول بازگشت

مسوول آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: هوای اهواز پس از ۱۷ روز قرار گرفتن در شرایط ناسالم و آلودگی، روز یکشنبه به شرایط قابل قبول بازگشت.

علیرضا آذریان بیان کرد: هوای اهواز از ابتدای آبان در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفته بود که حداکثر آن شاخص ۱۷۲ بوده است.

وی دلیل آلودگی هوای اهواز در این مدت را شرایط پایداری و ایستایی هوا بیان کرد که منجر به ایجاد شرایط شبه وارونگی هوا و تجمع آلاینده‌ها شده بود.

آذریان، ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون را عامل بروز آلایندگی هوای اهواز در این مدت بیان کرد و افزود: آلودگی‌های زمینه‌ای همچون آلودگی ناشی از فلرهای نفتی، شرکت کربن، حمل و نقل و خرده صنایع متمرکز در شرق اهواز همچنین ،ا آلودگی‌ ناشی از آتش زدن مزارع نیشکر و آتش سوزی در سایت زباله شهر اهواز (صفیره) باعث تشدید آلودگی هوای اهواز در این روزها شده بود.

به گفته وی حداکثر آلودگی در آبان امسال در زمانی رخ داد که آتش‌سوزی مزارع نیشکر برای برداشت انجام شده است.

وی اضافه کرد: از امروز با ناپایدار شدن هوا و وزش باد و از بین رفتن شرایط ایستایی، وضعیت هوای اهواز بهبود یافته و امید است بر اساس پیش‌بینی هواشناسی شاهد بارندگی در روزهای آینده باشیم.

آذریان همچنین با تاکید بر اجرای روش‌های جایگزین آتش سوزی مزارع نیشکر، گفت: آتش‌سوزی مزارع با هماهنگی سازمان‌های جهاد کشاورزی و هواشناسی و در شرایط مساعد و خارج از زمان وارونگی هوا انجام شود.

وی ادامه داد: ضرورت دارد در آتش‌سوزی‌ها مدیریت خطرپذیری(ریسک)، و سیاست پیشگیرانه نیز در دستور کار مدیران قرار گیرد و ایمنی در مهار آتش مدنظر باشد.

آذریان افزود: بر اساس بررسی انجام شده، مدیریت نشدن آتش باعث گسترش دامنه و سرایت به نقاط دیگر و طولانی‌تر شدن آن شده به طور مثال پارسال در آتش سوزی بهبهان و دو سال پیش در آتش‌سوزی هورالعظیم شاهد این شرایط بودیم؛ همچنین باید این احتمال در نظر گرفته شود که آتش سوزی در سایت صفیره( محل دفن زباله‌ها) در صورت گسترش و سرایت به لوله‌های نفتی، می‌تواند چه عواقبی داشته باشد.

بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، شاخص هوای اهواز در روز یکشنبه ۱۸ آبان، ۹۶ و در شرایط قابل قبول (سالم) بوده است.

همچنین شهرهای ماهشهر، گتوند، امیدیه، حمیدیه، بندرامام، رامهرمز، کارون، ایذه، رامشیر، شوشتر، خرمشهر، شوش، شادگان، دزفول و هندیجان در این مدت در شرایط قابل قبول و شهرهای اندیمشک و سوسنگرد در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده است.

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست ۱۴ آبان امسال در نخستین کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان گفته بود: از ابتدای آبان تاکنون با روند افزایش آلودگی هوا روبه رو بودیم و شاخص آلودگی هوا به ویژه در اهواز بین ۱۵۰ تا ۱۷۲ (شرایط ناسالم) قرار داشته است. وی آتش زدن مزارع نیشکر توسط شرکت های هفت گانه توسعه نیشکر در اطراف اهواز، خودسوزی عمدی و غیرعمدی سایت پسماند شهرداری اهواز، فعالیت‌ نفتی و کیفیت پایین بنزین را عوامل افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر بیان کرد که آلایندگی برخی مستمر و برخی دوره‌ای بوده است.

 

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.