×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

چرا پساب پتروشیمی را به خور می‌ریزند؟

پتروشیمی فجر یکی از پتروشیمی‌های استان خوزستان است که یکی از شهروندان از ریختن پساب این پتروشیمی به خور خبر داد. گفته می‌شود پسابی که به آب خور ریخته می‌شود با TDS بالای ۱۰۰ هزار و COD بالای ۷ هزار است که این مقدار ۷۰ برابر استاندارد است. برای پیگیری این موضوع به سراغ محمد جواد اشرفی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان رفتیم تا از او در مورد این اقدام پتروشیمی فجر بپرسیم.

محمد جواد اشرفی، مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان در مورد پتروشیمی فجر گفت: «پتروشیمی فجر واحد UTVC منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی است که شرکت‌ها و تعدادی از پتروشیمی‌ها بخشی از پساب خود را به شرکت فجر می‌فرستند و شرکت فجر تصفیه و رهاسازی می‌کند. طی این فرآیند گاهی مشکلی پیش می‌آید یا بیش از حد مجاز از پتروشیمی‌ها پساب می‌گیرد، این باعث می‌شود که دیگر نتواند خوب تصفیه کند و گاهی پساب بیشتر از رنج مجاز مواد شیمیایی را به خور رها کند.

پساب‌های پتروشیمی COD، VOD و اکسیژن‌خواهی بالایی دارند و ما هم واقف هستیم که جزو واحدهای آلاینده محسوب می‌شود و در پاره‌ای از موارد به مراجع قضایی ارجاع می‌شود اما این اتفاق مستمر نیست.

یک بخشی برای این است که بیشتر از ظرفیت مجازش پساب می‌گیرد لذا در حال حاضر نمی‌پذیریم که واحد پتروشیمی جدیدی در برنامه‌اش بگذارد که پسابش را برای تصفیه به پتروشیمی فجر دهد. چون پتروشیمی فجر ظرفیت ندارد، پتروشیمی‌های جدید را الزام کردیم که حتما خودشان سیستم تصفیه داشته باشند. از این ۲۳ پتروشیمی‌ای هم که در منطقه فعال هستند تعدادی سیستم تصفیه دارند. تعدادی هم به همین پتروشیمی فجر می‌فرستند. به دنبال پیگیری‌هایی هم که کردیم تعدادی آز آنها مثل پتروشیمی امام و تندگویان  هم در حال احداث تصفیه‌خانه هستند.»

او  در مورد اقدامات انجام شده گفت :«اقدامی که ما می‌توانیم کنیم این است که در کنار جریمه کردن پتروشیمی که تلاش کند آلودگی‌هایش را کمتر کند و به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم این روش‌ها را هم به کار می‌گیریم که کمترین آلودگی را داشته باشند.»

اشرفی در پایان افزود: «در گذشته رویکرد محیط‌زیستی صنعت مثل الان نبود و این باعث می‌شد که خیلی از پتروشیمی‌ها تصفیه‌خانه نداشته باشند یا اینکه در قالب طرح‌های توسعه، پساب‌های تولیدی آنها بیشتر از تصفیه‌خانه‌هایی بود که ساخته شده بود. خب نتیجه همین می‌شود. ولی در عین حال خیلی از پتروشیمی‌ها اقدام کردند و حرکت رو به رشدی داشتند. الان در خوزستان فقط در ماهشهر پتروشیمی داریم در آبادان هم پالایشگاه داریم که تصفیه‌خانه دارد اما نیاز به افزایش ظرفیت دارد. در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی هم ۲۳ پتروشیمی داریم که بخشی ازآنها هم تصفیه‌خانه دارند.»

انصاف نیوز

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.