×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

کتاب «هر دانشجو، یک خبرنگار» منتشر شد

کتاب «هر دانشجو، یک خبرنگار» از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

“هر دانشجو، یک خبرنگار” عنوان اثر تازه‌ای است که به قلم محمدامین صالحی‌نژاد از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی و با مشارکت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان منتشر شده است.

این کتاب که با عنوان دوم “چگونه یک نشریه دانشجویی منتشر کنیم؟” به چاپ رسیده است، به آموزش‌های مورد نیاز دانشجویان برای انتشار یک نشریه دانشجویی می‌پردازد.

این کتاب از ۶ فصل تشکیل شده است و نویسنده در پیشگفتار این کتاب آورده است:

“نشریات دانشجویی که در بسیاری از دانشگاه‌های کشور تولید و منتشر می‌شوند، ابزار بسیار خوبی برای انتقال اطلاعات و اخبار میان قشر فرهیخته جامعه (دانشجویان) است و قاعدتا این نشریات باید به قدری دارای محتوای مفید و موثر باشند که دیگر اقشار جامعه نیز از آن به عنوان منبع موثق تفسیر و تحلیل شرایط و ابزاری برای افزایش آگاهی استفاده کنند؛ این در حالی است که آنچه شاهد هستیم، با آنچه انتظار داریم متفاوت است و بسیاری از نشریات دانشجویی با کیفیت و محتوای ضعیف منتشر می‌شوند و مطالبی که در برخی نشریات دانشجویی منتشر می‌شود، بازنشر مطالب موجود در سایت‌ها و فضای مجازی است!

در سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰، شاهد رونق چاپ و انتشار نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های کشور بودیم، نشریاتی که اگرچه از نظر چاپ، کیفیت خوبی نداشتند و بعضی از آنها با استفاده از دستگاه‌های کپی منتشر می‌شدند، ولی با استقبال گسترده دانشجویان مواجه شدند و بر فضای حاکم بر دانشگاه‌ها در آن دوره، اثرگذاری خوبی داشتند. با شروع دهه ۹۰، استقبال از نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها تا حدودی رو به کاهش گذاشت؛ البته از این موضوع نیز نباید به سادگی عبور کرد که فضای عمومی مشارکت سیاسی اجتماعی نیز در دانشگاه‌ها نسبت به گذشته رو به افول گذاشته است.

بسیاری از دانشجویان عدم حمایت از نشریات دانشجویی توسط مسئولان دانشگاهی را علت کاهش رونق این نشریات می‌دانند و مسئولان نیز از عدم استقبال دانشجویان از کارگاه‌های آموزشی مرتبط و غلبه فضای مجازی و نبود فرهنگ کار گروهی در دانشجو را به عنوان علت بیان می‌کنند. طبیعی است که هر دو موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است و حمایت دانشگاه و روحیه انجام کار گروهی و اثرگذاری در دانشجو، هر دو لازمه چاپ نشریه‌ای وزین است.

نکته مهم اینکه آموزش، از ضروریات کار است و دانشجویی که قصد ورود به عرصه تولید محتوا و انتشار نشریه‌ای در فضای دانشگاه را دارد، حتما لازم است آموزش‌های لازم را نیز دریافت کند، در غیر این صورت نشریه‌ای زیبا از نظر ظاهری ولی بدون محتوای موثر منتشر خواهد شد و چنین محصولی، مخاطب نخواهد داشت؛ این در حالی است که نشریه‌ای با محتوای مفید و موثر، حتی اگر بر روی کاغذ کاهی نیز چاپ شود، خوانده می‌شود.

کتاب پیش رو با هدف آموزش دانشجویانی تدوین شده که قصد دارند نشریه‌ای دانشگاهی و پرمخاطب را مدیریت کنند؛ مطالب کتاب به گونه‌ای تنظیم شده که علاوه بر محتوای آموزشی، مانند چگونگی خبرنویسی، گزارش‌نویسی و موارد مشابه، تجربه‌های شخصی نویسنده از سال‌ها کار رسانه‌ای با دانشجویان و همچنین حضور در کارگاه‌های آموزشی نشریات دانشجویی و شناخت از نیازهای آموزشی دانشجویان، نیز بیان شده است. در فصلی از کتاب نیز با ۱۸ نفر از برگزیدگان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های کشور گفت‌وگو شده و تجربه آنها در زمینه مدیریت نشریه منعکس شده است. امید است که در سال‌های پیش رو شاهد رونق چاپ و انتشار نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های کشور باشیم.”

کتاب «هر دانشجو، یک خبرنگار» در ۲۰۴ صفحه در قطع رقعی توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با قیمت ۳۸ هزار تومان منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به فروشگاه‌های کتاب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و جهاد دانشگاهی خوزستان مراجعه کنند.

آیین رونمایی از این کتاب یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ در سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار می‌شود.

ایسنا

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.