×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

آخرین وضعیت بورس، سکه و ارز در سومین روز دی ماه

در معاملات امروز بازارهای مالی شهر، قیمت سکه و ارز کاهش یافت و بورس رشد کرد اما زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش تقاضا در بازار ارز شنیده می‌شد.

بازارهای مالی شهر در معاملات امروز خود روندی متناقض را پشت سر گذاشته و در بازار بورس رشد قیمتی و در بازار طلا و ارز، قیمت‌ها به سمت پایین حرکت کردند.

این روند در حالی در بازارهای مالی کشور ثبت شد که عمده اخبار مهم به گزارش دیوان محاسبات از دخل و خرج ۸ ماهه امسال دولت، ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار خودرو، ریزش بورس‌های عربی، انتقادات اتاق بازرگانی از سیاست‌های دولت در حوزه صنعت، معدن و تجارت، کاهش ۳۰ درصدی صادرات نفت ایران به چین و آزاد شدن صادرات سیب‌زمینی اختصاص داشت.

طی این روزها، گزارش عملکرد شرکت‌ها در آذر ماه مهمترین اتفاق بازار سرمایه است که تا حد زیادی تکلیف گزارش‌های ۹ ماهه و همچنین عملکرد صادراتی شرکت‌ها در شرایط تحریمی را مشخص می‌کند. ترافیک گزارش‌ها بر سایت کدال باعث شده تا تحلیلگران بورسی، این روزها با دقت هرچه تمامتر تحولات موجود در این گزارش‌ها را رصد کرده و آن را به عنوان شاخصی برای تعیین ترکیب سبد دارایی خود قرار دهند.

در بین گزارش‌های ارائه شده، عملکرد شرکت‌های دارویی در تولید و فروش بیش از سایر گروه‌ها مورد توجه بازار قرار گرفت و در این بین، رکورد شکنی داروسازی فارابی در فروش آذر ماه، موجب هجوم خریداران به این نماد شد. فارابی در آذر ماه موفق به ثبت فروش ۴۱٫۲ میلیارد تومانی شده که ۱۱ درصد نسبت به آبان ماه بیشتر بوده و تقریبا ۲ برابر فروش مدت مشابه سال گذشته است. این شرکت با فروش مذکور توانسته فروش ۹ ماهه خود را به ۲۲۹ میلیارد تومان برساند که ۵۷ درصد از عملکرد سال گذشته بالاتر است.

همین امر موجب شد تا قیمت دفارا تا حداکثر قیمت مجاز رشد کند و در سایر نمادهای گروه دارویی نیز افزایش تقاضا مشهود بود.

فولاد مبارکه نیز عملکرد موفقی از خود در آذر ماه نشان داد و قیمت این سهم در پی گزارش مذکور به ۴۷۸ تومان رسید؛ ملی مس، ذوب‌آهن و کالسیمین و فولاد خوزستان از دیگر نمادهای مثبت گروه فلزات بودند.

در گروه بانکی، اخبار افزایش سرمایه احتمال بیشتری به خود گرفته و باعث رشد هم زمان قیمت و حجم در این نمادها شدند؛ با این حال عرضه‌های شدید سهامداران عمده، کار را برای رشد بیشتر قیمتی آن‌ها سخت کرده است.

در گروه پتروشیمی، گزارش‌های صادرات چندان مطلوب نبوده و همین امر موجب بی اعتمادی خریداران به این نمادها شده است. از این رو روند قیمتی در نمادهای فارس و تاپیکو منفی دنبال شد و اما در این بین، پارس، زاگرس و شاراک روزی مثبت را سپری کردند.

قیمت دلار در ساعات پایانی روز قبل به بالای ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی رسیده بود، با افزایش عرضه‌ها در معاملات امروز کاهشی ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد اما برآیند قیمتی آن نسبت به هفته قبل، مثبت اعلام شد.

دلالان حاضر در بازار، اعمال محدودیت‌های جدید بانک مرکزی در خصوص عدم پرداخت سود روز شمار را عامل افزایش تقاضا در بازار ارز عنوان کرده و معتقدند، بازار ارز مقصد اصلی سپرده‌های فراری از بانک‌ها خواهد بود. این پیش‌بینی توأم با خوش‌بینی دلالان هنوز نشانه خاصی از خود بروز نداده اما زمزمه‌هایی در کانال‌های مجازی مبنی بر افزایش تقاضا در بازار ارز در حال مطرح شدن است و حساسیت شرایط کنونی را بیش از پیش پررنگ می‌کند.

در سامانه سنا قیمت دلار ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز قبل رشد ۲۰۰ تومانی را نشان می‌داد و این عدد برای یورو و یوآن به ترتیب ۱۱ هزار و ۷۵۰ و ۱۵ هزار و ۳۰۸ تومان اعلام شد.

در غیاب قیمت‌های جهانی و تعطیلی چند روزه بازارهای جهانی به مناسبت کریسمس، بازار طلا به طور کامل از بازار ارز داخلی تأثیر می‌گیرد و به همین دلیل، امروز قیمت سکه تمام بهار آزادی با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید. سکه قدیم نیز ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

در نیم سکه و ربع سکه افت قیمتی ۴۰ هزار تومان و ۱۰ هزار تومانی ثبت شد و قیمت این دو محصول طلایی به ترتیب یک میلیون و ۷۶۰ و یک میلیون و ۷۰ هزار تومان اعلام شد؛ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۳ هزار تومان کاهش به ۳۱۲ هزار تومان رسید.

فارس

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.