×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

آیت ا… عباس کعبی از ارکان اصلی و تاثیر گذار خبرگان رهبری

یادداشتی از: سید شاهرخ موسوی نسب(فعال سیاسی-رسانه ای)

تبیین و پرداختن به ابعاد شخصیتی، علمی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی آیت ا… عباس کعبی ، این دانشمند و عالم بزرگ جهان اسلام چه از منظر تکلیف و چه از باب نقش اثر گذاری که در دوران  انقلاب در مناصب مختلف و همچنین در مجلس خبرگان رهبری بر عهده داشته اند ،بسیار حائز اهمیت است.

آیت ا… عباس کعبی یکی از پرورش یافتگان مکتب اهل بیت (ع) و از نمونه های عالی حوزه های علمی شیعی و موجب افتخار برای عالم اسلام و تشیع است.

این روحانی جلیل القدر و سرشناس خوزستانی از اعضاء مهم و تاثیرگذارهیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری و از اساتید برجسته و بنام حوزه علمیه قم بعنوان مجاهدی نستوه درطول زندگی سرشار از ایمان و عمل صالح مبتنی برعلم و معنویت و به پشتوانه قرار داشتن در خط ولایت و رهبری وسالها تحقیق ، مباحثه و تدریس در زمینه علوم ومعارف اسلامی در پاسداری از هویت جامعه اسلامی برای پیوستن به هویت الهی ، تلاش نموده و توانسته طلاب و روحانیون زیادی را برای خدمت به اسلام و مسلمین تربیت نماید.

معظم له در کنار مسئولیت های خطیری که در نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته اند،هم در بعد علمی و هم بعد عملی شخصیتی کم نظیر و جامع هستند.ایشان از همان سالهای آغازین طلبگی به تدریس علوم دینی از جمله : لمعه، رسائل، مکاسب، حلقات اصول شهید صدر و بعنوان یکی از اساتید مسلط بر مبانی فقهی و اصولی برای جمع قابل توجهی از فضلاء حوزه درس خارج فقه و اصول تدریس نموده و علاوه بر تدریس تفصیلی و تحقیقی آن مباحث، موفق به تألیف و نگارش کتب و مقالات زیادی نیز شده اند .

این عالم بزرگ پس از سالها تدریس خارج فقه و اصول بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت تأمین نیازهای فقهی نظام اسلامی از سوی حوزه های علمیه، درس خارج فقه خود را با موضوع «فقه حقوق اساسی و نهادهای سیاسی» برگزار می‌ نمایند.

فعالیت‌های علمی آیت‌الله عباس کعبی محصور به  تحصیل، مباحثه و تدریس نبوده، بلکه در هر جمعی و فرصتی مباحث و نکات علمی را مطرح و مورد گفتگو قرار داده و شاگردان و علاقه مندان به کسب علم و معرفت همواره از این منبع نور و روشنی بهره های وافر برده اند.

آثار و تالیفات

آثار قلمی ایشان که در باب احکام اسلامی، اصول فقه ای ، حقوقی ، سیاسی و اجتماعی به زبانهای فارسی و عربی به رشته تحریر در آمده اند به مواردی از جمله : الحصیله فی حکم الجهاد الابتدای فی عصر الغیبه ، فقه العلاقات الدولیه فی الاسلام ، فقه الامربالمعروف و النهی عن المنکر ، ولایه الفقیه ، لنظام القانونی فی الاسلام مقارناً بالنظم الوضعیه المعاصره ،فلسفه حقوق ، حقوق بین‌الملل اسلامی ، حقوق اساسی ، ضمانت‌های اجرایی قانون اساسی ، مردم سالاری دینی ،اجرای علنی حدود و پیامدهای آن ، اسلام، کثرت گرایی، حقوق شهروندی و جامعه مدنی ، مفهوم ولایت مطلقه فقیه در حقوق و سیاست و فقه ،مصادر الحدیث ، دراسه فی علم الحدیث ، آزادی و دین، آزادی و عدالت ، بحران هویت و نقش تشیع در حفظ وحدت و تمامیت ارضی ایران در میان عشایر عرب خوزستان ، کنکاشی دربارهٔ اختیارات و وظایف رهبری واحکام المیت می توان اشاره نمود.

بخشی از مسئولیت ها وفعالیت های سیاسی

این زاهد همیشه در صحنه واین پارسای خودساخته  در تمامی عرصه ها برای اعتلا و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مناصبی همچون عضو حقوقدانان شورای نگهبان قانون اساسی در دوره پنجم ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، عضو مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم ، نائب رئیس کمیسیون آیین نامه مجلس خبرگان ، نائب رئیس کمیسیون حراست و پاسداری از ولایت فقیه مجلس خبرگان ، مخبر کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تحقیق و بررسی مجلس خبرگان ، عضو کمیته تدوین بیانیه‌های مجلس خبرگان ، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و عضو گروه حقوق و استاد نمونه این موسسه ، عضو هیئت علمی و مدیر مدرسه تخصصی فقه و حقوق مرکز جهانی علوم اسلامی و عضو کمیته قضا و حقوق مرکز مدیریت حوزه علمیه قم ،همیشه پا در رکاب ولایت فقیه و مردم بوده است .

کمک به سازمان دهی و شکل گیری حزب ا… لبنان

آیت اله شیخ عباس کعبی در سال ۱۳۶۰ بعنوان نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لبنان اعزام و در آنجا به سازماندهی و شکل گیری حزب الله لبنان کمک های شایانی نموده وضمن حضور در خطوط مقدم جنوب و بقاع غربی لبنان با سید عباس موسوی، دبیر کل سابق حزب الله و سید حسن نصرالله دبیر کل فعلی حزب الله نیزهمکاری مستمر داشته اند.

شخصیت اجتماعی و مردمی در کنار شخصیت حقوقی

شاید بتوان یکی از ویژگی های بارز شخصیتی آیت اله شیخ عباس کعبی را سلوک اخلاقی و منش اسلامی ایشان برشمرد که در کنار شخصیت حقوقی مهمی که در خبرگان رهبری و حوزه علمیه قم دارا می باشند ، مردم را در همه امور «محور» قلمداد نموده و با  روحیه جهادی در میان اقوام و اقشار مختلف مردم حضور بهم رسانده و مردم داری را بر سیاست پیشه کرده وهمیشه درب بیت شریفشان نیز بر روی مظلومان باز و یک پناهگاه عاطفی برای مردمان جنوب کشور بخصوص اهالی قدرشناس خوزستان  بوده است .او فخر مرد متدین خوزستان و در بالاترین درجه حرمت در نزد مردمان این دیارقرار دارد ، بنابراین این عالم خدوم در تراز یک سرمایه معنوی گرانبهاست که باید قدر آن را به خوبی دانست.

سرباز راستین ولایت

ابراز ارادت آیت‌الله شیخ عباس کعبی به امام (ره) و رهبرمعظم انقلاب امام خامنه ای از جمله افتخارات بزرگ زندگی پربرکت ایشان به شمار می‌رود.

این درک درست از حقیقت ولایت مداری و ولایت‌پذیری درکنار داشتن اصالت فکری در ابعاد سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی موجب گردید تا ایشان در برابر جریان های غربگرا و در برابر تحریف ها و کجروی ایستادگی نموده واین تفکرولایی را در حوزه علمیه ، دانشگاه‌ها و در بین عموم جامعه نشر و گسترش داده تا تضمین کننده تداوم انقلاب و تدوام ارزش‌های ناب محمدی در جامعه اسلامی باشد.

یکی دیگر ز دغدغه های این عالم وارسته ،اهتمام به نقش روحانیت در هدایت دینی، خدمت صادقانه به ملت، حمایت از مردم و مقابله با دشمنان اسلام و عزت مسلمانان و در کنار آن تربیت روحانیون اصیل می باشد. روحانیونی که در ارتباط با مردم و در در متن جامعه هستند و از مردم جداشدنی نیستند.

نقش محوری در هیئت رییسه خبرگان رهبری

نقش محوری آیت اله کعبی در هئیت رییسه مجلس خبرگان رهبری ، کمک به تحکیم رابطه حوزه،علما و مراجع و همچنین تقویت حوزه انقلابی می باشد .

از سوی دیگر معظم له بعنوان یکی از ارکان اصلی خبرگان تلاش نموده اند تا این مجلس که محل تجمع مجتهدان اصیل و علمای عادل، با تقوا و دارای بینش سیاسی و اجتماعی و با نفوذ مردمی و مرتبط با مردم است، بعنوان یک نهاد ارشد روحانیت که نقطه پیوند مردم و نظام اسلامی از لحاظ دینی است ،بتواند در تحقق عینی سیاست‌های کلی نظام و کمک به توسعه استان‌ها نقش ارزنده‌ای را ایفا نماید. یعنی هر کدام از اعضا می‌توانند از موضع خبرگان رهبری در استان‌ها وضعیت را مشاهده کرده و ببینند که چه میزان از سیاست‌های کلی نظام در برنامه ریزی‌ها و در صدد توسعه استان لحاظ شده است و پس از آن در دیدارهای که با مقام معظم رهبری در طول سال دارند این موارد را به سمع و نظر ایشان برسانند.

تشویق مردم برای حضور آگاهانه در انتخابات

آیت الله کعبی با درک صحیح از اهداف دشمنان در جهت ناامید کردن جامعه از نظام اسلامی حضور آگاهانه مردم در صحنه‌های مختلف را مهم برشمرده وانتخابات را یک وظیفه شرعی،ملی ، انقلابی و حقیقت هویت بخش جمهوریت و اسلامیت نظام دانسته اند که به تعبیری جهاد نرم در راه خداست که این جهاد انتخاباتی، سبب تقویت نظام و رهبری می‌شود.

ایشان توجه به اصل انتخابات برای دعوت گسترده مردم در راستای حفظ نظام، امید آفرینی و بالابردن سطح رضایت عمومی را از مصادیق مهم و برجسته امربه‌معروف و نهی از منکر می دانند که در کنار قدرت نظامی، حضور در انتخابات می تواند سبب تضعیف دشمنان اسلام و انقلاب شود.

استقبال گسترده مردم خوزستان برای ادامه حضور آیت اله کعبی در مجلس خبرگان رهبری

ابعاد شخصیّتی این بزرگ مرد عرصه ایمان و احسان که  تمام عمرش را در میان مردم و در خدمت مردم صرف نموده، گره گشایی ومصمّم در پیگیری و اعاده ی حقوقِ صاحبان حقّ و اعتقاد به ذات البین بودن ، موجب گردیده تا در طی سالیان سال با هدف ایجاد امنیّت وهمزیستی مسالمت آمیز بین قبایل و طوایف نه فقط در استان خوزستان بلکه در پهنه جغرافیای جنوب کشور در جایگاه «مصلح بزرگ» با شایستگی نقش سازنده را ایفا نمایند.

آیت الله کعبی در تمام این مسیر خدمت به نظام و خلق، زبان گویا و مدافع بی چون و چرای حقوق مردم بوده و اعتلا و سربلندی خوزستان همیشه سرفراز را همواره مهمترین وظیفه سیاسی و امور کاری خود دانسته است که بی شک این مدیریت پدرگونه ایشان از جنس مدیریت بر دل ها بوده و دلیل استقبال گسترده مردم خوزستان از اقوام مختلف برای ادامه حضور این عالم وارسته واخلاق مدار در مجلس خبرگان رهبری می باشد .

قطعا مردم فهیم و شریف خوزستان بار دیگر در یک حماسه پرشور و بی نظیر در انتخابات روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲  پای صندوق های رای آمده و برای نا امید کردن دشمنان و حفظ نظام با انتخاب فرد اصلح به تداوم حضور حضرت آیت اله عباس کعبی در مجلس خبرگان رهبری لبیک خواهند گفت.

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.