×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

«خاطرات سفیر»

او شد سفیر ایران، یا بهتر بگوییم سفیر اسلام در قلب‌کشور فرانسه. بانویی محجبه و‌ شاید کمی متفاوت از هم‌سالان و همکلاسی‌های خود که برای تکمیل تحصیلاتش در رشته‌ی طراحی صنعتی، برای مدتی ایران را به مقصد فرانسه ترک می‌کند و اینگونه خاطرات سفیر آغاز می‌شود.

کتاب «خاطرات سفیر» به روایت خانم نیلوفر شادمهری با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس می‌برد و او را با رویدادها، تجربه‌ها و خاطراتش شریک می‌کند.

خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجهه‌ی او با آدم‌های مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذاب‌تر می‌کند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و دست ندادن با سرشناس‌ترین اساتید مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل برای «یک سلیم النفس».

«خاطرات سفیر» یکی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌های دهه‌ی اخیر ایران است که در ژانر سفرنامه نوشته شده و زمینه‌ای مذهبی را در تمام طول داستان به همراه خود دارد. البته این داستان بریده‌هایی از وقایع رخ‌داده در سفری‌ست که نویسنده به کشور فرانسه داشته و ما، به همراه او با تغییر درونیات و اهداف او نسبت به این سفر همراه می‌شویم و روایتی مستقیم از اتفاقات واقعی را می‌خوانیم. فرانسه یکی از کشورهایی‌ست که در اروپا، به تاریخ و فرهنگ و ادبیات مشهور است و در قرن حاضر به خاطر افزایش آمار مهاجرت از نقاط مختلف دنیا به این کشور، به اقلیمی رنگارنگ تبدیل شده است. از جاذبه‌های گردشگری مشهوری مثل ایفل و شانزه‌لیزه بگیریم، تا مواجهه‌ی مستقیم با افکار و شخصیت مردم این کشور، سفرنامه‌ی «نیلوفر شادمهری» مملو از اتفاقاتی‌ست که شاید در فرهنگ ما کمتر دیده شود و تجربه‌ی آن‌ها، در شخصیت مسافران به این کشور تأثیر قابل توجهی می‌گذارد.

نویسنده برای تحصیل دوره‌ی دکتری طراحی صنعتی، موفق به کسب بورسیه‌ی دانشگاه شهر آنژه می‌شود؛ شهری کوچک در کشور فرانسه که به تسهیلات دانشگاهی و کمک به دانشجویان برای انجام پروژه‌های علمی مشهور است. این سفر در ابتدا با هدف رسیدن به سطح علمی بالاتر و کسب مدرک دکترا در رشته تخصصی نویسنده انجام شده، اما همان‌طور که در پیش‌گفتار نویسنده می‌خوانیم، با حضور در فضا و موقعیتی تازه که خصوصاً با عقاید شادمهری بسیار متفاوت است، معنای دیگری به خود می‌گیرد و انگار که هدف تبدیل به وسیله می‌شود. بررسی و شناخت مفاهیمی مانند حق و باطل در زمینه‌ی انسانی، اجتماعی و سیاسی، محتوای اصلی سفر و سفرنامه‌ی خانم شادمهری را تشکیل می‌دهد و روایتی که می‌خوانیم، تکه‌های سایه‌روشن این ماجراجویی‌ست.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.