×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

کنترل بیماری تب برفکی  دام سنگین در خوزستان

اداره کل دامپزشکی خوزستان در اطلاعیه ای از تحت کنترل قرار دادن تب برفکی در دام سنگین خبر داد و اعلام کرد موردی از کانون جدید این بیماری در خوزستان مشاهده نشده است .
با توجه به اقدامات گسترده و تمهیدات صورت گرفته و مداخلات فوری و موثر اداره کل دامپزشکی استان ، خوشبختانه در حال حاضر بیماری تب برفکی در دام سنگین تحت کنترل قرار گرفته و موردی از کانون جدید بیماری مشاهده نگریده است .همچنین نظر به پیگیری های صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی استان و به جهت کنترل ویروس عامل بیماری ،نسبت به تامین واکسن تب برفکی به اندازه کافی اقدام گردیده است.
در همین راستا و به منظور جلوگیری از بروز کانونهای جدید ،مجددا به دامداران گرامی تاکید میگردد نسبت به رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای به شرح ذیل اقدام نمایند.
۱٫ در صورت بروز بیماری تب برفکی، ضمن جداسازی دام های مبتلا از دام‌های سالم، سریعاً موضوع از طریق تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به اداره دامپزشکی شهرستان و یا اداره کل دامپزشکی استان اطلاع رسانی گردد.
۲٫ از تردد غیر ضروری افراد ( به ویژه افراد پر مخاطره که با میادین خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها، سایر دامداری ها و…) ارتباط دارند، در داخل محوطه دامداری جداً جلوگیری به عمل آید.
۳٫ از بازدیدهای کنجکاوانه در سطح دامداریها و سایر مراکز حساس اکیدا خودداری شود.
۴٫ مبادی ورودی و خروجی دامداری واجد حوضچه ضد عفونی بوده و درسطح مناسبی حاوی آب و ماده ضد عفونی مناسب (ترجیحا هیدروکسید سدیم ۲درصد یا فرمالین ۵درصد) باشد.
۵٫ ورود کلیه وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود (در مورد وسایل نقلیه نظیر ماشین های حمل شیر، علوفه و کود که الزام ورود به واحد را دارند، پس از ضد عفونی کامل و دقیق اجازه ورود داده شود) و اکیپ های مایه کوبی، دامپزشکان فارم، مسئولین بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکوردگیری شیر، صاحب دامداری و … بایستی وسیله نقلیه خود را در محوطه خارج از دامداری مستقر نمایند.
۶٫ در ابتدای محوطه ورودی دامداری اتاقی جهت تعویض لباس و چکمه و ابزار کار که واجد دوش بوده قرار داشته و کلیه افراد ورودی به دامداری(اکیپ های مایه کوبی، دامپزشکان فارم، مسئولین بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکوردگیری شیر، صاحب دامداری و …) که به نوعی با دام سروکار دارند و افرادی که از دامداری به هر دلیل خارج می‌شوند، موظف به تعویض لباس و دوش گرفتن باشند.
در پایان این نکته مهم قابل ذکراست که پیشگیری از بیماری و عدم بروز آن در دام با انجام واکسیناسیون درکنار اقدامات بهداشتی و قرنطینه ایی موثر خواهد بود .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.