×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

برای توسعه پایدار در کشور باید به خوزستان توجه ویژه ای  داشت

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با بیان این‌که حداقل ۱۰۰ سال اخیر شرکت‌های بزرگ دولتی اجازه رشد به بخش خصوصی در خوزستان را ندادند، گفت: در همین راستا هر زمان که حال دولت خوب باشد، حال اقتصاد خوزستان خوب است.

دکتر همایون یوسفی در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خوزستان که در محل سالن جلسات اظهار داشت: بازتولید ثروت در استان‌های مرز بیشتری اتفاق می‌افتد اما نوع سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در کشور به شکلی است که به صورت برابر به استان‌ها نگاه می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در تجارب دنیا بازتولید ثروت و ارزش ثروت ملی در استان‌های مرزی بیشتر اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: متاسفانه‌ استان‌های مرکزی کشور به دلیل قدرت سیاسی بالاتر، اغلب از سهم سرمایه‌گذاری در کشور بیشتر استفاده می‌کنند که در دراز مدت می‌تواند نقطه آسیب برای اقتصاد باشد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌های مهم اقتصادی کشور در حوزه زاگرس جنوبی متمرکز شده و اگر کشور بخواهد توسعه پایداری ایجاد کند باید بر حوزه زاگرس جنوبی به ویژه خوزستان توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان این‌که قدرت ایران در قرن ۲۱ به نظر می‌رسد که در زاگرس جنوبی باشد، بیان کرد: این نقطه همچنین می‌تواند نقطه ضعف برای کشور باشد. متاسفانه در کلان کشور می‌خواهیم همه مشکلات اقتصادی کشور را با اعطای مجوز و تسهیلات برطرف کنیم که در نهایت بر بانک‌ها فشار وارد می‌شود.

یوسفی عنوان کرد: تا زمانی که چارچوب اقتصاد بر اعطای مجوز، تسهیلات و فشار بر بانک‌ها باشد در کوتاه مدت شاید توفیقاتی حاصل شود اما در میان مدت و بلندمدت مشکل اساسی از کشور حل نشود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ضعف مهم اقتصاد در خوزستان دولتی بودن آن است، گفت: بین همه استان‌های کشور، خوزستان دولتی‌ترین اقتصاد را دارد و بخش خصوصی نیز به طور کامل وابسته به دولت است.

وی با بیان این‌که  حداقل ۱۰۰ سال اخیر شرکت‌های بزرگ دولتی اجازه رشد به بخش خصوصی در خوزستان را ندادند، افزود: در همین راستا هر زمان که حال دولت خوب باشد، حال اقتصاد خوزستان خوب است و هر زمان که همچون امروز وضعیت دولت بد باشد، وضعیت اقتصاد و مردم خوزستان بد است.

یوسفی با اشاره به این‌که نفت برای اقتصاد خوزستان نقش پیشران را دارد، ادامه داد: نفت به اقتصاد خوزستان گره خورده که تا مقطعی از نفت نمی‌توان در استان رهایی پیدا کرد و برای تجویز نسخه شفابخش جهت خوزستان، باید بر نفت و حوزه‌های نفتی توجه ویژه‌ای شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خوزستان با نفت از نظر تولید ناخالص ملی رتبه دوم را برخوردار است اظهار داشت: باتوجه به کاهش صادرات نفتی و تحریم‌های حوزه پتروشیمی، سهم نفت در اقتصاد کمتر و اقتصاد خوزستان که وابسته به نفت است، این آسیب را بیشتر متحمل می‌شود.

وی با تأکید براینکه طرح‌های بزرگ و ملی در کوتاه مدت برای مردم خوزستان مفید است اما میان مدت و بلند مدت آثار سوء آنها بیشتر از نتایج مفید است، افزود: اقتصاد یک منطقه را طرح‌های کوچک و متوسط تغییر می‌دهند و طرح‌های ملی تاکنون مشکلی را برای مردم خوزستان برطرف نکردند.

یوسفی بیان کرد: برای پروژه‌هایی همچون پروژه غدیر و لایروبی کارون به خط اعتباری نیاز داریم تا سرمایه‌گذار خارجی حضور پیدا کند. پیگیری‌ها در دولت انجام شده و درباره خط‌های ملی عنایت ویژه داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.