×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

مشـارکـت، ضـرورت اعـجاز انگیز تعلیم و تربیت

نوشته: بابک نوری زاده 

هر قدر خانه و مدرسه در طول مسیر تعلیم و تربیت هم راستاتر و هماهنگ تر باشد ثمره ی این ۱۲ سال تلاش، شیرین تر و موفقیت و پیروزی در این راه محتمل تر، نزدیک تر و شدنی تر است.

پـاییز  ۱۳۹۸  در حــالی از راه رسیده است که بیش از ۱۵ میلیون نفر از کودکان، نوجوانان و جوانان این سرزمین با حضور در مدرسه راهـی را جستجو می کنند که ارمغان آور روشنی، تعــالی، نور و فرهیختگی در روزهایی از آینده است که سرنوشت آنان را از خود متاثر می سازد.

در کنار این تعداد دانش آموز،  ۱۵ میلیون خانواده ایرانی نیز با نگاهی امیدوار، کنجکاوانه و نگران چشم بر فردای فرزندانشان دوخته اند. فردایی که از میان  نیمکت های کلاس های درس گذر می کند. از لا به لای ورق های کتاب درسی، از میان صدای معلم و از بین هیاهوهایی که با صدای زنگ تفریح در میان حیاط مدرسه می پیچد و حاصلش  ۱۲ سال تعلیم و تربیت در گذران بهترین روزهای ۱۲ ساله عمر فرزندانمان است.

هر قدر خانه و مدرسه در طول مسیر تعلیم و تربیت هم راستاتر و هماهنگ تر باشد ثمره ی این ۱۲ سال تلاش شیرین تر و موفقیت و پیروزی در این راه محتمل تر، نزدیک تر و شدنی تر است پس بر ماست که در راستای ایجاد  هماهنگی بین خانه و مدرسه با تمام توان بکوشیم و جدیت به خرج دهیم.

همه ساله از بیست و چهارم  تا سی ام مهرماه به نام «هفته پیوند اولیا و مربیان» نامگذاری شده است تا ضمن تعمیق این باور در جامعه که این پیوند راهی کارآمد برای موفقیت هر چه بیشتر فرزندان این سرزمین در درس، تحصیل و تربیت است به خانواده ها یادآور شویم که باید از تمامی ظرفیت های موجود برای تقویت «انجمن های اولیا و مربیان» به عنوان یکی از نهادهای مهم که برای مشارکت در امر تربیت فرزندان، بین اولیا و مربیان برنامه ریزی شده است، استفاده کنیم.

یکی از وظایف مهم این انجمن در نظام آموزش و پرورش کشور، آشنا کردن و آموزش اولیای دانش آموزان برای تقویت اطلاعات تربیتی و بالا بردن آگاهی آنها از مسائل جاری تعلیم و تربیت در مدارس است ، تا از این طریق والدین در رفتار با فرزندان خویش، هماهنگ و هم سو با برنامه های آموزش و پرورش عمل کنند و میزان تأثیر گذاری برنامه های آموزشی را فزونی بخشند. از این رو بر همه ما واجب است به عنوان ولــی دانش آموز در تقویت این نهاد در جامعه و در بین افکار عمومی کوشا باشیم و این نهال را به دست تدبیر ، آگاهی و همدلــی خود آبیاری کنیم.

هفته پیوند انجمن اولیا و مربیان در سال تحصیلی جاری نیز با شعار « مشارکت در مدرسه حق والدین است» در مدارس سراسر کشور با روز شمار  انجمن اولیا و مربیان؛ کارکردها و نقش ها، انجمن اولیا و مربیان؛ مدرسه بدون دیوار، انجمن اولیا و مربیان ؛ تبلور آموزه های دینی، انجمن اولیا و مربیان ؛ موانع و آسیب ها، انجمن اولیا و مربیان؛ تقویت مدرسه محوری ،  انجمن اولیا و مربیان؛ اقتصاد مدرسه و توسعه منابع و انجمن اولیا و مربیان؛ سند تحول بنیادین برگزار می شود.

امید آنکه خانواده ها با هماهنگ ساختن رفتار خود با برنامه ها و آموزش های مدرسه، نمونه ای عملی را برای رشد و تعالی فرزندانشان به نمایش بگذارند تا امسال بیش از سال های پیش شاهد بروز و ظهور جلوه های اعجاز انگیز مشارکت مردمی در تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.