×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

قیمت بنزین در بودجه سال آینده همانند امسال دو نرخی خواهد بود

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص حذف بنزین دو نرخی در بودجه سال ٩٩، گفت: قیمت بنزین در بودجه سال آینده همانند امسال دو نرخی خواهد بود و تغییر نخواهد کرد یعنی نرخ بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و آزاد ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.
نوبخت بیان کرد: کالاهای، چون کره، چای و گوشت قرمز با ارز نیمایی تامین می‌شود و از لحاظ وجود منابع در کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و انبار‌های کشور از کالا‌های ضروری مملو است.
وی گفت: هر سال باید اوراقی که سررسید شده را خریداری و از طرفی هم اوراق منتشر می‌کنیم. قرار نیست تمام مبالغ پیش بینی شده برای اوراق را خودمان به فروش برسانیم بلکه نیمی از آن را به پیمانکاران برای نقد شوندگی واگذار می‌کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به جزئیات افزایش پایه‌های مالیاتی بیان کرد: امسال پوشش مالیاتی افزایش پیدا کرده و هنوز پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا نکرده است، مقرر شده تا این طرح‌ها در قالب لایحه  به مجلس پیشنهاد شود.

پیش بینی درآمد ‌۲۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلاری کشور از فروش نفت وگاز

نوبخت اظهار کرد: ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار صادرات نفت و ۴ میلیارد دلار صادرات گاز وجود دارد که جمعاً ۲۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود که همه آن در اختیار بودجه نیست. ۸ میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی است و ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سهم ۱۴.۵ درصد شرکت نفت است و ۴۹ درصد درآمد صادرات نفت و گاز در بودجه می‌آید که ۱۱ میلیارد دلار می‌شود و دولت از آن استفاده می‌کند. غیر از این واگذاری سرمایه روش مولدسازی دارایی‌های دولت است که بخشی در قالب فروش اموال مازاد دولتی در برنامه اصلاح ساختار هم آمده است و از این بخش حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته قرارداد‌های خوبی در مورد نفت منعقد کرده‌ایم، گفت: درست است برخی مسیر‌های دور زدن تحریم در گذشته را دشمنان یاد گرفته‌اند، اما تا مسیر‌های جدیدمان را یاد بگیرند کارمان را جلو برده‌ایم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی 

نوبخت افزود: کالا‌های اساسی را با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان وارد خواهیم کرد؛ اگر گفته شود که نرخ ارز افزایش خواهد یافت، چه کسی ثبات قیمت اقلام در دست مردم را تضمین خواهد کرد، به همین جهت به دلیل شرایط حساس تصمیم گرفتیم نرخ ارز را تغییر ندهیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که چرا نرخ نیمایی را برای ۸۵۰۰ کرده‌اید و معمولاً میانگین و نرخ متعادل عرضه و تقاضا است گفت: برای کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده که این کالا‌ها شامل برنج، روغن، شکر، کاغذ، لاستیک، تجهیزات پزشکی و دارو نیز اضافه شده و برخی نهاد‌های کشاورزی هم وجود دارد. امسال ارز ۴۲۰۰ می‌گیرند همین میزان ارز برای سال آینده هم اعلام می‌شود. از وزارت جهاد و بهداشت خواستیم که تعیین کنند چه میزان ارز برای کالا‌های اساسی و دارو تخصیص یافته که رقم ۷ میلیارد دلار از سوی جهادکشاورزی و ۳ میلیارد دلار از سوی وزارت بهداشت اعلام شد و ما رقم را بیشتر و جمعا ۱۰ و نیم میلیارد دلار در نظر گرفتیم غیر از کالا‌های اساسی نیز به منظور کنترل قیمت‌ها حداکثر نرخ محاسباتی ارز ۸۵۰۰ تومان محاسبه شده است.

رئیس‌سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: مجموع درآمد حاصل از فروش دارایی‌های سرمایه‌ای ۹۸ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: ۸۰ هزار میلیارد تومان فروش اوراق مالی خواهیم داشت.

نوبخت با اشاره به مصارف بودجه ۹۹ گفت: ۴۸۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مصارف در نظر گرفته‌ایم که اعتبارات هزینه‌ای، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سه محل مصارف ماست.

وی افزود: ۳۶۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای ماست که ۴ درصد رشد نسبت به سال جاری دارد. طبق قانون به صورت سالانه افزایش هزینه جاری به بودجه تحمیل می‌شود و باید هر سال حقوق‌ها را افزایش دهیم.

نوبخت ادامه داد: ۲۲.۲ درصد از کل بودجه عمومی برای امور رفاه اجتماعی است.

سهم  نفت در بودجه سال آینده ۱۰ درصد است

وی در مورد میزان وابستگی بودجه به نفت، گفت: سهم نفت در بودجه ۱۰ درصد است. ۴۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل فروش نفت و گاز کسب می‌کنیم و ۳۶ درصد را به صندوق توسعه ملی می‌دهیم. بخشی از منابع از گرفتن تسهیلات از صندوق و فروش اوراق تامین می‌شود. پس استفاده از ۳۰ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای سال آینده از نظر ما تسهیلات اخذ شده از صندوق توسعه است و برای صندوق قلمداد می‌شود.

نوبخت یادآوری کرد: برای طرح‌های عمرانی ۷۰ هزار میلیارد تومان جدید می‌دهیم و ۴۷ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت طرح‌های عمرانی می‌دهیم که ۳۰ هزار میلیاردش را از تسهیلات صندوق توسعه ملی می‌دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.