×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

سرفه مزمن ،نشانه بیماری ، تشخیص و درمان

 فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت : سرفه‌ای که بیش از ۸ هفته یعنی بیشتر از دو ماه طول بکشد، سرفه مزمن، سرفه‌ای که بین ۱ تا ۳ هفته طول بکشد، سرفه حاد و سرفه‌ای که بین ۳ تا ۸ هفته طول بکشد، سرفه تحت حاد نامیده می‌شود؛ در بین سرفه‌ها، باید سرفه مزمن از نظر نوع بیماری بررسی شده و علل و عوامل ایجاد آن تشخیص داده شود.
دکتر حانیه راجی افزود: عمده بیماری‌هایی که باعث ایجاد سرفه مزمن می‌شوند، به دستگاه تنفسی شخص مرتبط است، اما سایر قسمت‌های بدن مخصوصا دستگاه گوارش نیز می‌توانند در ایجاد سرفه مزمن تاثیرگذار باشند.
وی گفت : مساله‌ای که در سرفه مزمن اهمیت دارد، علائم همراه با آن است که می‌تواند شامل سرفه خشک، خلط سینه، تنگی نفس، خس خس سینه، تب‌های گاه و بی‌گاه، کاهش وزن، تعرق شبانه، سرفه همراه با دفع خلط خونی و علائم گوارشی مثل ترش کردن و سوزش معده یا رفلاکس باشد.
راجی افزود : مصرف سیگار در دراز مدت نیز می‌تواند باعث ایجاد برونشیت و سرفه مزمن همراه با دفع خلط شود؛ دلیل ایجاد سرفه‌های فصلی می‌تواند آلرژی و حساسیت باشد؛ آسم هم نوعی بیماری است که همراه با تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه است.
وی گفت : همچنین مصرف دارو‌ها و مخصوصاً دارو‌های فشار خون از قبیل کاپتوپریل و انالاپریل می‌تواند باعث ایجاد سرفه‌های خشک همراه با خارش گلو شود. بیماری ریوی برونشکتازی نیز می‌تواند باعث ایجاد سرفه همراه با دفع خلط خیلی زیاد شود؛
بیماری‌های عفونی مانند سل نیز با علائمی از قبیل تب، سرفه، کاهش وزن و گا‌ها با دفع خلط خونی همراه هستند؛ در افراد مسن سیگاری، سرفه همراه با کاهش وزن نیز می‌تواند یک زنگ هشدار برای سرطان ریه باشد که حتما باید بررسی شود.
با توجه به نکات ذکر شده، افرادی که این علائم را داشته باشند باید به پزشک متخصص ریه مراجعه کرده و حداقل یک عکس قفسه سینه برای آن‌ها تجویز شود.

دکتر راجی افزود : بیماری کووید ۱۹ باعث عفونت ریوی شده و می‌تواند سرفه ایجاد کند، اما سرفه‌های آن حاد بوده و در دسته سرفه‌های مزمن قرار نمی‌گیرند؛ این بیماری به عنوان یک عامل ویروسی می‌تواند باعث تحریک‌پذیری مجاری هوایی شده و حتی بعد از بهبود ضایعات ریوی، گا‌هی دو تا سه ماه نیز سرفه تداوم داشته و در موارد خیلی شدید که معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث فیبروز ریوی و تداوم سرفه شود؛ به طور کلی در اکثر افراد مبتلا به کووید ۱۹، سرفه به صورت حاد بوده و برطرف می‌شود.

وی گفت : علائم همراه با سرفه اهمیت زیادی دارد و گاهی علائم به گونه‌ای است که شخص قانع می‌شود حتما به پزشک مراجعه کند؛ تصویربرداری کلی از قفسه سینه گام اول در بررسی علت سرفه مزمن و درمان آن است و باید توجه داشت که علت همه سرفه‌ها را نباید به آلرژی و حساسیت ربط داد، چرا که سرفه مزمن می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی مثل سرطان ریه باشد و با اهمیت دادن به آن و تشخیص زود هنگام، تا حد زیادی می‌توان روند درمان را موفقیت‌آمیز پیش برد.

وی با بیان اینکه راهکار درمانی با علت ایجاد بیماری ارتباط دارد افزود :  به عنوان مثال برای شخص بیماری که سرفه او به داروی فشار خون ربط دارد، می‌توان با تغییراتی در مصرف دارو، سرفه او را برطرف کرد یا برای بیمارانی که از سرفه ناشی از تغییر فصل، حساسیت و آلرژی رنج می‌برند و علائمی مثل تنگی نفس، سرفه، عطسه، آبریزش بینی و ترشحات پشت حلق دارند، نیز روند درمان متفاوت است.

راجی افزود : استفاده کمتر از فست‌فود‌ها و غذا‌هایی که مواد افزودنی و نگهدارنده بیشتری دارند مثل کنسروها، می‌تواند روند تشدید سرفه‌ها را کمتر کند همچنین مصرف چای غلیظ، کاکائو، قهوه، نوشابه و دوغ گازدار و غذا‌های حجیم و سنگین می‌توانند باعث رفلاکس معده شده و سرفه مزمن ایجاد کند. بلافاصله بعد از صرف غذا و با معده پر، دراز کشیدن نیز باعث رفلاکس معده و سرفه می‌شود.
همچنین در افرادی که با مشکلات آلرژیک و حساسیت دست و پنجه نرم می‌کنند، مصرف بعضی از میوه‌ها مثل خربزه، انگور و توت فرنگی باعث تشدید حساسیت و سرفه می‌شود که البته با توجه به شرایط هر فرد، متفاوت است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.