×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

عمل جراحی پیچیده مکانیکال ترومبکتومی برای نخستین بار در خوزستان انجام شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر شهرام رفیع در این خصوص گفت: روز چهارشنبه ۱۲ آبان یک بیمار مرد ۴۹ ساله، هنگام انجام عمل آنژیو گرافی قلب، دچار سکته مغزی وسیع شد، به گونه‌ای که نیمه سمت راست بدن وی فلج شده و قدرت تکلمش را از دست داد، بیمار گیج بود و دستورات را اجرا نمی‌کرد.

وی ادامه داد: تیم تخصصی درمان بیماران سکته مغزی مستقر در بیمارستان گلستان اهواز با مشاهده علایم و بررسی‌ اولیه، به سرعت وارد عمل شده، و بیمار را بیهوش کرده و عملیات کشیدن لخته خون از داخل عروق مغزی آغاز کردند.

رفیع افزود: بزرگترین رگ مغزی (شریان مغزی میانی چپMCA ) که با لخته خون بسته شده بود، باز و به تدریج علایم بیمار برطرف شد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد:  به این عمل بسیار پیچیده که هم اکنون فقط در چند مرکز دانشگاهی در سطح کشور انجام شده، مکانیکال ترومبکتومی می‌گویند؛ این عمل به روش اینترونشن از طریق شریان فمورال (پا)  انجام شده و تمامی وسایل مورد نیاز برای ورود به عروق مغزی و کشیدن لخته خون (ترومبوساکشن) از همین ناحیه صورت گرفته است.

وی گفت: هم اکنون قدرت عضلانی دست و پای بیمار طبیعی و  بیمار قادر به راه رفتن است، کاملا هوشیار بوده و بلع وی نیز به حالت اولیه برگشته است، و  امیدواریم قدرت تکلم بیمار در روزهای آینده به حالت اولیه برگردد.

رفیع بیان کرد: پیش از عمل در نیمه راست میدان بینایی بیمار اختلال وجود داشت که خوشبختانه اختلال دید بیمار نیز برطرف شده و در شرایط مناسبی قرار دارد.

عمل ترومبکتومی معمولا در ۶ ساعت اول ابتلا به سکته مغزی قابل انجام بوده و بهترین نتیجه را در چند ساعت اول دارد.

دکتر شهرام رفیع جزو چهار فلوشیپ سکته مغزی کشور می باشد و بعنوان نخستین فلوشیپ سکته مغزی دانش‌آموخته داخل کشور محسوب می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.