×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

آنچه باید از کم کاری تیروئید بدانید

غده تیروئید در جلوی گردن و اطراف نای قرار دارد، شکل این غده شبیه به پروانه است که بدن آن در وسط و بال‌های آن به اطراف گسترش یافته اند.

تیروئید یکی از غده‌های مهم بدن است که وظیفه کنترل متابولیسم‌ها را بر عهده دارد.

کنترل متابولیسم از طریق تیروئید با استفاده از هورمون تیروکسین و هورمون تری یدوتیرونین صورت می‌گیرد.

این دو هورمون به وسیله تیروئید تولید می‌شوند و میزان انرژی دریافتی سلول‌های بدن را تنظیم می‌کنند. اگر تیروئید عملکرد صحیحی داشته باشد و بین هورمون‌ها تعادل برقرار باشد، متابولیسم بدن شما به درستی کار می‌کند.

تولید تیروئید به میزان کمتر از حد مورد نیاز بدن توسط هورمون تیروئید، باعث ایجاد بیماری کم کاری تیروئید می‌شود و علائمی دارد.

بیماری هاشیموتو، تیروئیدیت یا التهاب تیروئید، کم‌کاری تیروئید مادرزادی، عمل جراحی برداشتن بخشی از تیروئید یا تمام آن، پرتودرمانی تیروئید، مصرف بعضی دارو‌ها و بیماری‌های خود ایمنیاز شایع‌ترین علل کم‌کاری این غده هستند.

کم‌کاری تیروئید گاهی اوقات پیامد مصرف بسیار کم یا زیاد ید در رژیم غذایی یا ابتلا به بیماری هیپوفیز است.

مهم‌ترین علامت و نشانه این است که برخلاف پرکاری تیروئید سطح ترشح هورمون تیروئید پایین آمده و واکنش‌های شیمیایی مرتبط با متابولیسم بدن دچار اختلال شده و کاهش پیدا کرده است.

کاهش آستانه تحمل نسبت به سرمای آب و هوا، اختلال و کندی حرکت کردن بیمار، از بین رفتن اشتهای طبیعی به غذاخوردن، زبر و زمخت شدن پوست، شکنندگی موها، احساس خستگی و ضعف شدید حتی پس از استراحت کافی، بم شدن غیرطبیعی صدا، ایجاد اسپاسم و گرفتگی در عضلات، بروز مشکل یبوست و احساس خواب آلودگی در طول روز از جمله علائم تیروئید کم کار به شمار می‌روند.

از دیگر علائم کم کاری تیروئید می‌توان به کاهش سطح هوشیاری و تمرکز، فراموش کردن غیرعادی مسائل، بی‌حس شدن دست و پا، ورم کردن صورت و چشم، افزایش وزن، برهم خوردن سیکل قاعدگی، تشدید خونریزی قاعدگی، نازایی، گواتر و ترشح شیر از سینه اشاره کرد.

نکته قابل توجه این است که علائم یاد شده در همه افراد بروز نمی‌کنند و شدت و ضعف آن متفاوت خواهد بود، به همین دلیل انجام آزمایش و تشخیص بیماری از سوی پزشک متخصص ضروری است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.