×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

عوامل موثر در ابتلا به فشار خون بالا را بشناسید

دکتر زهرا عفراوی با بیان اینکه ایجاد فشار خون بالا در افراد به دلایل مختلف بروز می‌کند، گفت: ارث از جمله این عوامل است و درصورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به فشار خون بالا، احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده زیاد است.
وی با بیان اینکه با افزایش سن احتمال بروز فشار خون بالا بیشتر می‌شود، افزود: همچنین افرادی که وزن بالاتر از حد طبیعی دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا خواهند داشت، ضمن اینکه فعالیت بدنی کم، مصرف الکل و مصرف زیاد نمک نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارند.
دکتر عفراوی قرص‌های ضد بارداری‌های خوراکی را از دیگر عوامل موثر در ابتلا به فشار خون برشمرد و ادامه داد: بانوانی که از قرص ضد بارداری خوراکی استفاده می‌کنند، آمادگی بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند، مخصوصاً اگر همزمان سیگار بکشند.
وی با بیان اینکه تا سن ۴۵ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع‌تر است، اضافه کرد: در ۴۵ تا ۵۴ سالگی خطر در هردو جنس برابر است و بعد از ۵۴ سالگی، خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان بیشتر می‌شود.
به گفته کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان؛ ابتلا به بیماری‌های دیابت، بیماری مزمن کلیه، تیروئید، غدد فوق کلیه یا چربی خون بالا، احتمال بروز فشار خون بالا را بیشتر می‌کند.
وی تنها راه تشخیص فشار خون بالا را اندازه گیری فشار خون عنوان کرد و گفت: با یک‌بار اندازه گیری فشار خون، نمی‌توان فشار خون بالا را تشخیص داد و باید در چند نوبت و در موقعیت‌ها و زمان‌های مختلف اندازه گرفت و پس از اینکه فشار خون بالا تشخیص داده شد، اولین اقدام کاهش فاکتور‌های خطر است.
دکتر عفراوی می‌گوید: در افرادی‌که فشارخون طبیعی دارند، حداقل در سال یکبار باید فشارخون خود را کنترل کنند و افرادی که در ۲ نوبت اندازه گیری فشار خون، فشار خون بالاتر از ۹۰ /۱۴۰ داشته باشند، نیاز به درمان دارند.
آنچه باید هنگام اندازه گیری فشار خون رعایت شود
وی با بیان اینکه برای اندازه گیری صحیح فشار خون باید نکاتی رعایت شوند، گفت: نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون، سیگار یا چای و یا قهوه استفاده نشود و فعالیت شدیدی انجام نشده باشد، همچنین بهتر است اندازه گیری فشار خون از دست راست و در وضعیت نشسته روی صندلی و با تکیه گاه مناسب انجام شود.
دکتر عفراوی با تاکید بر اینکه زیر دستی که قرار است فشارخون اندازه گیری شود، دارای تکیه گاه باشد (روی میز) و بطور افقی هم سطح با قلب قرار گیرد، افزود: زانو‌ها در حال آویزان قرار نگیرند و زیر پا تکیه گاه داشته باشد.
وی یک خطای مهم در اندازه گیری فشار خون را استفاده از بازوبند نامتناسب عنوان کرد و ادامه داد: باید از دستگاه فشارسنج دارای بازوبند متناسب با دور بازو، استفاده شود، همچنین پهنای بازوبند (کیسه هوای داخل بازوبند) دستگاه فشار خون باید دو سوم طول بازو از سرشانه تا آرنج (۸۰ درصد طول بازو) و طول کیسه هوای داخل بازوبند ۴۰ درصد دور بازو را بپوشاند، بنابراین دستگاهی که برای اندازه گیری فشارخون در افراد چاق استفاده می‌شود، باید دارای بازوبند با اندازه بزرگتر از دستگاه بزرگسالان باشد.
راهکار‌های ساده برای کنترل فشار خون بالا
دکتر زهرا عفراوی می‌گوید: برای کنترل فشار خون بالا، مراجعه منظم به پزشک، مصرف دارو به‌طور منظم و همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب (کم نمک و کم چرب و افزایش مصرف حبوبات، میوه و سبزی) ضروری است.
وی داشتن فعالیت بدنی منظم، خودداری از مصرف سیگار و الکل، کنترل وزن و همچنین مصرف میوه و سبزیی‌ها “در میوه‌ها و سبزیجات وجود ماده‌ای به‌نام پتاسیم موجب کاهش فشار خون می‌شود. ” را از دیگر عوامل موثر در کنترل فشار خون بالا برشمرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.